Készült: 2024.04.29.19:40:28 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

76. ülésnap (1999.06.03.), 18. felszólalás
Felszólaló Dr. Avarkeszi Dezső (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 6:09


Felszólalások:  Előző  18  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. AVARKESZI DEZSŐ (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! E vitaszakaszban az ajánlás 5., 6., 9., 10. és 13. pontjában szereplő javaslatokhoz szeretnék hozzászólni. De engedjék meg, hogy mielőtt e pontokhoz hozzászólok, elmondjam, hogy nagyon rokonszenves volt számunkra, hogy jó néhány módosító indítványunkat a kormány elfogadta, és az alkotmányügyi bizottságban, illetve részben az emberi jogi bizottságban a bizottsági tagok többsége is támogatta. Úgy gondoljuk, hogy ezek az indítványok és a többi, kormány által támogatott indítvány valóban jobbá teheti ezt a törvényjavaslatot.

Az ajánlás 5. és 6. pontjában szereplő javaslatok közül az 5. pontban szereplőt én nyújtottam be, a 6. pontban szereplőt pedig Helmeczy László képviselőtársam. Mind a két javaslat lényegében ugyanarra a célra irányult. Az eredeti törvényjavaslat a személyazonosító igazolvánnyal összefüggő hatósági ügyben első fokon eljáró szervként az okmányirodát tüntette fel. Könnyen átlátható, hogy ezt a hatáskört helyes az önkormányzat jegyzőjéhez tenni.

Erre próbáltunk különböző megoldást találni. Az én javaslatom szerint egyszerűen a (2) bekezdés elmaradna, és akkor értelemszerűen a jegyző az, aki ellátja a hatáskört.

Helmeczy képviselőtársam javaslatát támogatta a kormány is és az alkotmányügyi bizottság is, én azonban úgy gondolom, hogy ez néhány pontatlanságot, illetve felesleges szabályt tartalmaz. Az egyik, hogy a települési önkormányzatnál a "települési" szó után a fővárosi kerületet jelöli. Úgy gondolom, hogy ez felesleges, miután maga a kormányrendelet fogja kijelölni azokat a települési önkormányzatokat, amelyek okmányirodát hoznak létre; nyilván majd a fővárosi kerületeket is ez fogja kijelölni. Tehát itt szerintem nem kellene ezt megjelentetni, mint ahogy azt a szabályt sem, hogy "az okmányiroda folyamatos és a szakmai szabályoknak megfelelő működését a települési, fővárosi kerületi önkormányzat biztosítja". Ezek szerintem annyira evidens dolgok, amelyeket felesleges egy jogszabályba betenni. Minden egyes törvénybe, amelyik feladatot ad valamelyik önkormányzatnak, oda lehetne írni, hogy a feltételeket az önkormányzat biztosítja, hogy folyamatos működés kell, hogy szakmai szabályoknak megfelelő működésre van szükség. Ugyanez vonatkozik részben a (2) bekezdésre is, ahol úgy gondolom, felesleges felsorolni a fővárosi kerületeket külön, hiszen erről majd kormányrendelet rendelkezni fog.

Az ajánlás 9. és 10. pontjában két olyan indítványom szerepel, amely a javaslat bizonyos pontjainak elhagyására vonatkozik. Nem szeretnék itt most részletes indokolást elmondani, de mind a két javaslat azon észrevételeken alapul, amelyeket az adatvédelmi biztos úr tett a törvényjavaslathoz. Ő kifejtette aggályait részben azzal kapcsolatban, hogy a polgárok személyazonosító igazolványában szereplő adatok alapján történő azonosítás, illetőleg azok igazolása céljából a személyazonosító igazolvány nyilvántartásában milyen adatokat kell kezelnie a nyilvántartó hivatalnak, és itt fel kívánja sorolni a javaslat a szabadságvesztés, kényszergyógykezelés vagy pénzbírságot helyettesítő elzárás letöltésének megkezdését, az őrizetbe vagy előzetes letartóztatásba vételt. Az adatvédelmi biztos úr szerint alkotmányossági aggályokat vet fel ezen adatok ilyenfajta nyilvántartása.

A 10. pontban pedig az a gond merül fel, hogy amikor a személyazonosítóról és a lakcímről kiadott hatósági igazolvány okmányazonosítóját is a személyi adatok mellett kezeli a hivatal, ezzel kvázi létrehoz egy új olyan nyilvántartást, amely mintha kicsit ki próbálná játszani az Alkotmánybíróságnak a személyazonosítóval kapcsolatos döntését. Ismételten megfontolásra ajánlom a kormány számára e javaslatok átgondolását.

Végül a 13. pontban arra tettem javaslatot, hogy a jegyző azon köztisztviselőkről, akik a nyilvántartással foglalkoznak, milyen adatokat kell hogy közöljön, illetve ezeket az adatokat mennyi ideig kell megőrizni. Az alkotmányügyi bizottság ülésén ez a javaslatom módosításra került, így került be, hogy öt év legyen ez a megőrzési idő. Az alkotmányügyi bizottság ülésén a kormány és az alkotmányügyi bizottság többsége is támogatta a javaslatomat. Arra szeretném csak felhívni a figyelmet, hogy ugyanakkor az önkormányzati bizottság ülésén a kormány képviselője sem értett egyet a javaslattal és az önkormányzati bizottság egyharmada sem támogatta. Nagyon kérem, hogy a végleges döntésben majd az alkotmányügyi bizottság ülésén történteknek megfelelően támogatásra kerüljön, mert úgy gondolom, hogy ez valóban fontos szabály.

Köszönöm szépen a figyelmüket. (Taps.)




Felszólalások:  Előző  18  Következő    Ülésnap adatai