Készült: 2024.04.29.23:02:56 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

142. ülésnap (2004.04.19.), 161. felszólalás
Felszólaló Gaál Gyula
Beosztás gazdasági és közlekedési minisztériumi politikai államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka kérdés megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 2:15


Felszólalások:  Előző  161  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

GAÁL GYULA gazdasági és közlekedési minisztériumi államtitkár: Elnök Asszony! Képviselő Úr! Hölgyeim és Uraim! Magyarországon a felmérések szerint a közúton szállított áruk mennyiségének körülbelül 10 százaléka tekinthető a közlekedés biztonsága szempontjából veszélyesnek. Képviselő úr kérdésfelvetése két területre vonatkozott, a jogi szabályozásra, illetve az ellenőrzésre és szankcionálásra.

A jogi szabályozással kapcsolatban azt tudom mondani, hogy Magyarországon a veszélyes áruk szállítására ugyanazok a korszerű nemzetközi egyezmény-előírások vonatkoznak, mint amelyek az Európai Unióban is. A vonatkozó módosításokat pedig folyamatosan átvesszük. A vonatkozó minisztertanácsi rendelet a szállítás minden részletéről rendelkezik, köztük arról is, hogy a veszélyes áru milyen útvonalon haladjon, a csomagolásának milyen mértékben kell ellenállónak lennie, például a jármű felborulása esetén. Tehát azokra a kérdésekre vonatkozik a szabályozás, amelyeket képviselő úr fölvet. A különösen veszélyesnek minősíthető anyagokat csak a hatóság által kijelölt útvonalon szabad szállítani.

Az ellenőrzést egy bő két éve elfogadott kormányrendelet szabályozza. A hatóságok az Unióban is használatos egységes ellenőrzési jegyzék alapján egyre többet és egyre szigorúbban ellenőriznek. Azt tudom mondani, hogy tavaly az elvégzett ellenőrzések száma körülbelül 50 százalékos növekedést mutatott a korábbi évhez képest, és egyre szigorúbb is ez az ellenőrzés. A katasztrófavédelemmel közösen elvégzett ellenőrzésekhez tavaly mintegy 300 fő közlekedésrendészeti munkatárs kiképzésére is sor került. Nemcsak közúton, hanem a veszélyes áruk indulási helyén, az áru gyártójánál is végeznek telephelyi ellenőrzéseket, kötelező a biztonsági tanácsadók alkalmazása is azoknál a vállalkozásoknál, amelyek érintettek. Szabálytalanság esetén a hatóság feltartóztathatja a szállítmányt, illetve maximum 100 ezer forintos bírságot szabhat ki.

Összefoglalva azt tudom mondani, hogy a jogi szabályozás összhangban van az Európai Unió szabályozásával, és az ellenőrzések is szerepet játszanak abban, hogy Magyarországon nem minősíthető magasnak a ténylegesen bekövetkezett balesetek száma.

Köszönöm szépen.




Felszólalások:  Előző  161  Következő    Ülésnap adatai