Készült: 2024.04.27.12:10:15 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

151. ülésnap (2004.05.17.), 284. felszólalás
Felszólaló Tállai András (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó Költségvetési bizottság
Felszólalás oka Bizottság kisebbségi véleményének ismertetése
Videó/Felszólalás ideje 5:11


Felszólalások:  Előző  284  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

TÁLLAI ANDRÁS, a költségvetési és pénzügyi bizottság kisebbségi véleményének ismertetője: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Mi is úgy gondoljuk, hogy a probléma valós, ezért szavaztuk meg a Házszabálytól való eltérést. Azért szavaztuk meg, hogy a parlament gyorsan tudjon dönteni ebben a kérdésben.

A probléma valós azért, mert ha megfigyeljük a környező országokban és az európai országokban az üzemanyag árát, illetve annak adótételét, megállapíthatjuk, hogy ez Magyarországon a legmagasabb. Magyarországon a legmagasabb, ezért bizony sajnos a magyar államnak komoly jövedékiadó-bevételekről kell lemondania. Többek között azért, mert ha egy magyar fuvarozó vagy egy turista elindul az országból bármely irányba ma már Európába, alig várja, hogy a határon túllépjen, és ott tankolhasson. Így vannak ezzel a fuvarozók, a vállalkozók és a turisták, ha gépjárművel indulnak.

Lemond az állam hihetetlen, több száz milliárd forint jövedékiadó-bevételről azzal, hogy a tranzitforgalom nem itt tankol Magyarországon.

(20.20)

Megtankol Ausztriában a határ előtt, és amikor kilép az országból, ott is megtankol, pontosabban, a tankjában lévő üzemanyag elég arra, hogy Magyarországon áthaladjon. Bizony, ezzel adóbevételekről mondunk le.

Az, ami ettől sokkal súlyosabb: el kell menni az ország keleti felébe - Szabolcs megyébe, Borsod megyébe, Hajdú megyébe -, és meg kell kérdezni a fuvarozókat, mi a hatása ennek a magas üzemanyagárnak. Az a hatása, tisztelt képviselőtársaim, hogy a szlovák, az ukrán és most már a román kamionok is elviszik a magyaroktól a munkát, azért, mert olcsóbban tudnak dolgozni, az adott országban nem ilyen magas az üzemanyag ára, mint Magyarországon.

Tehát a probléma valós, foglalkozzunk vele, és döntsünk gyorsan! Döntsünk, de jól döntsünk, azért, hogy ezt a tendenciát megállítsuk, azért, hogy Magyarországot az üzemanyagárak tekintetében is tegyük versenyképessé, ezáltal tegyük versenyképessé a magyar embereket, a magyar vállalkozásokat.

Sajnos, ez a törvényjavaslat nem ezt szolgálja. Ez a törvényjavaslat nem jelent tehercsökkenést sem a lakosság, sem a vállalkozások számára, de ezt már megszoktuk. A Medgyessy-kormány úgy csökkent, hogy közben növel. A jövedékiadó-csökkentéssel ugyanis tovább fognak növekedni az üzemanyagárak. Mai hír, hogy a MOL bejelentette, szerdától 257 forintra emeli a 95-ös benzin árát.

Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Ez a törvényjavaslat nem jelent mást, mint azt, hogy néhány nap múlva a 7 forintos árnövekedésből mindössze 5 forint lesz. Ki fog ennek örülni Magyarországon? Kivel teszünk jót ezzel a törvényjavaslattal?

Ez a javaslat nem más, mint egy kommunikáció, de ez a kommunikáció, tisztelt kormánypárti képviselőtársaim, addig fog tartani, amíg valaki a televíziót figyeli, és hallja, hogy csökken a jövedéki adó mértéke, vagy elolvassa az újságban, vagy kimegy a benzinkúthoz. A benzinkútnál azt fogja tapasztalni, hogy tovább nő az üzemanyagok ára.

Ezért a javaslatunkban, a 2. számú módosító javaslatban a Fidesz-frakció azt javasolja, hogy legyen üzemanyagár-befagyasztás. Ez azt jelenti, ha 250 forint fölé emelkedik az üzemanyag ára, annak teljes terhét vállalja át a magyar állam, és csökkentse a jövedéki adó mértékét, amíg ez a világgazdasági helyzet fennáll. Ezen nem kell sopánkodni, ilyen már volt Magyarországon: 2000 októberében az Orbán-kormány megállapodott a fuvarozókkal, hogy addig, amíg nem csökken az olaj hordónkénti ára 25 dollár alá, nem fogja növelni a jövedékiadó-tételt.

Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Magyarországon két és fél évig nem növekedett a jövedékiadó-tétel, vissza kell tekinteni. Tehát volt már ilyen helyzet az országban, az akkori kormány tudta ezt kezelni, meg tudta állítani ezt a tendenciát. A jelenlegi törvényjavaslat ezt nem kezeli.

Bízom benne, hogy a törvényjavaslatot a módosító javaslatok megszavazásával alkalmassá, EU-konformmá fogják tenni és támogatják. Mint ahogyan képesek voltak a gyógyszer esetében meghozni a döntésüket, ugyanezt kérjük, hogy hozzák meg a magyar lakosság, a magyar vállalkozások érdekében a jövedéki adó tekintetében is. Tehát a jövőben, amíg a világgazdasági helyzet ilyen, ne emelkedjen 250 forint fölé a benzin, illetve a gázolaj ára. Erre kérjük a tisztelt kormánypárti képviselőket, legyenek partnerek abban, hogy átmenetileg fagyasszuk be az üzemanyagárakat, és ezzel tegyük versenyképessé a magyar lakosságot, a magyar vállalkozásokat, néhány nappal az európai uniós csatlakozás után.

Köszönöm szépen. (Taps az ellenzék padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  284  Következő    Ülésnap adatai