Készült: 2024.04.28.17:30:38 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

225. ülésnap (2001.09.25.), 4. felszólalás
Felszólaló Domokos László (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előtti felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 4:07


Felszólalások:  Előző  4  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DOMOKOS LÁSZLÓ (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Államtitkár Úr! A kormány nyári üléseinek egyikén foglalkozott a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésének és építésének jelenlegi helyzetével és jövőbeni fejlesztési lehetőségeivel. Az közismert és a média tudósításaiban is hallhattuk, hogy a kormány kifejezte azon szándékát, hogy jelentősen kibővíti a gyorsforgalmi úthálózat építési programját. Ennek kapcsán a Fidesz részéről szeretném bátorítani a kormány az irányú hasznos és pozitív törekvését, amely ennek a jövőbeli lehetőségeinek a kitágítását célozza. Tehát amiről most beszélni szeretnék, tisztelt hölgyeim és uraim, és ami a térségnek, amely az érdekeit képviselni a parlamentbe küldött, a legfontosabb, hogy a kormány szándéka kiterjessze az építkezéseket olyan utakra is, amelyekre már nagyon régen várnak az emberek, a vállalkozók és a helyi közösségek.

Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Ház! Az útfejlesztés elengedhetetlen eszköze a gazdaság fejlesztésének, a fejlődés előtt álló térségek felzárkóztatása és a munkahelyek teremtése érdekében. Különösképpen így van ez azokon az országrészeken, amelyeket itt a parlamentben vidéknek szokás nevezni. Tények bizonyítják, hogy a megépült autópályák 20 kilométeres sávjában megélénkül a gazdasági élet, megtelepszik a tőke, nő a munkalehetőségek száma. Igen ám, de mi van a 21. kilométer után? Mi történik azokon az országrészeken, amelyeket nem érintenek a helsinki folyosók, amelyek távol esnek a meglévő és tervezett autópályáktól is?

A híradások és az előzetes információk alapján a kormány, szándékai szerint, a meglévő utak felhasználásával úgynevezett feltáró gyorsforgalmi úthálózatot szándékozik kialakítani ezeken az országrészeken is a Széchenyi-terv kereteinek a bővítésével. Mindez azt jelenti, hogy az országnak azon részein, amelyek távol esnek az autópályák nyomvonalától, a városokat elkerülő gyorsforgalmi út épül, azon lehet eljutni majd az autópályákra is. Régi szükséglete ez a vidéken élőknek, a vállalkozók, az autóstársadalom, a vidéki emberek jogos igénye. A nevükben is kérem a kormányt, hogy ha a gazdaság állapota lehetőséget ad a szándékok megvalósítására, döntésével orvosolja ezt a régi problémát, és találja meg rá a szükséges forrásokat is.

Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársaim! A kormány kedvező döntése esetén az országnak ezek a fejlődésre váró területei is bekapcsolódhatnak az ország végkeringésébe. Ennek hatására egyenletesebben terülhet szét a beáramló működő tőke, csökkenhetnek a gazdasági különbségek és a szociális feszültségek. Egy másik fontos érv, tisztelt hölgyeim és uraim, hogy gazdaságpolitikai szempontból az útfejlesztések kiterjesztése újabb erőforrásokat vonhat be a gazdaságba. A gyorsforgalmi út felpezsdíti olyan térségek gazdaságát is, amelyek ez ideig kisebb mértékben járultak hozzá a gazdaság növekedéséhez.

Összegezve: a feltáró gyorsforgalmi utak építése, vagyis az útfejlesztés kiterjesztése a fejlődni kész térségekre kedvezően hat mind gazdasági, mind társadalmi szempontból. Ez a kedvező hatás közvetlenül a térség és az ország számára is egyaránt jelentkezik. Mindez olyan évtizedes problémákat enyhíthet, mint a térségek közötti gazdasági és szociális egyenlőtlenség. Különösen fontos ez egy olyan térségben, tisztelt hölgyeim és uraim, amely Európa egyik legdrágább autópályájának árnyékában igyekszik bekapcsolódni az ország gazdasági vérkeringésébe. A Fidesznek az az álláspontja, hogy a Bokros-csomag után itt az ideje, hogy a Széchenyi-terv további fejlesztéseiről tárgyaljunk. Ebben kérem a kormány megerősítő válaszát.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiból.)

 




Felszólalások:  Előző  4  Következő    Ülésnap adatai