Készült: 2020.08.09.22:14:18 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

68. ülésnap (1999.05.05.), 61. felszólalás
Felszólaló Nagyiványi Zoltán (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:44


Felszólalások:  Előző  61  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

NAGYIVÁNYI ZOLTÁN (MSZP): Elnök Úr! Köszönöm a megszólalási lehetőséget. Azért nem jelentkeztem korábban, mert a tagolás során a 162. pontig említette az előző szakaszt, majd a mostanit a 164. ponttól, és a 163. pont kimaradt.

(14.20)

Mondandóm lényege a IV. fejezethez kapcsolódik, amelynek az a lényege, hogy a IV. fejezet az Európai Unióban 1997 februárjában kiadott Seveso-II direktíva speciálisan magyar módra honosított változata. Ez a direktíva '99 februárjától hatályos, és Európában eddig csak Finnország vezette be; az Unió többi országa csak tervezi ezt.

Nem tudjuk elképzelni, hogy mi indokolja ennek a szigorú törvénynek a bevezetését, amikor Európában még nem rendelkeznek tapasztalattal. Szakemberek becslése szerint ennek a bevezetése körülbelül 20 milliárd forintba fog kerülni az iparban. Természetesen ezt a 20 milliárdot a magyar vegyiparnak, gyógyszeriparnak, kőolaj-feldolgozó iparnak kell a törvény rendelkezéseinek a kielégítésére invesztálnia. Ugyanakkor nem tudjuk, hogy a Seveso-II néven ismert direktíva honosítása során miért szigorodott ez a direktíva az európai uniós előírásokhoz képest, mert amíg ott bejelentési kötelezettségeket írnak elő egyes helyeken, Magyarországon az előterjesztés szerint engedélyezési kötelezettséget írunk elő. Tehát egy igen szigorú törvényt még szigorúbbá teszünk ennek a változatával.

Ugyanakkor aggodalommal figyeljük, hogy vajon megvan-e az irányító hatóságoknak az a szakismerete, amely ennek a törvénynek az életbe léptetése, valamint működtetése során szükséges. Ugyanis nem tapasztaljuk, hogy megfelelő, kidolgozott szakmai alapok állnak rendelkezésre, hiszen nem ismert, hogy Magyarországon van-e kidolgozott veszélyelemzési rendszer, illetve veszélyelemzési módszer, amely az európai uniós elvárásokat kielégíti. Magyarországon jelenleg nem tevékenykedik olyan szervezet, magánvállalkozás, amely ezeket az elemzési rendszereket és módszereket alkalmazni tudja. Régen, hat évvel ezelőtt működött Magyarországon a Vegyipari és Robbanóipari Felügyelet, de azt hat évvel ezelőtt megvásárolta egy Tüff Freyland nevezetű cég, és nincs Magyarországon olyan vállalkozás, amelyik ezt szakmailag ki tudná elégíteni. Tehát gyakorlatilag újra behozunk egy külföldi vállalkozást a magyar stratégiai iparágakba. Ezt körülbelül ahhoz lehetne hasonlítani, mint ami valamikor volt: elrendeltük a könyvvizsgálók alkalmazását, és Magyarországon nincs szakképzett, alkalmazható könyvvizsgáló. Ezen egy kicsit el kellene gondolkodni. Tudom, hogy a hasonlat nem teljesen tökéletes, de megfontolásra való.

Ugyanakkor a IV. fejezet a természeti katasztrófával azonos alapon kezeli az ipari katasztrófákat. Nem akarom részletezni, hogy azért jelentős különbség van a két katasztrófatípus között; míg egy földrengést és egy tornádót gyakorlatilag lehetetlen megelőzni és annak a hatásait kiküszöbölni, addig egy ipari katasztrófa bekövetkeztét nagyon sok módon lehet - gondolom, ez a fejezet is erre hivatott - megakadályozni.

Ugyanakkor az is érdekes ebben az előterjesztésben, hogy folyamatosan a katasztrófa szót használja, míg a Seveso-II direktívában csak ipari balesetről esik szó; tehát mi még egy kicsit ráfejelünk. Ennek csak másodlagos vonzata, hogy ezzel a lakosságot is erősen irritáljuk, különösen azokat, akik ilyen nagy ipari létesítmények közelében vannak.

Ezért a 163. javaslatot, annak a szellemét elfogadnám, de akkor tartanám helyesnek a bevezetését, ha ennek az alkalmazásáról a nálunk fejlettebb iparral és közigazgatással rendelkező Európai Unióban már tapasztalattal bírnak. Úgy tudom, hogy semmi nem kötelez ebben a témában sietségre minket, bár az EU-hoz való csatlakozás és a törvények harmonizációja mint lecke, előttünk áll, és ez is egy ilyen. De úgy érzem, ebben a témakörben mi egy kicsit eminensek próbálunk lenni.

Köszönöm a megszólalási lehetőséget, elnök úr, és önöknek a figyelmet. Köszönöm. (Taps az MSZP padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  61  Következő    Ülésnap adatai