Készült: 2024.09.19.02:43:06 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

155. ülésnap (2008.09.15.), 219. felszólalás
Felszólaló Gazda László (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 3:50


Felszólalások:  Előző  219  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

GAZDA LÁSZLÓ (MSZP): Elnök Úr! Tisztelt Ház! Képviselőtársaim! Amikor a kormány foglalkozott a 2007-2013-as időszakkal, akkor úgy tervezte, hogy a 3-as autópálya következő szakaszát Nagykállótól Vásárosnaményig PPP-konstrukcióban valósítja meg, és az ehhez kapcsolódó 49-es számú gyorsforgalmi utat a KÖZOP-ban tervezi, tehát európai uniós finanszírozással.

Én Fónagy képviselő úrral nem tudok vitatkozni abban, hogy azoknak a PPP-s konstrukcióknak, amelyek az elmúlt években-évtizedekben Magyarországon megvalósultak, milyen hatásuk volt; bizonyára úgy van, ahogy képviselő úr mondja. De ez nem jelenti azt, hogy ha újra PPP-vel próbálkozunk, akkor azt most már nem tudjuk úgy megvalósítani, hogy az megérje a magyar államnak, a magyar költségviselőknek. Ha pedig a költségvetés helyzetét és azt a helyzetet, amiben jelenleg vagyunk, figyelemmel kísérem, akkor az a bajom, képviselő úr, azzal, amit ön mondott, hogy PPP helyett állami költségvetésből finanszírozzuk, hogy ez ebben az időszakban azt jelenti, hogy ez az autópálya nem épül tovább, mert az állami költségvetés ezt nem tudja viselni. Nem épül tovább az ország legelmaradottabb térségében, abban a térségben, amelyik végre már megérdemelné, hogy kapjon egy olyan autópálya-szakaszt, amely Szabolcs-Szatmár-Bereg megyét feltárja, továbbmegy a határig, de legalább Vásárosnaményig, és megteremtődjenek azok a lehetőségek, amelyek Szabolcs-Szatmár-Bereg megye fejlődését is továbbvihetik.

Ha pedig azt nézem, hogy ezekben a fejletlen térségekben több csomópont, több leágazás van, akkor én ezt nem hátránynak tekintem - bár a költség szempontjából ez bizonyára hátrány -, hanem a területfejlesztés szempontjából egy elmaradott térségben kimondottan előnynek veszem, mert a leágazások körüli tizenöt-húsz kilométeren belül megvan a lehetőség arra, hogy ott befektetők, beruházók jelenjenek meg, és az a térség is fejlődjön. Higgye el, képviselő úr, ezt megérdemeljük.

A határozati javaslat pedig kimondottan tartalmaz olyan elemeket, amelyek egyrészt megteremthetik azt a garanciát, hogy ez egyrészt az Országgyűléshez visszakerül, másrészt azt mondja, hogy csak akkor javasolja majd PPP-vel finanszírozni, ha az gazdaságosabb, mint az építés és üzemeltetés állami finanszírozással történő együttes megvalósítása. Ez megteremthet egy lehetőséget. Ennek az útnak az engedélyezési terve kész, és szerintem már a kiviteli terve is kész van - nem néztem utána, de bizonyára elkészült -, tehát megteremtődtek azok a feltételek, hogy akár tervezővel meg is becsültessük, tehát alaposan ki tudjuk számoltatni, hogy mikor éri meg nekünk és mikor nem.

A másik problémám Molnár képviselőtársam javaslatával pedig az, hogy amikor tárgysorozatba vette ezt a határozati javaslatot az Országgyűlés, akkor a Nyíregyháza-Vásárosnamény közötti szakasz koncesszióba adásáról volt szó. Azt nem értem, és van egy félelmem, hogy ha elkezdjük kiterjeszteni a 44-essel és a jövő héten majd egy dunántúli fő közlekedési úttal, akkor elvesztjük azt a lehetőséget, hogy tényleg továbblépjünk ezen a területen úgy, hogy okszerűen ez a fejlesztés, ami elsősorban Szatmárnémeti és Záhony felé irányul, meg is valósuljon.

Köszönöm szépen.




Felszólalások:  Előző  219  Következő    Ülésnap adatai