Készült: 2024.09.20.12:21:08 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

206. ülésnap (2009.04.28.), 32. felszólalás
Felszólaló Tukacs István (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 9:27


Felszólalások:  Előző  32  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

TUKACS ISTVÁN (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! Nagyon ritka az a szervezeti beszámoló, amely évek óta szakmai, és ha nem túl kockázatos ez a megállapítás, politikai egyetértést is élvez. Az Állami Számvevőszék beszámolói általában ilyenek. Ennek, tekintve a bizottságok által is elmondottakat, van alapja. Hiszen a beszámolónak azokat a megállapításait, amelyek az Állami Számvevőszék működésére, folyamatos és tervszerű munkájára vonatkoznak, senki sem vitatta. Azokat a megállapításokat, amelyek szerint a Számvevőszék a munkáját rendezett, szervezett, nem mellékesen törvényes és takarékos keretek között végzi, mindenki elfogadta. Sok olyan kezdeményezést emel ki a beszámoló, és sokat erősítettek meg közülük a hozzászólók is, amely kezdeményező típusú, előre menő szervezeti működést jelent.

Tisztelt Ház! Önmagában azonban nem a szervezet működése, hanem annak megállapításai lényegesek az ellenőrzött területekről. Jó néhány képviselőtársunk említette meg azt, hogy a megállapítások tartalma, ami igazán fontos a Ház számára, és az elvégzett munka alapján mindazok a következtetések, amelyeket ebből le lehet szűrni. Államtitkár úr és Balogh képviselő úr, bizottságot képviselő hozzászóló az önkormányzatok területével foglalkozott behatóan. Engedjék meg nekem, hogy néhány szót én is szenteljek ennek a területnek, lévén, hogy a Számvevőszék megállapításainak, vizsgálatainak majd' fele ezzel a területtel foglalkozik. Nevezetesen mindazokat a most már nem korszerű önkormányzati működési rendre vonatkozó megállapításokat és következményeket szeretném megemlíteni, egyben hozzáfűzni néhány következtetést, amelyeket az anyag említ.

Az önkormányzatok működésére vonatkozó két hangsúlyos megállapítás úgy szól, hogy bár jogi értelemben a lehetőségeik korlátlanok, valóságos, finanszírozási, forrásfelhasználási értelemben azonban erősen korlátozottak. A másik ilyen megállapítás az volt, hogy az önkormányzatok életében jelentkeztek olyan új feladatok és jelenségek, amelyekre figyelemmel kell lenni. Részben évek óta bánnak európai uniós pályázatokkal és ezek pénzeinek felhasználásával, másrészt nagy figyelmet kell fordítani arra a jelenségre, ami az önkormányzatok eladósodásában, illetve a kötvénykibocsátások kedvező és nem kedvező következményeiben jelenik meg.

Tisztelt Ház! A megállapítások az önkormányzatok tekintetében azt summázzák, hogy célszerű feladat- és forrásáttekintést és -változtatást végezni.

(10.50)

Engedjék meg, hogy hozzáfűzzek ehhez egy gondolatot, amit nemcsak az egyes önkormányzatokra, hanem az egyes ágazatokra vonatkozó állami számvevőszéki megállapítások is alátámasztanak. Nemcsak a feladatok és források, hanem az egész működési struktúra áttekintését és változtatását is végre kell hajtani, hiszen az önkormányzatok tekintetében feladatokat áttekinteni és szűkíteni lehet, forrásokat ennek függvényében változtatni lehet, de az önkormányzati világban valóságosan forrásokat felszabadítani akkor lehet, ha megváltoztatjuk a jelenlegi önkormányzati működési struktúrát, hiszen az oktatásra vagy az egészségügyre vonatkozó állami számvevőszéki megállapítások például azt jelzik, hogy méretgazdaságossági problémák is vannak. E mögött a megállapítás mögött magyarul az a jelenség húzódik, hogy kihasználatlan intézmények, sok tekintetben együttműködésre képtelen önkormányzatok költenek pénzt olyan feladatokra, amelyeket nagy valószínűséggel hatékonyabban is el lehetne látni. Erre egyébként az előterjesztés is utal akkor, amikor említi a kistérségi társulásokat.

