Készült: 2024.05.24.15:57:21 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

274. ülésnap (2013.05.06.), 52. felszólalás
Felszólaló Dr. Völner Pál (Fidesz)
Beosztás Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 3:49


Felszólalások:  Előző  52  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. VÖLNER PÁL nemzeti fejlesztési minisztériumi államtitkár: Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! A MÁV Zrt. és a GYSEV Zrt. között lezajlott vasútvonal átadás-átvétel a térség lakosai által régóta szorgalmazott lépés volt, amit a két szolgáltató közötti színvonalbeli különbség és egy regionális méretű szolgáltató társaság kialakítása is indokolt.

A vasútvonalak átvételével szükségszerűen megnőtt azoknak a határpontoknak a száma, amelyeken keresztül jelentős számú utas közlekedik a két vasúttársaság szolgáltatási területe között. Több évtizedes elszámolási gyakorlat, hogy a két közlekedési vállalat szolgáltatásait igénybe vevő utasok számára mindkét társaság a saját szolgáltatásainak megfelelő díjat számítja fel. Ez a gyakorlat érvényesül például Sopron és Budapest között a győri határpont figyelembevételével, valamint Szombathely és Budapest között is.

Alapvető célunk, hogy minden közszolgáltatási szerződéssel rendelkező társaság megbízhatóan és a valós adatok alapján mutassa be bevételeit, így a szolgáltatónkénti jegykiadás a jelenlegi szintű informatikai támogatottság mellett indokolt.

A közösségi közlekedés tarifarendszerének átalakítása nem egyszerűen díjpolitikai kérdés. Ahhoz, hogy a kívánt állapotot, a tarifaközösségeket, a szolgáltatófüggetlen, viszonylati alapú jegykiadást megvalósíthassuk, jelentős fejlesztéseket kell végrehajtani a térinformatikai adatbázisok kialakításában és összekapcsolásában, valamint a szolgáltatók közötti elszámolóközpontok megvalósításában. Ez a munka az autóbusz-közlekedési szolgáltató társaságok elektronikus jegyrendszerének kialakításához kötődően megkezdődött.

Letettük az alapokat a közlekedési szolgáltatók közötti egységes adatcsere lehetőségének megteremtéséhez is, amelynek révén a távolsági és viszonylati adatok, a valós közlekedési információk szabványosított felületen keresztül gyűjthetők. Emellett az elektronikus kártyarendszert érintően az ütközésmentes azonosító rendszer kialakításának előkészületei is megtörténtek.

Az elektronikus jegyrendszer széles körű bevezetéséig a tört díjszámítással kapcsolatos, bérletes utasokat érintő problémákat a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium engedélyével, üzletpolitikai kedvezménnyel orvosolták a szolgáltatók. A menetjegyek esetében a lényegesen nagyobb számú viszonylat és a távolságok kerekítéséből származó eltérő bevételmegoszlási arányok miatt hasonló kedvezmény megnyújtását nem tartjuk megvalósíthatónak.

A Szombathelyről Budapestre utazó, a vonatátvétel miatt áremelést elszenvedett utasok felé az utazási komfort emelését tervezzük. Ennek keretében várhatóan már az idei évben megkezdődik a Csorna-Porpác vasúti vonalszakasz villamosítása. (Dr. Józsa István: Is! Az is meg másik tíz.)

Kérem, hogy válaszomat szíveskedjék elfogadni. Köszönöm. (Taps a kormánypártok soraiból.)




Felszólalások:  Előző  52  Következő    Ülésnap adatai