Készült: 2024.05.15.17:43:56 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

269. ülésnap (2013.04.16.), 60. felszólalás
Felszólaló Dr. Aradszki András (KDNP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 7:03


Felszólalások:  Előző  60  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. ARADSZKI ANDRÁS (KDNP): Köszönöm a szót, elnök úr. Ígérem, hogy rövid leszek.

Erről az előttünk levő törvényjavaslatról, függetlenül attól, hogy európai uniós, még hatályba nem lépett normák alapján egészíti ki a hatályos statisztikai törvényt, azt el lehet mondani, hogy az élet valóságából indul ki. Megpróbál olyan dolgokat, azt célozza meg, hogy a magyar statisztika tudja kezelni azokat a migrációs népmozgási tevékenységekből vagy aktivitásokból származó adatokat, amelyek kizárólag a Magyarországon lakcímmel rendelkező személyek vonatkozásában állnak fenn, és csak abban az esetben, ha egyébként azt a népmozgalmi eseményt - esetünkben a születést meg a halálozást - Magyarországon is anyakönyvezik. Ebből következik számomra, hogy minden egyéb elképzelésnek, minden egyéb itt elhangzott különböző nemzeti kérdéseknek az előtérbe helyezése, a munkaerő-piaci helyzetnek a megvitatása nem ennek a törvényjavaslatnak a tárgya, hanem egyértelműen egy olyan statisztikát, a statisztika megalkotását segítő intézkedésről van szó, amely teljesebb képet ad arról, hogy mi történik a Magyarországon lakcímmel rendelkező személyekkel, azokkal, akiknél különböző népmozgalmi események - esetünkben a születés és a halálozás - történnek.

Hozzá kell tennem, hogy Lamperth Mónika képviselő asszony érzékenységét én ilyen hajánál előhozottnak, megcibáltnak tekintem, ugyanis a jelenleg hatályos statisztikai törvény azt mondja, hogy a különleges statisztikai adatokat anonim módon lehet felhasználni. Részletesen leírja a törvény, mik ezek a különleges statisztikai adatok. Értelemszerűen ez általános megközelítés. Ennek az adatkezelési módszernek a hatálya kiterjed a népmozgalmi adatok szempontjából is.

A másik része, hogy nagyon fontosnak tűnik, bár szerintem igazából a mindennapi élet gyakorlatát nem érinti az 1. § módosítása, amely kimondja, hogy ez a törvény a közhatalmi és egyéb tevékenységeket is magában foglalja. Ez eddig nem volt benne az 1. §-ban, de önmagában véve a Statisztikai Hivatal tevékenysége normatív tevékenység, tehát szabályokat eddig is jogosult volt a Központi Statisztikai Hivatal meghatározni az érintett statisztikában részt vevő személyek, magánszemélyek, természetes személyek és más, a törvényben részletesen leírt, statisztikában szereplő személyek részére. Tehát eddig sem volt a gyakorlatban idegen az, hogy a KSH, a statisztikai törvény közhatalmi feladatokat is ellát, és ehhez megfelelő hatáskört biztosított a Központi Statisztikai Hivatalnak. Tehát itt nem erősödik a közhatalmi jelleg.

Hozzá kell tenni, ezen az alapelvi szinten megfogalmazott módosításon kívül más egyéb közhatalmi jellegű módosítást a törvényjavaslat nem tartalmaz, hanem inkább ilyen koherenciazavarnak tudom értékelni az 1. § módosítását.

A másik része a dolognak, hogy felvetődött itt a vitában, hogy a lakcímet miért kell beemelni a módosított szakaszba. Kérem tisztelettel, ez egy árulkodó felvetés volt, ez azt jelenti számomra meg azt jelzi számomra, hogy aki ebben a vitában megszólalt, és ezt a hiányosságot vitatja, kérem, az nem olvasta el a statisztikai törvény hatályos rendelkezéseit, mert a népmozgalmi adatok között jelenleg is szerepel a lakcím mint figyelendő, illetőleg statisztikai adatként kezelendő információ.

Én úgy látom, hogy függetlenül attól, hogy mit ír elő az Európai Unió vagy mit fog előírni a statisztikai adatszolgáltatással kapcsolatban, ez a törvény a sajátos magyar viszonyokat is tükrözi, mert - ahogy az elején is elmondtam - az is látszik, hogy a migrációs folyamatok miatt a pontosabb tervezés, a társadalom képének jobb ismerete érdekében szükséges ilyen népmozgalmi adatjelleg erősítése és annak pontosítása. Én nem látok semmiféle antidemokratikus, semmiféle olyan választási eljárást manipuláló tendenciát ebben a törvényben, hanem a magyar valósághoz és az európai valósághoz igazodó szabályozásnak ad teret.

Csak megjegyzem, hogy igazából olyan nüánsznyi dolgokra is ügyel a törvény, ami kimaradt a felsorolt adatok listájából, a kapcsolódó népmozgalmi esemény, mert ez például, amit törölt az előterjesztés, ezt a kapcsolódó népmozgalmi eseményt, ennek a definíciója egyébként nincs meg az eddigi hatályos statisztikai törvényben, amely inkább adott jogbizonytalanságra okot, mint az, hogy ez éppen kikerült belőle. Viszont pontosabban és tételesen le van írva, hogy az adott népmozgalmi események mit jelentenek, és azon belül milyen körben kell vizsgálódnia és kérhet adatokat a statisztikával foglalkozó illetékes szervezet.

Mindezek figyelembevételével talán meglepő, de kellő bizonyossággal tudom mondani, hogy a Kereszténydemokrata Néppárt támogatja a törvényjavaslat elfogadását, nagyon előremutatónak tartja, és a jövőt illetően is úgy gondolja, hogy kellő pontossággal képes lesz a statisztikát szolgáltató szervezet ezen törvényi felhatalmazás birtokában teljesebb képet adni a magyar társadalmi mozgásokról, a Magyarországot érintő, a magyar lakosságot érintő változásokról, és ehhez a KDNP-s támogatáshoz kérem a tisztelt Ház támogató szavazatát is.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Szórványos taps a kormánypárti sorokból.)




Felszólalások:  Előző  60  Következő    Ülésnap adatai