Készült: 2024.05.11.22:00:41 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

327. ülésnap (2013.11.20.), 18. felszólalás
Felszólaló Menczer Erzsébet (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 8:36


Felszólalások:  Előző  18  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

MENCZER ERZSÉBET, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság két beszámolóját fogjuk ma tárgyalni. Elsőként az elektronikus hírközléssel kapcsolatos 2012. évi beszámolót.

Az NMHH kimerítő, pontos anyagot állított össze, amelyet a közel kétszáz oldalas jelentés is igazol. Engedjék meg, hogy ebből néhány, számomra fontos adatot kiragadjak, így bemutatva a 2012-ben az elektronikus hírközlés területén végzett munkájukat.

A beszámoló részletesen ismerteti az elektronikus hírközlési piac helyzetét 2012-ben. A 2012-es évben valamelyest bővült a helyhez kötött telefonszolgáltatások piaca, a vezetékes vonalak száma év végén 28 ezerrel haladta meg az egy évvel korábbit, és ezzel megközelítette a 3 milliót. Továbbra is a mobiltelefon a legnépszerűbb szolgáltatás a lakosság körében, mobiltelefon-előfizetés több mint 3,5 millió háztartásban található, és az okostelefonnal rendelkező előfizetők száma is folyamatosan nő.

Az internetszolgáltatások piaca, elsősorban a mobilinternetes előfizetések számának növekedése miatt, tovább bővült. A televíziós előfizetések száma, az egy évvel korábbi trendhez hasonlóan, 2012-ben is lassan növekedett. A legelterjedtebb előfizetéses vételi mód a kábeltelevíziós technológia, a legdinamikusabb fejlődés pedig az IP-televízió esetében tapasztalható. A szolgáltatáscsomagok, azonos szolgáltatótól egy szolgáltatásként, azaz összecsomagolva igénybe vett különböző hírközlési szolgáltatások fokozatosan terjednek, a vezetékes internetszolgáltatást 80 százalékban, a tévészolgáltatásokat 50 százalékban, a vezetékes telefonszolgáltatást közel 70 százalékban csomagban veszik igénybe az előfizetők.

A korlátozásoktól mentes internet-hozzáférés elősegítése érdekében a hatóság 2012-ben nyilvános konzultációt tartott. A konzultáció eredményeként döntés született, hogy a szolgáltatások átláthatóságának és összehasonlíthatóságának a növelését elsősorban a szolgáltatások önszabályozásának a támogatásával segítse elő a hatóság.

Nagyon fontos lépésnek tartom, hogy a hatóság a tudatos és biztonságos internethasználat elősegítése érdekében úgynevezett internet hotline szolgálatot üzemeltet, amelyen keresztül a gyermekkorú felhasználók számára különösen veszélyes online tartalmak bejelentését fogadja. A mai világban, ahol az interneten keresztül elképesztő mennyiségű információ kering, különösen nagy figyelmet kell fordítanunk a gyermekeink védelmére. A hotline közel 1200 bejelentést dolgozott fel 2012-ben, amelyek alapján közel ötszáz esetben került sor sikeresen a jogsértő tartalmak eltávolítására.

Áttörést hozott a bejelentések hatékony kezelésében a 2012-ben az Országos Rendőr-főkapitánysággal kötött megállapodás is. A hatóság 2012-ben megkezdte az aktív felkészülést a sikeres digitális átállás megvalósítása érdekében, amely folyamat ez évben zajlik, sőt nagy részben már meg is valósult. A tisztességes, hatékony verseny kialakulásának és fenntartásának elősegítése érdekében a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság piacszabályozási tevékenységének keretében piacelemzéseket végez. A beszámoló részletesen tartalmazza az egyes szabályok, piacokon kirótt kötelezettségek tartalmát és célját.

A hatóság egyik fontos feladata, hogy az elektronikus hírközlési és a postai szolgáltatások területén, valamint a jogszabályban meghatározott berendezésfajták értékesítésével kapcsolatban végzett felügyeleti tevékenységével védje a szolgáltatások igénybevevőinek és a korlátos erőforrások jogosult használóinak garanciális jogait, valamint fenntartsa a tisztességes és hatékony verseny feltételeit.

