Készült: 2024.09.23.19:44:57 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

217. ülésnap (2001.06.19.), 193. felszólalás
Felszólaló Manninger Jenő
Beosztás közlekedési és vízügyi minisztériumi politikai államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 3:45


Felszólalások:  Előző  193  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

MANNINGER JENŐ közlekedési és vízügyi minisztériumi államtitkár: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! A mai napon már elhangzott az M5-ösről egy kérdés; ön sokkal előbb készítette el már az interpellációját, ez is mutatja azt, hogy ez egy régi kérdés, és az egész környéken valóban sokan kérdezik meg, akkor is, amikor a miniszter úr személyesen látogatott el a környékre, akkor is, amikor bármilyen esemény van, hogy mit tudunk tenni az M5-ös ügyében.

Ön is említette, az M5-ös autópálya díjasítására a koncessziós szerződés 1995-ben való megkötése után, 1997-ben került sor. Hamarosan nyilvánvalóvá vált, hogy az előző kormányzat komoly hibát követett el akkor, amikor a szerződés kedvezőtlen feltételeit elfogadta. Az autópályáról a párhuzamos főutakra átterhelődő nehézgépjármű-forgalom jogosan váltotta ki az érintett önkormányzatok tiltakozását. A térség önkormányzatai már abban az évben közösen fellépve követelték a kedvezőtlen hatások ellensúlyozását, illetve a károk enyhítését. Ekkor született meg az a hároméves keretmegállapodás, amelyben a tárca vállalta a forgalom alakulásának folyamatos figyelemmel kísérését, számos csomópont átépítését, az autóbusz-közlekedés zavartalansága érdekében megállóhelyek építését, illetve burkolatmegerősítési munkálatok elvégzését. A keretmegállapodásban vállalt feladatokat a minisztérium teljesítette, noha tudjuk, ez csak nagyon kis mértékben képes a rossz szerződés következtében beállott nagy forgalmat és annak következményeit ellensúlyozni.

Tisztelt Képviselő Úr! A kormány szándéka változatlanul az, hogy az autópálya használatáért fizetendő díjak megfizethetők legyenek, ezért került bevezetésre az M1-es és M3-as autópályán a matricás díjrendszer, és ezért tervezzük ennek a bevezetését az M5-ösön is, többek között azért is, hogy egységes, minden autópályán hasonló díjrendszer legyen. Így az M1-es és M3-as autópályákon az, amit ön említett, már megtörtént, itt a díjtételek kedvezőek; egyértelműen érzékelhető a forgalom visszaterelődése az autópályákra, a környékbeli települések szinte kivétel nélkül mentesültek a nagy forgalom alól. Az M5-ös autópálya díjtételei még valóban jelentősen eltérnek az említett autópályákétól, ez nehezíti a megegyezést. Ön is említette, hogy itt egy koncessziós szerződés szabályozza ezt a kérdést.

Vizsgálunk természetesen mást is, nem csak a matrica bevezetését. Azért, hogy az autópályákra párhuzamos főutak mentén lévő települések zaj- és környezeti ártalmait mérsékelhessük, dolgozunk egy olyan jogszabály-módosításon, amely meghatározott feltételek fennállása esetén - itt bizonyos környezetvédelmi értékekre gondolok - lehetőséget adna az érintett önkormányzatoknak, hogy kezdeményezhessék a nehéz-tehergépkocsik behajtásának korlátozását, azaz, ahogy általában fogalmaznak, a kamionok kitiltását, és a célforgalmi közlekedés bevezetését olyan önkormányzatok területén, ahol valóban rendkívül jelentős környezeti ártalmak jelentkeznek. Ez a szándékunk, és ha ezt a jogszabály-módosítást sikerül végrehajtani, akkor nyilván kedvezőbb lesz a helyzet; természetesen a legjobb az lenne, ha az autópálya-társasággal meg tudnánk egyezni, és valóban a tehergépkocsi-forgalom is az autópályákat használná.

Kérem a képviselő urat és a tisztelt Országgyűlést, hogy a válaszomat elfogadni szíveskedjék.

Köszönöm. (Taps a kormánypártok soraiban.)

 




Felszólalások:  Előző  193  Következő    Ülésnap adatai