Készült: 2024.09.25.23:48:42 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

243. ülésnap (2009.11.16.), 227. felszólalás
Felszólaló Herényi Károly (független)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 3:12


Felszólalások:  Előző  227  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

HERÉNYI KÁROLY (független): Köszönöm szépen a szót, elnök asszony. Miniszter Úr! Én egy egészen más szempontot szeretnék a tisztelt Ház és a minisztérium figyelmébe ajánlani. Miután miniszter úr is egy nemzetközi konferencián való részvételéből idézett, én is hadd emlékeztessek arra az élményemre, amiben akkor részesültem, amikor Franciaország lett az EU soros elnöke, és elolvashattam, mert ott voltam, Sarkozy elnök úr négy csomagból álló programját. A környezetvédelem és a közlekedés itt összekapcsoltatott, és figyelembe vette, hogy néhány esztendőn belül a közlekedés által kibocsátott szén-dioxid is bele fog számítani a szén-dioxid-kvótába.

(19.40)

A programjának igen fontos és jelentős pontja volt, hogy 2012-re a kamion-tranzitforgalmat, amely Franciaországon keresztül akar haladni, azt vasútra fogja kényszeríteni. Szerintem, ha a franciák tudnak előregondolkodni, akkor ez számunkra sem tiltott dolog. Egészen más helyzetbe kerülne a MÁV, ha ilyen dolgokon is törné a fejét. Azt csak megjegyzem, hogy legalább egy évtizede, de lehet, hogy régebben igen sok szó esett a ROLA-programról, ami ezt valósította volna meg. Úgy tudom, beruházások is történtek, sőt a 90-es évek elején a ROLA-program keretében több milliárd forintért Baján épült egy olyan, kamionokat uszályokra rakó vagy ennek lehetőségét teremtő kikötő, amely azóta teljességgel kihasználatlan.

Tehát tisztelettel javasolnám és ajánlanám a minisztérium figyelmébe, hogy egyfelől vegye figyelembe a szén-dioxid-kvóta kiterjesztését a közlekedési ágazatra, és vizsgálja meg, hogy a vasút ebben hogyan tudna részesülni, illetve hogyan tudná kivenni a részét. Ha azt szeretnénk, hogy ez 2012-re megvalósuljon, akkor bizony ennek az előkészületeit már most el kellene kezdeni. Itt nemcsak a vasút járna jól, hanem azt hiszem, minden közlekedő, hiszen az autópályákat, az autóutakat, a közutakat elözönli a kamionforgalom, igen nagy károkat idézve elő az utak állapotában, amelyek helyreállítása jelentős költség. A kamionforgalom igazi haszonélvezőjének csak igen áttételesen nevezhető a költségvetés, ebben az esetben viszont a MÁV kerülhetne olyan helyzetbe, ami a pozícióit alapvetően javítja, és ami a meglehetősen siralmas díjtaxátumot, amit az előbb vázolt miniszter úr is, jelentősen javíthatná, hiszen egyéb források is rendelkezésre állhatnának.

Köszönöm szépen.




Felszólalások:  Előző  227  Következő    Ülésnap adatai