Készült: 2024.04.26.11:30:57 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

258. ülésnap (2013.03.05.), 167. felszólalás
Felszólaló Dr. Rétvári Bence (KDNP)
Beosztás közigazgatási és igazságügyi minisztériumi államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Előadói válasz
Videó/Felszólalás ideje 7:05


Felszólalások:  Előző  167  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. RÉTVÁRI BENCE közigazgatási és igazságügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Köszönöm a vitában elhangzott hozzászólásokat, főleg a támogató hozzászólásokat a kormánypártok részéről, a Jobbik részéről pedig a - bízom benne, hogy jó szándékú - kérdéseket, amelyekre igyekszem magam válaszolni. Az MSZP-nek pedig a hallgatást köszönöm; azt hiszem, más javaslatok kapcsán is ez a politika jobban beválna nekik. Ha már kampányfilmet sem tudnak csinálni, akkor legalább a hozzászólásaikkal sem rontják a választási esélyeiket. (Gőgös Zoltán közbeszólása.)

Ami Bertha Szilvia képviselő asszony felszólalását illeti, ez Staudt Gáborra is igaz, önök úgy álltak hozzá, kicsit osztályharcos jelleggel, mintha lenne itt a kormányzat, meg lenne a kormány-tisztviselői kar, a kettő pedig egymással harcban állna, és itt lenne egy erős védmű, amelyet valamelyest próbál gyengíteni a kormányzat.

Ez alapvetően téves feltevés, hiszen magát a kormány-tisztviselői kart a kormányzat hozta létre, mi hoztuk létre a saját törvényünkkel, tehát mi hoztuk létre azt a szervezetet, amelynek az érdekkiegyenlítő tevékenységére számítunk. Tehát nem arról van szó, hogy mi ezt gyengíteni próbálnánk. Mi hoztuk létre, mi erősítettük meg, és mi tettük most már még stabilabbá és még függetlenebbé az egésznek a szervezetrendszerét. A korábbi években, húsz évig vagy voltak szakszervezetek, vagy nem, de nem volt olyan szervezet, amely az összes tisztviselőt magában foglalta volna, és mindannyiunk érdekképviseletére lenne hivatva, ahol az állam fizeti meg azokat a vezetőket, akik a kormánytisztviselők nevében felszólalnak, és akár ütköznek is a kormányzattal.

Csak szeretném arra fölhívni a figyelmet, hogy ez egy mostani kormány által létrehozott szerv, amely pontosan a hivatásrendnek egy ilyesfajta képviseletére hivatott. Tehát eddig nem volt, miért gyengítenénk azt, amit mi hoztunk létre. Ez a javaslat is, mint ahogy az előzők, létrehozza, illetőleg megerősíti ezt.

Mi biztosítja a függetlenségét - kérdezte Bertha Szilvia képviselő asszony - a kormány-tisztviselői karnak? Ön is olvashatja, öt évre választott vezetőről van szó, akinek tehát az ilyesfajta annuitása biztosítja azt, hogy ez alatt az öt év alatt teljes mértékben függetlenül akár kritizálhatja is a kormányzatot, egyet nem érthet a kormányzati intézkedésekkel, és mindez alatt igen jelentős juttatásra jogosult, az államtitkárokkal megegyezően. Így tehát az anyagi biztonsága is megvan, ez is biztosítja a függetlenségét. A további tisztségviselők számára is ez a megválasztott státus, úgy érzem, ez a titkos szavazás révén létrejövő választás biztosítja mind a legitimációt, mind pedig azt, hogy függetlenül fogalmazhatják meg a véleményüket, és egyáltalán nem válnak kiszolgáltatottá, hiszen éppen ez a törvényjavaslat tisztázza azt, hogy mennyiben válnak függetlenné az éppen aktuális vezetőjüktől, és csak és kizárólag a hivatásrend szolgálatában állnak, és az ő érdekeiket képviselik.

