Készült: 2024.04.26.05:26:38 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

95. ülésnap (2019.11.20.), 193. felszólalás
Felszólaló Bányai Gábor (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:00


Felszólalások:  Előző  193  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

BÁNYAI GÁBOR, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Ház! Az Innovációs és Technológiai Minisztérium 2019. november 12-én nyújtotta be az egyes törvények jogharmonizációs célú módosításáról szóló T/8041. számú törvényjavaslatot, amellyel fontos európai uniós tagállami kötelezettségünkből adódó jogharmonizációs kötelezettségünknek teszünk eleget. A törvényjavaslat több ponton érinti a közúti közlekedésről, a gépjárműadóról, a légi közlekedésről, a vízi közlekedésről szóló törvényt is. Továbbá a vasúti közlekedésről szóló törvény, valamint a légi, a vasúti és a vízi közlekedési balesetek és egyéb közlekedési események szakmai vizsgálatáról szóló törvény módosításával Magyarország teljesíti a negyedik vasúti csomag műszaki pillérének törvényi szintet igénylő rendelkezéseinek átültetését annak érdekében, hogy ezt követően sor kerülhessen a kormány- és miniszteri rendeletek megalkotására is.

A módosítás ezen felül az uniós pénzek jobb felhasználása érdekében a vasúti infrastruktúra-fejlesztésekhez kapcsolódó kérdéseket rendeznek, mint például a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. vagyonkezelői jogának rendezése. A módosítás ezenkívül a vasúti vizsgaközpont feladatainak és ezzel együtt szervezetének szétválasztását írja elő vizsgáztatási és továbbképzési szempontból. Fontos megemlíteni, hogy a negyedik vasúti csomag műszaki pillére tekintetében az Európai Unió vasúti ügynöksége és a közlekedési hatóság 2016-tól kezdve évente legalább egyszer ingyenes előadások keretében a vasúti szakma képviselőinek széles köre részére tartott prezentációkat, ismeretterjesztéseket, ahol a vasúti szakma színe-java jelen volt.

A módosítások a jogharmonizáció mellett a közlekedési infrastruktúra-beruházások hatékony megvalósítása érdekében további pontosító, egyértelműsítő rendelkezéseket tartalmaznak.

Tisztelt Ház! A kormány ugyanis elkötelezett a közlekedési és logisztikai infrastruktúra fejlesztése mellett. Mi sem bizonyítja ezt jobban, hogy a kormányzat 2022-ig 5000 milliárd forintot fog fordítani közúti és vasúti fejlesztésekre, az ország logisztikai pozíciójának erősítésére, a vasúti beruházásokra szánt 1500 milliárd forint keretből több mint ezer kilométer vasúti pályát korszerűsítenek, és növekszik a villamosított vonalak hossza.

A nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházások megvalósításának gyorsításáról és egyszerűsítéséről szóló törvény módosítása az Európai Parlament és a Tanács egyes köz- és magánprojektek környezetre gyakorolt hatásainak vizsgálatáról szóló irányelvében meghatározott tájékoztatási és konzultációs kötelezettség a nemzetgazdasági szempontból kiemelt beruházások esetében történő biztosítását is szolgálja. Indokolt ezen beruházások esetén a környezeti hatásvizsgálati eljárásra irányadó 42 napos határidőt 60 napra emelni. Azonban a határidő változtatása nem eredményezi a beruházások elhúzódását.

A nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű közlekedési infrastruktúra-beruházások esetében jelenleg lehetőség van az építési engedély kiadására a környezetvédelmi engedély véglegessé válását megelőzően is. Annak érdekében, hogy ezen kiemelt jelentőségű közlekedési infrastruktúra-beruházások esetében is teljeskörűen biztosított legyen az irányelvvel való összhang, hatályon kívül helyezésre kerülnek a törvény azon rendelkezései, amelyek lehetővé teszik az építési engedély kiadását a környezetvédelmi engedély kiadása előtt. Azon cél érdekében pedig, hogy az építési engedélyezési eljárás már a környezetvédelmi engedélyezési eljárás alatt megindulhasson, szükséges szabályozni az építési engedélyezési eljárás kötelező felfüggesztését a környezetvédelmi engedély kiadásáig.

A módosítás biztosítja továbbá, hogy a kormány által rendeletben meghatározott közlekedési infrastruktúra-beruházás nyomvonalának megállapítása esetén ne kelljen többszörösen megfizetni a tulajdonjog korlátozásának, majd elvesztésének ellenértékét akkor, ha a korlátozást követően kerül sor kisajátításra, figyelemmel arra, hogy a védettség keletkezése és a kisajátítás időben elvált egymástól. Ezért annak indokolt a tényleges érdeksérelemhez igazodnia. Az ingatlan megszerzésekor aktuális ingatlanforgalmi értékből a korlátozási kártalanítás értékét le kell majd vonni.

Az tény, hogy politikai vitát kiváltó passzusa ennek a törvénycsomagnak, amely a tömegközlekedéshez kapcsolódó, azokat kötelezően ellátó városok helyben beszedett adóinak a tömegközlekedésre történő elsődleges felhasználását fogja szabályozni, amiből majd biztos viták lesznek közöttünk.

Tisztelt Ház! A kormány az elmúlt évekhez hasonlóan a jövőben is jelentős költségvetési forrásokat fordít a közlekedési infrastruktúra-fejlesztésekre. Ezen célkitűzések, ahogy a beterjesztett törvényjavaslat is teszi, a Fidesz-frakció teljes támogatását élvezi. Köszönöm megtisztelő figyelmüket, elnök úr. (Taps a kormánypárti padsorokban.)




Felszólalások:  Előző  193  Következő    Ülésnap adatai