Készült: 2024.04.29.21:44:48 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

76. ülésnap (1999.06.03.), 55. felszólalás
Felszólaló Szabados Tamás (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 11:10


Felszólalások:  Előző  55  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

SZABADOS TAMÁS (MSZP): Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Az ajánlás 45. pontjához szeretnék hozzászólni a minőségi bérezéssel kapcsolatos, általunk, Jánosi Györggyel beadott módosító indítványhoz.

Erről az intézményről, a minőségi bérezésről nagyon sok vita folyt az általános vitában, még több vita folyt a bizottsági vitában, és emlékszem, amikor ez az intézmény megszületett '96 végén, '97-ben, az akkori kormánykoalíció körében is. Az úgynevezett minőségi bérezéssel az akkori oktatási kormányzatnak az volt a célja, hogy anyagilag is ösztönözzék azokat az innovációra hajlamos, többletmunkát végző pedagógustársainkat, akik az oktatási rendszert a vállukon hordozzák. Tudom, hogy rengeteg ellenvetést lehet hozni, hogy alacsonyak az alapbérek, hogy általában az oktatás finanszírozása a bérezésben sok kívánnivalót hagy maga után, és azt mondták az ellenzők már akkor is, hogy addig ne vezessük be a minőségi bérezést, amíg egy általános alapbéremelést nem lehet végrehajtani.

No de kérdem én: lehet-e úgy megakadályozni a minőség elismerését, hogy arra hivatkozunk, hogy addig nem szabad a minőséget elismerni anyagilag, amíg általános szegénység uralkodik a pedagógiában? Ugyanis azt mindenki tudja, ez a kormány is megtanulta már a saját bőrén, hogy látványos, hatalmas nagy alapbéremelésekre az elkövetkezendő időkben nem lesz lehetőség. Nem volt lehetőség ebben az évben sem, dacára annak, hogy itt fókuszált béremelésről és hasonló dolgokról volt szó. Mert aki tudja és járt iskolába, tudja, hogy szó sincs 16 százalékos jövedelememelkedésről, és szó sincs 19 százalék jövedelememelkedésről. Van olyan pedagógus, főleg a jobbak, akiknél még nominális keresetcsökkenés is előfordult.

Visszatérve, mi úgy gondoltuk annak idején: ha már nem lehet valóban egy generális nagy béremelést végrehajtani, akkor legalább a rendelkezésre álló szűkös források bizonyos átcsoportosításával a minőséget próbáljuk elismerni. Legnagyobb meglepetésünkre - erre azért senki sem számított, mert a kormányprogramban, nem beszélve a választási ígéretekről, nem szerepelt, hogy ezt az első alkalommal vissza fogja vonni a Fidesz-kormány - a '99. évi költségvetésben a kormány megvonta a minőségi bérre szánt összegeket, s '99. szeptember 1-jétől ez az intézmény megszűnik a magyar iskolákban. Ráadásul olyan indokokkal, ami erősen megkérdőjelezhető volt, hogy szubjektív elosztás uralkodott az iskolákban, hogy az igazgató önkénye döntötte el, hogy kinek adja, kinek nem adja.

 

(11.40)

Aki ilyeneket állított, azért lebecsülte a magyar pedagógustársadalmat, hiszen tudjuk azt, hogy a minőségi bérezés elosztása úgy történt, hogy a szervezeti és működési szabályzatban vagy a kollektív szerződésben rigorózusan szabályozni kellett az elosztás módját. Így történhetett meg az, hogy a magyar pedagógustársadalom mintegy egyharmada, 40 százaléka legalább 5400 forint minőségi bérezésben részesült '97. szeptember 1-jétől, amely ha tovább ment volna a minőségi bérezés, '99. szeptember 1-jétől már minimum 10 800 forint lett volna annak, aki kapta.

Teljesen egyetértek azzal a kormánypárti véleménnyel, hogy az iskolákban szükség van a minőségbiztosításra. Csak abban van nagy különbség közöttünk, hogy mi a módszert tartjuk rossznak, a módszert tartjuk kevésbé célravezetőnek, azt az adminisztratív, hivatalon keresztüli adminisztratív ellenőrzést, amelyet ez a törvény próbál bevezetni. Én azt mondom, hogy ehelyett ennek sokkal humánusabb és sokkal célravezetőbb módja a jó munkát végzők anyagi elismerése. Ezért képviselőtársammal a 45. pont és több más kapcsolódó pont alatt beadtunk olyan módosító indítványt, amely a minőségi bérezés '99. szeptember 1-jétől való újra-visszaállítását célozta meg.

