Készült: 2024.05.17.15:42:20 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

80. ülésnap (2023.09.26.), 26. felszólalás
Felszólaló Dr. Molnár Zsolt (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előtti felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:17


Felszólalások:  Előző  26  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. MOLNÁR ZSOLT (MSZP): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Köszönöm a szót. Azt hiszem, manapság kevés aktuálisabb kérdés van, mint a közlekedés biztonsága, azaz az élet védelme, hiszen az elmúlt hónapokban a hírek nagyrészt arról szóltak, hogy arat a halál a közutakon, sajnos a közutak versenypályákká váltak, nem mást láthattunk, mint hogy büntetőfékezők, ámokfutók, gyorsulási versenyt játszók tették magukévá a felelőtlen életformát, és tömeges halálesetet, súlyos baleseteket okoztak.

Itt rögtön arról kell beszélni, hogy mi, magyar szociáldemokraták az élet védelmét tartjuk a legfontosabbnak. És talán kevés olyan dolog van ebben a Házban, amiben 199-en egyetértünk, ezek közé tartozik egészen biztosan, hogy az életet, a testi épséget meg kell óvni. És ebben a kormánynak óriási felelőssége van, hiszen önök vannak abban a helyzetben, hogy komplexen kezeljék ezt a kérdést, hiszen a technikai fejlődés, ami a közutakon történik, az egyértelműen egy olyan helyzetet állított elő, hogy jelen viszonyok közepette nem lehet garantálni a közutak biztonságát, jogszabályváltozásra és nagyon sok más intézkedésre van szükség, hogy az emberi életet és testi épséget meg lehessen óvni.

Hogy teendő van, ezt érzékelte az Európai Unió, érzékelik a különböző, médiában felbukkanó, magukat közlekedési szakértőknek nevező különböző emberek. Tehát rengetegen foglalkoznak ezzel a kérdéssel. De nézzük sorban, hogy mit tettek önök, mit javasol az Európai Unió és mi, magyar szociáldemokraták mit javasolunk. Az európai uniós javaslat ebben a formában nem támogatható. Nyilvánvalóan érzékelték, hogy szükség van különböző kategóriákra, tehát akár a jogosítvánnyal kapcsolatosan, azonban rossz következtetésre jutottak, hiszen olyan feltételeket szabnak, ami sebességhatárhoz, illetve súlyhoz kötné a különböző jogosítványkategóriákat. Ez így nem támogatható, ez egy rossz javaslat.

Mit tettek önök? A semminél nem sokkal többet, osztályfőnöki órán lehet majd közlekedésbiztonságról hallani. Ez jó dolog, ez támogatható, de kevés. Mint ahogyan az is kevés, hogy önök ingyenessé teszik a B kategóriás jogosítványt. Ez is kevés, nagyon helyes egyébként ez, azonban kevés.

Mi, szociáldemokraták, érezve ezt a felelősséget, és érezve azt, hogy az emberi életnél nincs fontosabb, ezért nem is elsősorban önöknek, de segíteni kívánunk, és olyan javaslatokat tettünk, amelyek felelős politikushoz illenek. Elsőként szükséges a büntető törvénykönyv és a szabálysértési törvény megváltoztatása, hiszen nem tartott lépést azzal az igénnyel, azzal a fejlődéssel és azzal a kihívással, hogy bizony rengetegen notóriusan szembehelyezkednek a törvénnyel, a közösségi érdekkel, és legfőképpen veszélyeztetik mások életét. Tehát szükséges a közúti veszélyeztetés és a veszélyhelyzetnek a büntető törvénykönyvben való pontosítása, beemelése.

Szükséges különböző kategóriák felállítása, ahogyan az Európai Unió is észlelte, de rossz következtetésre jutott, hiszen a 400 lóerő fölötti autók esetében teljesen világos  és ebben egyetértenek a szakértők is , hogy szükséges külön tréning, külön szakmai alkalmasság, pszichológiai vizsgálat, hogy ilyen nagy teljesítményű autókat, amelyek versenypályára lennének valók elsősorban, a közutakon is vezetni lehessen.

És szükséges, hogy a kezdő vezetők számára valamilyen észszerű korlátot állítsunk föl, hiszen megfelelő rutin nélkül ilyen forgalmi helyzetekben, amiket a mobilizáció, a technikai fejlődés a közutakra zúdított, bizony rutintalan vezetők számára egy 200 lóerő fölötti autó  mondhatjuk 150 kilowattnak is  vezetése bizony irreális kihívást jelent.

Tehát itt és most cselekvésre van szükség, nem lehet tétlenül nézni, hogy ennyien halnak meg a közutakon, ennyi baleset történik. És ezek egy része kivédhető. Természetesen csodák nincsenek, balesetek mindig is voltak és attól tartok, mindig is lesznek, azonban ezeknek a számát redukálni lehet, el lehet oda jutni, hogy biztonságosabbak legyenek a közúti közlekedésben résztvevők számára, és el lehet majd jutni különböző rettentő stressz nélkül, mondjuk, a Balatonra szabadstrandolni úgy (Rétvári Bence: Mondtam!), hogy ne kelljen páni félelemben vezetni a büntetőfékezés, a sávokat váltók, az ámokfutók, ittas vezetők vagy még rosszabb, különböző anyagok által befolyásolt vezetőktől.

(10.00)

Önöké a felelősség. Mi letettünk egy javaslatot. Eldönthetik, hogy az élet oldalán állnak, vagy pedig kicsinyes politikai érdekekből húzzák az időt, ami emberi életekbe kerülhet. Mindaz, amit elmondtam, az elsősorban a kormánynak volt címezve, hiszen ez nem rendészeti kérdés, nem arról szól önmagában, hogy több traffipaxot és több közúti ellenőrzést kell tartani, hanem egy komplex kihívás. Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps az ellenzéki pártok soraiból.)




Felszólalások:  Előző  26  Következő    Ülésnap adatai