Készült: 2024.04.26.08:51:24 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

277. ülésnap (2005.12.06.), 186. felszólalás
Felszólaló Gulyás József (SZDSZ)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 8:20


Felszólalások:  Előző  186  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

GULYÁS JÓZSEF (SZDSZ): Köszönöm a szót, elnök asszony. Tisztelt Országgyűlés! Tulajdonképpen az általános vitához hasonló koreográfia szerint folytatódik a költségvetés részletes vitája: szereposztásból adódóan hallhatjuk az érveket, ellenérveket, hallhatjuk adott esetben a minősítéseket. A konkrét tárgy nem más, mint az önkormányzatok jövő évi költségvetése; most leginkább ez a téma került középpontba, hiszen a tárgyalásunknál most a mellékleteket tekintjük át, és a mellékleteken belül találhatók az önkormányzatok normatívái.

Amikor ezt a kérdéskört az általános vitában tárgyaltuk, és vitatkoztunk képviselőtársaimmal ezekről a kérdésekről, illetve a bizottsági ülésen áttekintettük a lehetséges módosítási javaslatokat, módosítási irányokat, akkor a mi szempontunk, a Szabad Demokraták Szövetségének szempontja az volt, hogy olyan módon nyúljunk hozzá az előterjesztéshez, hogy próbáljuk megnézni, hol vannak a legkomolyabb feszültségpontok, hol tartalmaz a benyújtott költségvetés olyan pontokat, olyan számokat, amelyeknek a korrekciója elengedhetetlenül szükséges ahhoz, hogy a működőképesség tekintetében, tehát az intézményeket fenntartó önkormányzatok működőképességének megőrzése érdekében javítani lehet és javítani kell a benyújtott számokon.

Ha megnézzük, mi történt a fejezeti számok elfogadásakor, tulajdonképpen látható, hogy egy jelentős átcsoportosításra valóban sor került. Abban természetesen igaza van az ellenzéknek, és ezt nem lehet elvitatni, hogy a benyújtott előterjesztés sok tekintetben, normatívák esetében olyan számokat tartalmazott, amelyek adott esetben alacsonyabbak voltak, mint a korábbi normatívaszámok, miközben az is igaz, hogy reálértékben meg persze nőnek az önkormányzatok részére átengedett központosított bevételek. Ezzel együtt azonban tudható, akik az önkormányzati rendszer szereplői, az önkormányzatok, települési önkormányzatok és az azokat megtestesítő vagy képviselő szövetségek pontosan tudják, el is mondták, hogy az önkormányzatok esetében nem pusztán az a kérdés, hogy reálértékben növekednek-e az átengedett bevételek, hanem azt kell megnézni, hogy a feladathoz képest az önkormányzatokra háruló feladatok ellátásához szükséges források mennyiben állnak rendelkezésre.

Tudható az, hogy az intézmények fenntartását vállaló, oktatási, szociális, egészségügyi intézmények fenntartását ellátó önkormányzatok esetében a bérkiadások tetemes költséget jelentenek, azok messze az infláció mértékét meghaladó mértékben növekedtek az elmúlt években, és ezeknek a terhei folyamatosan nyomják 2002 óta az önkormányzatok költségvetését. Ez ténykérdés, és valóban, ebből a szempontból probléma, hogy még nem vagyunk a bérmegállapodás végén, nem látjuk a pontos számokat. Ezzel együtt, hogyha most visszatérünk a mai vitánk tárgyához, ma arról tudunk és arról kell vitatkoznunk, hogy a benyújtott pontokon hogyan lehet még javítani a működőképességet. Nézzük meg, hogy melyek azok a normatívák a mellékletekben, amelyeknek módosításával, átcsoportosításokkal vagy felszabaduló forrásokkal - amennyiben többségre talál, illetve a többség támogatni tudja ezeket - tudunk javítani az önkormányzatok működőképességén.

Megnéztük, hogy a 2005. évi tényszámok alapján a 2005. évben megszavazott normatívaszámok mentén lesznek-e felszabaduló források, és úgy látjuk, hogy lesznek. E felszabaduló források terhére lehet és kell meggyőződésünk szerint módosító javaslatokat benyújtani az előbb elmondott célokkal összhangban; Béki Gabriella képviselőtársam vagy az előbb Jauernik István képviselőtársam szólt arról, hogy melyek lehetnek ezek az irányok, sőt konkrét számokat mondtak. Valóban, az egyik probléma, amelyet már az általános vitában is az SZDSZ szeretett volna kezelni, megoldani, a kistelepülési normatíva, amely jelentős mértékben csökkent a korábbi évekhez képest. Hozzáteszem, hogy más normatívák egyébként meg növekedtek, olyan normatívák, amelyek ezeket a településeket érintették, de ez a települési üzemeltetési, igazgatási normatíva olyan fajsúlyos kérdés, amelynek emelése mindenképpen indokolt volt, és ezért is kezdeményeztük egyébként különböző frakciókból e normatíva megemelését.

