Készült: 2024.09.22.21:15:29 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

114. ülésnap (2003.12.02.), 482. felszólalás
Felszólaló Varga Mihály (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:03


Felszólalások:  Előző  482  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

VARGA MIHÁLY (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök asszony. Akkor engedjék meg, képviselőtársaim, hogy néhány elemet kiemeljek ebből a politikai koncepciós ügyből, amit előterjesztésnek hívunk. Ez a vita is arról győz meg egyébként, hogy ennek az egész törvényjavaslatnak semmi köze nincs ahhoz, hogy mi történik a felügyelettel, hogy milyen szakmai elvárások fogalmazódnak meg. Kormányoldalról, a kormánypártok oldaláról eddig politikai tartalmú kijelentéseket kaptunk. De szeretnék néhány tartalmi elemet ebből az előterjesztésből megemlíteni.

Mi a különbség a ma hatályos és a javasolt szöveg között? Utasíthatóság. Nézzük meg: a korábbi, a ma hatályos törvényjavaslatban nem utasítható a felügyelet elnöke, ez a rész már az új javaslatból kimaradt, az utasíthatóság tilalma. Nyilván ez egy kézi beavatkozásra is lehetőséget ad; a kézi vezérlésű felügyelet talán tetszetősebb a kormánynak, mint ha nem lehet utasítani.

Az szmsz kérdése. A ma hatályos struktúrában a szervezeti és működési szabályzatot a felügyelet elnöke hagyja jóvá. Ez az új javaslatban a pénzügyminiszter számára ad lehetőséget a struktúra megállapítására. Nyilván minél több lehetőséget kell teremteni a pénzügyminiszternek, hogy beavatkozzon ennek az intézménynek a működésébe, belső működésébe, és reméljük, hogy tulajdonképpen majd át is vállalja a felelősséget azért, ami ennek a struktúrának a kialakítása után történik, és amit a működtetés megkövetel.

A beszámoló kérdése. A felügyelet elnöke ma évente beszámol a kormánynak, ezt szintén egy jogszabály rögzíti, és kötelező jelleggel meg van híva minden kormányülésre vagy azokra a kormányülésekre, ahol a pénzügyi felügyelet munkáját érintő előterjesztések történnek. Ez is megváltozik, talán nem véletlenül: az új jogszabálytervezet azt mondja, hogy a pénzügyminiszter útján kell beszámolni a kormánynak, és a felügyeleti tanács elnöke nincs kötelező jelleggel meghíva a kormányülésekre. Világos itt is a szándék, tisztelt képviselőtársaim: beépül egy szűrő a kormány és a felügyelet közé, pénzügyminiszternek hívják ezt a szűrőt; a Pénzügyminisztériumon, a pénzügyminiszteren keresztül jutnak el az információk a kormányhoz. Kinek jó ez? Nem látom a szándéknak a megalapozottságát.

Ez nyilván óhatatlanul azt is jelenti egyébként, hogy a Pénzügyminisztériumban egy árnyékfelügyelet fog kiépülni egy olyan felügyeleti osztállyal, amelyik majd aztán a szükséges előterjesztéseket, elképzeléseket, gondolatokat egy kellő rostán keresztül megszűrve juttatja el a kormányhoz.

Főigazgató kérdése. Sajnálom, hogy a miniszterelnök úr nincs itt ezen a mai ülésen, mert ugyan a főigazgató vezeti a hivatalt, aki valójában közvetlenül csak a miniszterelnöktől függ, a miniszterelnök nevezi ki és menti föl; ugyanakkor ennek a főigazgatónak a pénzügyminiszter számára kell negyedévente írásban beszámolnia, a munkáltatói jogokat pedig a felügyeleti tanács elnöke gyakorolja fölötte. Ez a hármas kötődés aztán abszolúte nincs végiggondolva, nyilván sebtében készült az előterjesztés; bármilyen kitűnő jogászok vannak a Pénzügyminisztériumban, bármilyen alapos munkát végez Medgyessy Péter kabinetfőnöke, úgy tűnik, hogy itt erre már nem került sor. Gyakorlatilag ez azt jelenti, hogy a főigazgató instruálható, befolyásolható, a beszámoltatás során pedig a pénzügyminiszter különböző szempontrendszert állapíthat meg, ami alapján a felügyelet elnökének ezt a fajta munkát el kell végeznie.

Nos, azt gondolom, hogy ez is egy életveszélyes módosítás, tisztelt képviselőtársaim: a felügyelet befolyásolása, kézi irányítása van deklarálva ebben a jogszabálytervezetben. Ráadásul a pénzügyminiszter nemcsak a főigazgatót számoltathatja be, hanem a felügyeleti tanács elnökét is, akit pedig az Országgyűlés választ meg a miniszterelnök javaslatára. Nos, itt aztán teljes a kuszaság, teljes az átgondolatlanság!

Ezért is lenne szükség arra, hogy a kormány ezt az előterjesztést visszavonja, mérlegelje, hogy milyen kifogások merültek fel eddig a vitában ezzel az előterjesztéssel szemben, és az esetleges átdolgozás után - még egyszer mondom, mert ennek kicsi az esélye politikai szempontok miatt -, tehát az esetleges átdolgozás után jöjjön ide, a parlament elé, és akkor lehet arról az anyagról majd érdemi vitát folytatni. Addig ez az előterjesztés mindenképpen elutasítandó.

Köszönöm szépen. (Taps az ellenzéki padsorokban.)




Felszólalások:  Előző  482  Következő    Ülésnap adatai