Készült: 2024.09.20.03:41:13 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

253. ülésnap (2009.12.15.),  1-5. felszólalás
Felszólalás oka Napirend előtti felszólalások
Felszólalás ideje 12:26


Felszólalások:   1   1-5   6-9      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Tisztelt Országgyűlés! Köszöntöm a jelen lévő képviselőket és mindenkit, aki figyelemmel kíséri munkánkat.

Az Országgyűlés őszi ülésszakának 34. ülésnapját megnyitom. Tájékoztatom önöket, hogy az ülés vezetésében Nyakó István és Móring József Attila jegyzők lesznek segítségemre.

Mivel az év utolsó ülésnapját kezdjük meg, karácsony előtt az utolsó alkalom, engedjék meg, hogy mindenkinek áldott szép karácsonyi ünnepeket kívánjak abból az alkalomból, hogy ez az ünnep, amelynek minden ember számára üzenete van, hívőnek és nem hívőnek, egyéni életünk legfontosabb törvényét, illetve társadalmi életünkben is alkalmazható törvényt üzen. Ez utóbbi az igazságosság és szolidaritás üzenete. Azt kívánom az egész magyar társadalomnak, hogy olyan világot tudjunk építeni, amiben ez érvényesül.

Tisztelt Országgyűlés! A mai napon napirend előtti felszólalásra jelentkezett Lukács Tamás frakcióvezető-helyettes úr, KDNP: "Itt a vége, fuss el véle!" címmel. Képviselő úré a szó.

DR. LUKÁCS TAMÁS (KDNP): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Úgy látszik, hogy abban, amit ez a kormányzati végjáték jelent az országnak, nem múlik el hét, nem múlik el nap, hogy újabb kérdéseket ne kelljen feltenni a végjáték végkielégítései kapcsán. A Magyar Nemzeti Vagyonkezelőnél folytatott vizsgálat alapján megállapították, hogy mely vezető állású dolgozók milyen végkielégítéssel távoztak. Ez problematikusabb, mint a BKV vagy a MÁV ügye, hiszen a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő lenne az a csúcsszerv, amelynek a portfóliójába tartozó állami vállalatoknál kellene a fegyelmet tartani, neki kellene jó példával elöl járni. Tegnap a miniszterelnök úr egy kérdésre, illetve egy interpellációra adott válaszában kifejtette, hogy miután lecserélték a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő vezérkarát, irányító testületének irányítóit, meg fog változni minden. Mondja ezt hét és fél év után, mondja ezt a végjátékban, pár hónappal a kormány lemondása előtt.

Elnézést kérek, semmifajta személyeskedés ebben a kérdésben nem vezet, azonban, hogy lássuk a korjelenséget, hogy tudjuk diagnosztizálni, mi történt itt nyolc év alatt, azért emelem ki Sarkadi Nagy Barna humán igazgató esetét ezzel kapcsolatban. Hiszen 2009 januárjában az egyik hetilap cikksorozatot közölt arról, hogy a VII. és a VIII. kerületben, amiben azóta már büntetőügy is folyik, milyen kérdések merülnek fel, milyen tények állapíthatók meg. Így került szóba a Dollár Land Kft. értékelő cég kapcsán Puch Lászlóval együtt Sarkadi Nagy Barnának mint az értékelő cég egyik kedvezményezettjének neve. Ezt követően természetesen közös megegyezéssel távozott a Magyar Nemzeti Vagyonkezelőtől, 41 millió forint körüli összeggel, és 3 millió forintot kapott egy másik címen. De hogy egészen pontos legyek: 41 millió 506 ezer 242 forintot, munkavégzés alóli mentesítés idejére 3 millió 458 ezer forintot és szabadságmegváltás címén 700 ezer forintot kap. A belső vizsgálat megállapítása szerint a munkaviszony közös megegyezéssel történő megszüntetése esetén, amikor közös megegyezéssel a felek a munkaviszonyt bármikor megszüntethetik, azonban végkielégítés nem illeti meg.

Ennél érdekesebb Sarkadi Nagy Barna életútja, hiszen a mese ott kezdődik, hogy voltak zseniképző központok, ahol dzsoli dzsókereket képeztek. Ilyenek voltak a KISZ-bizottságok, kiváltképpen a Baranya megyei KISZ-bizottság. Mert a Baranya megyei KISZ-bizottság után következett az MSZMP külügyi bizottsága, az Országos Béketanács, az Állami Egyházügyi Hivatal elnökhelyettesi, majd elnöki szobája. Erre a korszakra emlékezzünk, azóta is nyögi ez az ország a '90. évi IV. törvényt, azt a vallási törvényt, amely azokat a folyamatokat indította el ebben az országban, ahol most tartunk ezen a területen. De a zseniképző nem áll meg, személyzetpolitikai ismereteit humán menedzserként kamatoztatja az előbb említett Magyar Nemzeti Vagyonkezelőn túlmenően a Szerencsejáték Zrt.-nél, a Magyar Exporthitel Biztosító igazgatóságában, a VÁTI Magyar Regionális Fejlesztési és Urbanisztikai Zrt.-nél. Tehát olyan sokirányú képzést kapott a Baranya megyei KISZ-bizottságban, hogy egyszerre el tud látni ennyi funkciót, és még arra is jut ideje, hogy vagyonértékeléseket folytasson a VII. és a VI. kerületben.

Tisztelt Ház! Azt gondolom, hogy a cím alapján - "Itt a vége, fuss el véle!" - ennek tényleg nem mesedélutánnak kell lennie, mint ahogy tegnap miniszterelnök úr próbált válaszolni egy interpellációra, hanem, azt gondolom, valóban itt a vége. Ha önök tiszta közéletet akarnak, akkor legyen vége, tessenek szívesek lenni nem látszatintézkedéseket hozni, hanem a végkielégítések rendszerét és az állami vagyonnal való gazdálkodás és felelősség rendszerét szabályozni, mert az ország napról napra fog felháborodni, amikor ilyen eseteket hall.