Arról már nem is beszélek, pedig megérne egy misét, hogy amikor szó volt arról, hogy eltörlik ezt az intézményt, akkor többen az oktatási bizottságban kértünk a minisztériumtól egy írásbeli tájékoztatót adatokkal alátámasztva, hogy tessék bebizonyítani azt, hogy a minőségi bérezés nem váltotta be a hozzáfűzött reményeket, mert ez volt a fő érv. Ilyen tájékoztatót a mai napig nem kaptunk, kedves képviselőtársak! A mai napig tartozik a minisztérium azzal, hogy ezt az állítását alátámassza.

Helyette nekem egészen mások a tapasztalataim. Az a tapasztalatom, hogy tanártársaim az iskolákban most kezdenek rájönni - bocsánat a profán hasonlatért -, hogy átverték őket, arra hivatkozva, hogy '99. szeptember 1-jétől plusz 3 százalékot kapnak alapbérben. Tehát szétterítettük a minőségi bérezést, mert azt mindenki tudja, hogy a 3 százaléknak ez a forrása; pont azokat a pedagógusokat büntettük meg, akik az elmúlt 3-5-10 évben a legtöbbet tették az iskolákban, a legtöbbet tették a magyar iskolaügyért, a legtöbb dokumentumban, a legtöbb innovációban az ő szerepüket figyelhetjük meg.

Arra kérem a kedves kormánypárti képviselőket, hassanak a saját kormányukra, hogy gondolják végig: a minőségi bérezés megszüntetése egyszeri és megváltoztathatatlan fátum-e, vagy pedig újragondolják? Mert én azért most látok egyfajta hajlandóságot, legalábbis az oktatási bizottság kormánypárti tagjai részéről; most már nem annyira biztosak a dolgukban, hogy ennek a megszüntetése annyira jó és annyira pozitív szerepet fog betölteni a magyar iskolákban. Lehet, hogy ez most nem megy, mert azért vagyok annyira realista, hogy ennek az anyagi kihatásait év közben nagyon nehéz lenne megteremteni, nem hiszem, hogy egy módosító indítványra esetleg megváltoztatják a saját véleményüket, de azért arra kérem a tisztelt minisztériumot, hogy a 2000. év költségvetésének összeállításakor most már tényleg egzaktan, adatokkal alátámasztva próbálja meg felmérni, milyen hatásai voltak ennek a megszüntetésnek - szerintem ugyanis és nagyon sokunk szerint csak negatív hatásai voltak. És próbálja meg a minisztérium elérni a pénzügyi kormányzatnál, hogy ez az intézmény újra visszakerülhessen az iskolákhoz, hogy legyen egy olyan eszköz, amellyel jól dolgozó kollégáink munkáját el lehet ismerni.

Nem hiszem azt, hogy a minőségbiztosításnak egyedül üdvözítő módja, hogy adminisztratív módon beleavatkozunk a folyamatokba. Még azt is megengedem, hogy egy tisztán kimeneti szabályozást lehet egy folyamatszabályozással is variálni. De az a minőségbiztosítási intézmény, amelyet önök létre fognak hozni, nem helyettesíti és nem helyettesítheti a minőség díjazásának, elismerésének legjobb intézményét, a minőségi bért.

Befejezésül ebben a szakaszban szeretném még egyszer arra kérni önöket, hogy annak az ígéretnek megfelelően, amelyet a legutolsó oktatási bizottsági ülésen hallottunk, hogy kapjuk már meg egyszer azokat a dokumentumokat, amelyek valóban alátámasztják, hogy a pedagógusok széles tömegei követelték a minőségi bérezés eltörlését - mert önök erre hivatkoznak! Addig én ennek egész egyszerűen nem tudok hinni! Természetesen akkor sem hiszem el, mert ilyen nincs, gyakorlatilag minden tapasztalat arra utal, hogy a minőségi bérezés igenis beváltotta a hozzáfűzött reményeket. De nagyon kérem, becsüljék meg annyira az ellenzéki képviselőket is, hogy ha kérünk valamilyen anyagot a vitánk egzaktabbá tétele érdekében, bocsássák ezeket a mi rendelkezésünkre is, mert azt hiszem, így fair a dolog.

Köszönöm.




Felszólalások:  Előző  55  Következő    Ülésnap adatai