Azért húzom ezt alá különösen, mert szeretném oldani azt a nagyon egyoldalú megállapítást, hogy az önkormányzatok világán a források és a feladatok egyszerű átszabása segíteni tud. Önmagában nem valószínű, hogy tud. Önmagában több forrást az jelenthet majd az önkormányzatoknak, ha megváltozik az önkormányzatok felállása, struktúrája, együttműködési módja, s ezáltal sokkal gazdaságosabban, a közszolgáltatásokat tekintve is mindenki számára hatékonyabban tudják felhasználni a nem növekvő pénzeket.

Bár Herényi képviselőtársunk kissé pikírten említette meg azt, hogy nem az előterjesztés a fontos, hanem az, amit ebből a parlament valóságosan tenni tud, amikor hasznosítja a megállapításokat, azt kell mondjam, hogy az önkormányzati változásnak nem önmagában a parlament, nem az erre előterjesztéseket készítő bármilyen kormány tud csak megoldást találni. Szeretném jelezni, hogy az önkormányzatok világa érdekek szerint is meglehetősen tagolt, hiszen főváros és kerületek, főváros és vidék, megyei és települési önkormányzatok, kistelepülési és nagytelepülési önkormányzatok, megyeszékhelyi önkormányzatok között jelentős érdekkülönbségek, jelentős ellentétek állnak fenn a változás irányait tekintve.

Mindenképpen szeretném elmondani, hogy az Állami Számvevőszék 2009-ben és 2010-ben, tehát a következő években gazdasági válság körülményei között fogja végezni a munkáját. Ez a feladatoknak, illetve a működési módnak valószínűleg a szemléletbeli változását is kell hogy hozza, hiszen elnök úr és a beszámoló is utalt arra, hogy a nem szokványos keretek között elkészült 2009-es költségvetés készítésekor az Állami Számvevőszék észrevételeket fogalmazott meg, egyébként a költségvetés készítése előtt prognózist jelentetett meg, amelynek megállapításai helytállóknak bizonyultak; valószínű, hogy a válságkörülményekre tekintettel kell lenni 2009-ben és 2010-ben is, hiszen az önkormányzatoknál, intézményeknél, költségvetési gazdálkodásnál nagy valószínűséggel olyan új jelenségekkel fogunk találkozni, amelyekkel eddig nem. Ebben nem az Állami Számvevőszék ellenőrzési munkájának valamilyen lazítását kell elképzelni, hanem azt, hogy új jelenségekkel, új ügyekkel fog szembetalálkozni a munkája során.

Végezetül engedjék meg, hogy a határozati javaslatról szóljak, hiszen az előterjesztéssel együtt ezt is tárgyaljuk. A határozati javaslat, megállapítva azt, hogy a beszámoló tükrözi az Állami Számvevőszék munkáját, megfogalmazza az ezzel kapcsolatos elismerést, néhány feladatot fogalmaz meg, konkrétan a korrupciós térkép elkészítésének kiemelt projektként való kezelésére vonatkozó javaslatot is.

Azért kell ezt mindenképpen támogatni - mint ahogy a határozati javaslat támogatását is javaslom a tisztelt Háznak -, mert ez az a jelenség, amely mind a gazdasági életben, mind a különféle állami, önkormányzati és egyéb szervezeti beruházásoknál, egyáltalán az egész költségvetési világunk működésénél jelentős probléma, ezért ennek a támogatását - mint ahogy az előterjesztés támogatását is -, azt gondolom, hogy pártállástól függetlenül mindenki meg fogja tenni itt a Házban.

Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Elnök Úr! Államtitkár Úr! A beszámoló támogatása az általános vitában valószínűleg minden képviselőtársunk részéről meg fog fogalmazódni, azt gondolom azonban, hogy a valóságos tét számunkra két dolog: egyrészt ezek hasznosítása, másrészt pedig annak a belátása, hogy az Állami Számvevőszék munkáját 2009-ben és 2010-ben különleges körülmények között fogja végezni, és valószínű, hogy a támogatást minden képviselőtársunk részéről ehhez is meg kell majd adni.

Köszönöm szépen a figyelmüket, és köszönöm szépen, hogy meghallgattak. (Taps az MSZP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  32  Következő    Ülésnap adatai