Volt egy javaslat, amelyet az SZDSZ képviselt, hogy olyan ügyeket vagy olyan kérdéseket, amelyek nem feltétlenül szükségesek, adott esetben még feleslegesek is, mert például párhuzamos struktúrákat hoznak létre - ilyen a nemzeti fejlesztési tervhez kapcsolódó tanácsadói hálózat -, ne erőltessünk be a jövő évi költségvetési számok közé, ilyeneket ne jelenítsünk meg ott, mert ezeknek a forrásai felszabadíthatók, átcsoportosíthatók egy olyan területre, ahol sokkal nagyobb a szükség, és sokkal inkább indokolt, hogy a működőképesség szempontjából biztosítsuk az elemi forrásokat. A módosító javaslatunknak volt egy formai problémája, ezért arról az Országgyűlés végül is kellő többséggel döntött, hogy ez a tanácsadói hálózat a 2006. évre ne jöjjön létre, hiszen az ehhez szükséges forrásokat nem biztosította. Hozzáteszem, hogy egy ilyen 400 fős hálózat felállítása, kiépítése, akkor, amikor egyébként a kistérségekben már ott vannak a különböző menedzserek, kistérségi megbízottak, nem feltétlenül indokolt, és azt gondolom, hogy ha egyébként fejleszteni akarunk, vagy adott esetben javítani akarjuk a kistérségek vagy még inkább a régió munkáját, eredményességét az európai uniós források lehívása tekintetében, akkor első helyen az ügynökségeket kell megerősíteni - a régiós ügynökséget, illetve a fejlesztési ügynökségeket -, annak érdekében, hogy valóban a lehető legeredményesebbek legyünk a források lehívásában. Nos, akkor nem sikerült megoldani a kistelepülések kérdéskörét; most bízom abban, hogy az a módosító javaslat, amelyet az SZDSZ is támogatni fog és az MSZP-vel közösen nyújtunk be, ezt a javítást ilyen módon teljesíti. Még egyszer mondom: ez akkor is igaz, hogyha ezzel nem oldunk meg minden problémát.

Általában véve azt gondolom, hogy azok az ügyek, amelyeket elővettünk - a bölcsődei ellátás, a családinapközi-ellátás vagy a kollégiumi nevelés tekintetében a normatíva növelése vagy a közgyűjteményi, közművelődési feladatok esetében a normatíva növelése -, mind-mind olyan ügyek, amelyek a települések működőképességét közvetlenül érintik. Önöknek, tisztelt képviselőtársaim, lesz módjuk a bizottsági vitában is, amikor már a konkrét módosító javaslatokat elővesszük, adott esetben ezekhez a módosító javaslatokhoz viszonyulni vagy saját módosító javaslattal előállni. Nagyon kíváncsi vagyok arra, hogy a részletes vitában tudunk-e, tudnak-e önök konkrétan olyan módosító javaslatokat benyújtani, amelyek megfelelő módon csoportosítanak át forrásokat, és nem teremtenek olyan lehetetlen helyzetet, amelyre egyébként az általános vitában fel kellett hívnunk a figyelmet, hogy olyan módosító indítványokat nyújtottak be, amelynek a fedezeti vagy forrásoldala nem volt megalapozott.

 

(12.00)

A Szabad Demokraták Szövetségének az volt a törekvése a költségvetési vita korábbi szakaszaiban - és e tekintetben most sem változott az álláspontunk -, hogy úgy csoportosítsunk át forrásokat, illetve úgy javítsuk az önkormányzatok működőképességét, hogy közben nem növeljük a hiány mértékét. Ezt nagyon fontos szempontnak tartottuk, és azt gondolom, a mostani módosító javaslataink ennek a szempontnak minden tekintetben megfelelnek, és ilyen felelősségteljes magatartás képviseletére hívom fel képviselőtársaimat, illetve valamennyi frakciót.

Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypárti oldalon.)




Felszólalások:  Előző  186  Következő    Ülésnap adatai