Ennek eszköze a felügyeleti tevékenység. A felügyeleti tevékenység részét képezi az előfizetőktől, felhasználóktól érkező panaszok, kérelmek kivizsgálása is. Ezeknek az eljárásoknak a célja egyfelől annak vizsgálata, hogy a szolgáltatók egy-egy konkrét esetben jogszerűen jártak-e el, másfelől viszont hatékonyan hívják fel a figyelmet a piac működési zavaraira is. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság 2012-re vonatkozó felügyeleti terve alapján három nagy témakörben vizsgálta az elektronikus hírközlésre vonatkozó szabályok betartását: a digitális átállás, az internetminőség és az előfizetői szerződések tekintetében.

A digitális átállás sikerességének elősegítésére a hatóság 2012-ben is folytatta a digitális földfelszíni műsorterjesztés vételére alkalmas set-top boxok és vevődekóderek megfelelőségének ellenőrzését. 2012-ben már egyértelműen lemérhető volt, a legtöbb ellenőrzött berendezés megfelelt mind a tájékoztatási, mind a műszaki követelményeknek. A hatóság 2012-ben is kiemelt figyelmet fordított a szélessávú internet-hozzáférési szolgáltatások minőségére, mivel ezekkel kapcsolatban gyakoriak voltak az előfizetői panaszok.

A szolgáltatások összehasonlíthatóságának megteremtése, az előfizetők tájékozott választásának elősegítése, valamint a valós adatokon nyugvó piaci verseny ösztönzése érdekében a hatóság negyedévente feldolgozza, összesíti és honlapján közzéteszi valamennyi, a hazai szolgáltatók által kínált vezetékes és mobilinternet-díjcsomag névleges és a szolgáltató által garantált le- és feltöltési sebességére vonatkozó adatokat. Így minden jelenlegi és potenciális előfizető számára láthatóvá válik, hogy a hangzatos reklámok mögött a szolgáltatók milyen számon kérhető sebességi értékeket vállalnak valójában.

Az előfizetők védelme szempontjából kiemelt jelentősége van az előfizetői szerződésnek, mivel ez tartalmazza a szolgáltatás legfontosabb jellemzőit, az érte fizetendő díjakat, valamint a szolgáltató által vállalt minőségi célértékeket.

További fontos ellenőrzési területet jelentett az előfizetői szerződések módosítása. A hatóság 2012-ben kiemelten ellenőrizte, hogy az előfizetőket legkomolyabban érintő szerződésmódosítások, az egyoldalú díjemelések során a szolgáltatók a jogszabályokkal összhangban jártak-e el, és súlyos szankciót alkalmazott azokban az esetekben, amikor az áremelésekre szabálytalanul került sor.

Szeretnék még kitérni arra, hogy az NMHH gyakorolja a rádiófrekvenciákra és azonosítókra vonatkozó állami tulajdonosi jogokat, gazdálkodik a rádiófrekvenciákkal és az azonosítókkal. Röviden vázolnám, hogy 2012-ben a frekvenciagazdálkodás mely stratégiai célokat követte. A 2011-15-ös évek rádióspektrum-stratégiájának elkészítése, szélessávú, vezeték nélküli technológiák és mobil rádió-távközlési szolgáltatások bevezetésének elősegítése, lehetőségeinek bővítése, a digitális átállás pilotprojekthez, valamint az országos földfelszíni analóg televízióhálózatok lekapcsolásának előkészítéséhez a frekvenciagazdálkodási feltételek biztosítása.

Zárszóként pedig szeretném megemlíteni, hogy az európai uniós jogharmonizáció keretében az egynapos számhordozási előírások hazai átültetésére NMHH-rendelet készült, amely 2012. szeptember 30-án lépett hatályba. Az új eljárás szerint a számhordozást az előfizetők gyorsabban és egyszerűbben tudják igénybe venni, ezzel egyszerűbbé válik a szolgáltatóváltás.

Továbbra is szeretném hangsúlyozni, hogy a jelentés mögött igen kemény és hatékony munka zajlott 2012-ben és zajlik továbbra is. Kérem, elfogadásukkal is támogassák a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság munkáját.

Köszönöm szépen megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  18  Következő    Ülésnap adatai