Köszönöm szépen. (Közbeszólás az MSZP padsoraiból: Utána a Pozsgay és a Szűrös is jön?)

ELNÖK: A kormány nevében Katona Tamás államtitkár úr kért szót.

DR. KATONA TAMÁS pénzügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Igen tisztelt Frakcióvezető-helyettes Úr! Ön mesedélutánról beszél, most pedig matinét tart nekünk, és ugyanolyan meséket ad elő, mint amire hivatkozik. Azt gondolom, hogy a társadalom joggal várja el azt, hogy azokról a kérdésekről, amelyek a társadalom széles körét foglalkoztatják, valós információkat adjunk. Egy országgyűlési képviselőnek van felelőssége abban, hogy mit mond el az Országgyűlésben, még akkor is, ha itt csak négyen-öten halljuk, hiszen a tévéközvetítés segítségével, gondolom, többen is hallják. Ezért felháborítónak és felelőtlenségnek tartom, amit ön itt megfogalmazott.

Először is ön kormányzati végjátékról beszél. Ezt a sakkban szoktuk használni, lehet, hogy ön szeret sakkozni, akkor maradjunk annál, hogy a sakkban használ ilyen kifejezéseket, és nem itt. A kormányzati ciklus utolsó évét éljük, a kormány megtesz mindent, amit egy felelős kormánynak meg kell tennie.

(9.10)

Szó nincs végjátékról, és szó nincs arról, hogy a kormány felelőtlenül járna el.

Egyébként abban a tárgyban, amire ön hivatkozik, éppen azok a képviselők, akik a kormánypárthoz tartoznak, terjesztették elő azt a törvényt, amely a köztulajdonban álló gazdasági társaságok takarékosabb működéséről szól. Ezek a szabályok nagyon pontosan meghatározzák, hogy az állami cégek vezetőinek milyen juttatások járnak, és éppen a mi kormányunk volt az, amely - nem olyan régen - megfogalmazta azokat az alapvető feltételeket, amelyek szabályozzák azt, hogy milyen juttatás jár bizonyos vezetőknek, és talán ami a legfontosabb ebben a körben: azt is megfogalmaztuk, hogy ezeknek nyilvánosnak kell lenniük.

Csak emlékeztetem a tisztelt képviselő urat arra, hogy éppen ez a kormány volt az, amely megtette azt - üvegzsebtörvénynek nevezzük -, hogy minden közpénzből származó juttatás nyilvános legyen. Ezt önök annak idején nem tették meg, amikor kormányon voltak. 2003 óta van hatályban ez a törvény, gondolom, frakcióvezető-helyettes úr emlékszik erre. Éppen most írta elő azt is a törvény, hogy annak az önkormányzati cégnek, amelyik állami támogatásra tart igényt, ugyanúgy eleget kell tennie az üvegzsebtörvény előírásainak, vagyis nyilvánossá kell tennie a juttatásait, akár a debreceni vagyongazdálkodási cégekről van szó, akár a kaposváriakról, bármelyikről. Tehát ez egy nagyon fontos szabályozás, és azt gondolom, ebben jelentősen előreléptünk.

Ami pedig Sarkadi Nagy Barnáról, az MNV Zrt. nem olyan régen elhunyt igazgatójáról szól, egyszerűen nem felel meg a valóságnak. Ön most összehordott hetet-havat; én a történelembe nem akarok belemenni, de az, amit megfogalmazott, egyszerűen valótlanság. Sarkadi Nagy Barna nem kapott végkielégítést, Sarkadi Nagy Barna a munka törvénykönyvének, illetve a munkaszerződésének megfelelő juttatásokat kapta. Egyébként nagyon súlyos betegsége miatt mondott le a tisztségéről, és akkor távozott a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-től. Szó nincs arról, hogy bármilyen susmus lett volna körülötte, nincs szó arról, hogy bármilyen olyan tényező merült volna fel, amely az ő tevékenységét ott megkérdőjelezte volna. Azt gondolom, az ön részéről pedig elég furcsa is, hogy pont Sarkadi Nagy Barna nevét emlegeti ilyen tárgyban, aki meghalt, és nem tud védekezni, úgyhogy meglepődöm, hogy ilyeneket előterjesztett.

Tehát még egyszer mondom, az a lényege ennek a szabályozásnak, amelyet alkottunk, hogy az állami cégek vezetőinek minden közpénzből származó javadalmazása nyilvános, ezt mindenki ellenőrizheti és megtekintheti, és a kormány azon van, hogy az önkormányzati cégeknél, az önkormányzatok tulajdonában álló cégeknél is ugyanilyen átlátható viszonyok legyenek. Azon vagyunk, hogy teljesen világos legyen, ki milyen forrásból, milyen juttatásokhoz jut, és ha bárhol olyan szabálytalanságot, netalán törvénytelenséget észlelünk, akkor ez ellen fellépünk, és itt nincs semmilyen különbség aközött, hogy valaki kormánypárti vagy ellenzéki. Elnök úr, köszönöm a lehetőséget. (Taps az MSZP padsoraiban.)

ELNÖK: Szintén napirend előtti felszólalásra jelentkezett Demendi László frakcióvezető-helyettes úr, MSZP: "Mikor kap zöld lámpát a megújuló energia?" címmel. Képviselő úr! A kártyája a helyén van? (Demendi László kártyáját az olvasóba helyezi.) Öné a szó.




Felszólalások:   1   1-5   6-9      Ülésnap adatai