Staudt Gábor mondta, hogy a képviselet gyengítéséről van szó. Ismételten csak cáfolni tudom: mi hoztuk létre, mi erősítettük meg és mi erősítjük meg most a továbbiakban is a vezető szervet azáltal, hogy garantált illetménnyel jár. És itt térnék vissza arra, hogy kicsit úgy tekintették ellenzéki, jobbikos képviselőtársaim ezt a javaslatot, mintha önállóan állna, és nem lennének környező jogszabályok, akár az adatkezeléssel, akár azzal kapcsolatban, hogy a kormánytisztviselőknek nyilvánvalóan biztosítani kell a munkavégzéshez a megfelelő körülményeket, tehát helyiséget, eszközöket, számítógépet és egyebeket. Tehát nyilvánvalóan ők is ugyanezt megkapják, ahogy itt különböző státusokra hivatkozik a mostani törvénymódosítás. Nyilvánvalóan, ha a kar elnökének államtitkári jogállást garantál, ott van, hogy ez az illetményben és az egyéb juttatásokban is megvan, tehát ugyanúgy az iroda használatában és minden más egyébben, mint ha államtitkárként tevékenykedne. Tehát nem kell attól félnie, hogy majd az otthoni konyhaasztal sarkán fogja a tiltakozó petíciót megszövegezni, hiszen kellő megalapozottságot itt a közigazgatás szervezetrendszerén belül kap.

A főtitkár kérdésével kapcsolatban szerintem valós problémát vetett fel képviselő úr. Bízom benne, hogy a részletes vitában majd erre ki tudunk térni, és ott a megfelelő megoldást meg fogjuk erre találni.

A másik: a kamarai tagsággal kapcsolatos összeférhetetlenségre azt mondanám, hogy eddig nem voltak jellemzőek annyira a kamarák és a karok. De hát most már pedagóguskar, rendészeti kar, kormány-tisztviselői kar, többfajta ilyen hivatásrendi szervezet jön létre, és nyilvánvalóan az a jó, ha mindegyik a saját képviseltjei nevében szólal föl, ezért hoztuk ezeket az összeférhetetlenségi szabályokat, hiszen korábban ilyen fel sem merülhetett, most viszont fontos tisztázni, hogy ki melyiknek a tagja.

Ami az adatkezelést illeti: miért szükséges a fénykép? - kérdezte Staudt képviselőtársam. Jogosan kérdezte; ennek az az indoka, hogy a nemzeti egységes kártyarendszerben szeretnénk előbb-utóbb kormány-tisztviselői kártyát létrehozni, és ennek a kártyának a kibocsátásához, az elkészítéséhez lesz szükség arra, hogy az ő fényképüket már most tároljuk, és így a kártya kibocsátásának ne legyen akadálya. Ez az adatkezelés oka. Az önéletrajzzal kapcsolatban pedig nyilván az országos közgyűlés tagjainak megválasztásához szükséges információk például azért fontosak, hogy szerepeljenek ebben a megújított önéletrajz-adatbázisban. Ezek tehát az adatkezelés okai; az ötéves határidő pedig szintén az információszabadság-törvényből származik.

Milyen jóléti funkciókat láthat el a kormány-tisztviselői kar? Nyilván itt nemcsak arra kell gondolni, hogy maga a kar oszt valamilyen segélyeket, támogatásokat, hanem például az Erzsébet-programon belül - ön is tudja - van külön szociális intézményben dolgozóknak, belügyi, katasztrófavédelmi dolgozóknak felkínált különböző, Erzsébet-programon belüli juttatás. Ilyenekre gondoljon, hogy az Erzsébet-programban az idén 2,5 milliárd forint értékben írtunk már ki pályázatokat, és ebből pontosan a belügyi dolgozók számára kiírt pályázatok a harmadik legnépszerűbbek, hiszen a nyugdíjasokon és egy másik kategórián kívül, amelyek már beteltek, itt a telítettség igen magas fokú, tehát ez is nagyon népszerű volt. Ilyesfajta támogatásokra gondoljon, akár képzés területén, hiszen most nyelvi, számítástechnikai képzésben írtunk ki óriási lehetőségeket európai uniós pénzekből, itt pedig az Erzsébet-program forrásaiból tudunk jóléti szolgáltatásokat nyújtani kormánytisztviselőknek. Ebben tud a kar közreműködni.

Önök azt mondták, hogy szép szavakra nem tudnak támogatást adni. Bízom benne, hogy látják, hogy ezek mögött a szép szavak mögött azért kétéves következetes kormányzati politika áll, és az egész törvénymódosítás lényege a korábbiakban is az volt, hogy legyen egy hazaszerető kormány-tisztviselői karunk, amely minél magasabb minőségben tudja a hivatását ellátni, ezt életcéljának tartja, hosszú távon a közigazgatásban akar dolgozni, és ehhez mi a presztízst, az érdekképviseletet ebben a hivatásrendi szervezetben igyekszünk nekik megadni.

Kérem, hogy a későbbi viták után is fontolják meg, hogy esetleg mégis támogatnák ezt a javaslatot. Köszönöm szépen a figyelmet. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  167  Következő    Ülésnap adatai