Készült: 2024.09.21.10:22:49 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

39. ülésnap (2006.11.28.), 112. felszólalás
Felszólaló Vigh László (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 6:17


Felszólalások:  Előző  112  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

VIGH LÁSZLÓ (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Az Országgyűlés az alkotmányból és a nemzetközi egyezményekből eredő feladatok teljesítése, valamint az élet- és a vagyonbiztonság érdekében, továbbá a természetes és az épített környezetet veszélyeztető természeti katasztrófák megelőzésére alkotta az 1999. évi LXXIV. törvényt. A katasztrófák megelőzése és az ellenük való védekezés nemzeti ügy. A védekezés egységes irányítása állami feladat. A védekezést és a következmények felszámolását a hivatásos katasztrófavédelmi szervek, a hivatásos önkormányzati tűzoltóság, a gazdálkodó szervezetek, a Magyar Honvédség, a határőrség, a rendvédelmi szervek és az állampolgárok, valamint az Országos Meteorológiai Szolgálat, a mentők és az ÁNTSZ kötelesek biztosítani.

A törvényjavaslat módosítja az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság és a megyei katasztrófavédelmi igazgatóságok megnevezésével kapcsolatos rendelkezéseket, ugyanis a megyei katasztrófavédelmi igazgatóságokat a területi katasztrófavédelmi szervezetek kategóriájába szervezi át, így ezáltal lehetővé válik a tervezett régiós összevonás.

A legutóbbi helyi önkormányzati választás egyértelműen meghagyta, sőt megerősítette a megyei önkormányzati szervezeti struktúrát, elsősorban a megyei közgyűlés tekintetében. A megyei közgyűlés elnöke egyben a megyei védelmi bizottság elnöke, akinek adott rendkívüli esetekben meghatározó feladata, felelőssége van. Ez a törvényjavaslat nem utal, illetve nem tartalmaz utalásokat arra, hogy a területi katasztrófavédelmi szervezet mint a védelmi bizottság operatív szervezete, hogyan tart kapcsolatot a megyei szervezet vezetőjével.

A regionális átszervezés folyamatában elsősorban költségtakarékossági szempontokra tekintettel az úgynevezett dekoncentrált szervezeteket a kijelölt régióknál központosítják, azaz összevonják. A leendő központok tervezett helyeit az eddigi információink alapján nem a felkészültség, a térségi veszélyeztetés, valamint az erők és az eszközök rendelkezésre állása alapján jelölték meg.

A tűz- és a katasztrófavédelemhez viszont elsősorban nem az irodák, a számítógépek és egyéb feltételek megléte szükséges, sokkal inkább a vészhelyzetek ismerete, az arra való felkészültség, a technikai eszközök megléte, biztosítása az elsődleges szempont. A Kat. 25. §-a valóban egyértelműen rögzíti, hogy a katasztrófavédelem központi szerve az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság, míg területi szervei a megyei katasztrófavédelmi igazgatóságok.

Az, hogy a konkrét elnevezések helyett központi és területi katasztrófavédelmi szervezetet tartalmaz a javaslat, arra enged következtetni, hogy a Kat. által felállított szervezeti struktúrában esetleg változtatás várható. A struktúraváltás kormányrendeleti szinten történne meg a jelen javaslat 10. §-ában szereplő felhatalmazó rendelkezés alapján. Így kikerülne a kétharmados szabályozás hatálya alól. Ez véleményünk szerint alkotmányellenes, nem támogatható.

A törvényjavaslattal kapcsolatban még megemlíteném a Belügyminisztérium megszűnésével kapcsolatos elnevezési problémákat is. Az eddigi minisztériumi rendszerben a Belügyminisztérium volt az illetékes, ma Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium. Nem világos, hogy az önkormányzati és területfejlesztési miniszter helyett miért katasztrófák elleni védekezésért felelős miniszter kifejezés szerepel a javaslatban. Ez akár előrevetíthet egy újabb kormányzati struktúraváltást. A katasztrófavédelemért egyébként sem egy miniszter felelős egy személyben, hanem ágazati feladatkörén belül valamennyi miniszter.

Ezen indokok alapján mi nem tudjuk támogatni a törvényjavaslatot. Köszönöm szépen. (Taps a Fidesz soraiból.)




Felszólalások:  Előző  112  Következő    Ülésnap adatai