Készült: 2024.05.15.01:03:33 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

103. ülésnap, 243. felszólalás
Felszólaló Dr. Dán János (FKGP)
Felszólalás oka elhangzik az interpelláció/kérdés/azonnali kérdés
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás ideje 3:10

Felszólalások:  <<  243  >>    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. DÁN JÁNOS (FKGP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Miniszter Úr! A Kiszombor-Csanád közötti határátkelőhely létesítésének igénye már több évtizede szerepel a különböző testületek előtt, de igazi lendületet az 1991-es ideiglenes határnyitás után kapott. Ekkor három nap alatt több mint 10 ezer ember lépte át a határt; elemi erővel vetődött fel a végleges határnyitás szükségessége.

A szóban forgó határátkelőhely megnyitásával a Duna-Maros-Tisza eurorégiók meghatározottan fontos két nagyvárosának, Temesvárnak és Szegednek közvetlen kapcsolata valósulhat meg. Az új határátkelőhely megnyitását azonban 1993 óta akadályozta az a körülmény, hogy a magyar fél kezdeményezései ellenére nem született meg az a kormányközi megállapodás, amely az új átkelőhelyek megnyitásának jogi előfeltételét képezi.

1998 e téren kedvező fordulatot hozott, a minisztérium kezdeményezésére és a tárcaközi bizottság javaslata alapján a kormány állást foglalt a magyar-román határszakasz új átkelőhelyei tekintetében, illetve a román fél is készségét nyilvánította új megállapodás aláírására. Ennek alapján Kiszombor, Vállaj és Létavértes térségi új átkelőhelyek megnyitásáról kezdődhetett kormányközi megállapodás.

Az átkelőhely megnyitásához mintegy hat kilométer hosszú új útszakasz megépítéséről kell gondoskodni, ami természetesen nem tartalmazza a határátkelőhelyet, aminek a megépítése a Pénzügyminisztérium, illetve a VPOP hatáskörébe tartozik. A Kiszombort kelet felől elkerülő, kétszer három kilométer hosszú útszakasz megépítésének a hatósági engedélyezése, valamint az érintett ingatlanok kisajátítása megtörtént. A megépítéshez költségvetési célelőirányzatok, illetve Phare CBC-támogatás szükséges.

Az átkelőhely megvalósítása - összhangban a magyar közlekedéspolitikai koncepcióval - igazodik a Phare és a magyar állam közlekedési programcsomagjához, illetve illeszkedik a IV. számú úgynevezett krétai közlekedési folyosóba tartozó M43-as autópálya elképzeléséhez. A makói kistérség számára is biztosítaná a fejlődés lehetőségét, illetve a nagyszentmiklósi járással együtt egy minta kistérséget lehetne létrehozni.

Ezek után a Csongrád Megyei Területfejlesztési Tanács 8,6 millió forintot biztosított az elkerülő út munkálataihoz. Phare-program keretében az FVM Phare Irodája 1999. október 14-én megjelentette az ajánlattételi felhívását az új átkelőállomáshoz vezető út megépítésének első ütemére.

Mindezek után szükség lenne a trianoni határszakasz meghúzása óta megszakadt rokoni és családi kapcsolatok helyreállítására, mert ez a gazdasági infrastruktúra fejlődését indukálná.

Felteszem a kérdést: mikor kerül megnyitásra a Kiszombor és Csanád között tervezett magyar-román határátkelőhely? (Taps az FKGP soraiban.)

Felszólalások:  <<  243  >>    Ülésnap adatai