Készült: 2024.09.19.11:25:13 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

209. ülésnap (2005.03.29.), 283. felszólalás
Felszólaló Göndör István (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 9:56


Felszólalások:  Előző  283  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

GÖNDÖR ISTVÁN (MSZP): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Hivatali Elnök Úr! Képviselőtársaim! Legelőször köszönetemet fejezném ki az Energia Hivatal elnökén keresztül a hivatal munkatársainak, és szeretnék tenni egy apró mondatot még korábbi időre visszanyúlva, mint amelyről most a jelentések szólnak. Nem is olyan régen - és itt ülnek olyan képviselők, akik velem együtt megélték - arról beszéltünk a gazdasági bizottságban, hogy az Energia Hivatalt illik bevonni a jogalkotási feladatokba. Tehát az Energia Hivatal státusa lényegesen változott, a jogosítványai rendkívül sokat nőttek, és jól élnek ezekkel a jogosítványokkal; azok a beszámolók, amelyek előttünk vannak, erről tesznek tanúbizonyságot. Majd később ki fogok térni egy-két dologra, amiről azt gondolom, hogy ha Herényi frakcióvezető úr részletesebben tanulmányozta volna akár csak a 2003. évről szóló beszámolót, akkor a felvetett problémájára még választ is talált volna.

Tehát az az Energia Hivatal, amely egy természetes monopóliummal övezett piacon működik, és próbálja megvalósítani egyre magasabb szinten, hogy magas minőségi követelményeket támaszt, egyre több garanciát próbál adni a fogyasztóknak, és emellett még munkájában érvényesíti a környezetvédelmi követelményeket is, ez rettentően fontos. Itt tennék csak egy apró oldalvágást Tóth képviselő úrnak. Ha a fogyasztókat arra ösztönözzük, hogy kevesebb energiát fogyasszanak - márpedig a jelenlegi tarifarendszer erre is ösztönöz -, az a környezetvédelem számára is szimpatikus kell hogy legyen az én olvasatomban.

A továbbiakban a piacnyitás vagy liberalizáció - igen, ez egy nagyon nagy kihívás volt előttünk mint jogalkotók előtt és a Hivatal előtt is, és úgy, ahogy Podolák képviselő úr hivatkozott rá, a mai napig vitatott még az Unióban is. De én ennek kapcsán szeretnék a jelentésből egy rövid idézetet venni, amely, azt gondolom, hogy a mi figyelmünkre is érdemes, de a Hivatal számára meg mint szakmai szervezet számára rendkívül fontos. Az “áramvásárlásokö tárgykörben van egy ilyen megfogalmazás, hogy az MVM Rt. és az erőművek közötti tárgyalásoknak a végén nem szabadult fel erőművi kapacitás a versenypiac számára. Ez számomra azt jelenti, hogy bizony mégiscsak igaz, hogy a hosszú távú szerződések a termelők számára kellő profitot biztosítanak, garantálnak, a versenypiac pedig kockázatos, rizikós, és lehetőség szerint oda a termelők nem törekszenek olyan intenzitással, mint a fogyasztók. Tehát nekünk erre valahol nagyobb figyelmet kell fordítani, mert megint csak hivatkozom bizottsági alelnökünkre, hogy minden lehetséges területen, amennyire tudjuk, a versenyt érvényesíteni kell, mert ez szolgálja a közös érdekünket.

Befejező mondatom a piacnyitás kapcsán, hogy azt hiszem, nagyon nagy feladat előtt áll a Hivatal, mert 2007. július 1. csak látszólag van távol, de akkor meg kell nyitni a kisfogyasztók számára is a piacot, és az megint egy különleges helyzet lesz.

Az árak esetében szeretnék azért hivatkozni, képviselő urak, arra - Herényi frakcióvezető úr azt mondta, hogy túlontúl bonyolult, Tóth képviselő úr azt mondta, hogy durva beavatkozás. Én viszont azt mondom kormánypárti képviselőként, kellő büszkeséggel, hogy végre nemcsak beszéltünk, hanem történt olyan lépés, ami segíti azokat a fogyasztókat, akik kis mennyiséget fogyasztanak, hogy számukra lehetőség szerint lassabban növekedjen az energiaköltség. Szeretném idézni, Tóth képviselő úr, az önök átverési technikáját. Önök rendre júliusban emelték 12 százalékkal az árakat, és mindig úgy adták elő, hogy ez 6 százalék. Csak, ha két egymást követő évben júliusban 12 százalék van, annak az éves átlaga is 12, ez egyébként tökéletesen kiderül és jól látható a beszámolókból.

Igen, ami miatt azt mondtam, hogy büszkék vagyunk, mert volt egy olyan október ebben a ciklusban, amikor csökkentek a gázárak. Megint csak azt mondom, hogy többen egyetértünk, hogy nincs olyan rendszer, amelyik kifogástalan. Itt is lehet azt mondani, mindenkinek megvan az a lehetősége, hogy 1500 köbméter alatt fogyasszon gázt. Igaz. De valahol mindig lóg. Ezt a rendszert nyilván ki kell hogy egészítse egy olyan szociális ellátórendszer, amely az önkormányzatokon keresztül érvényesül, mert talán abban is egyetértünk, hogy rendkívül hosszú távon ez az árstruktúra nem fenntartható. De a mai viszonyaink között, a mai piaci és bérviszonyaink között - meg a szociális hálót is hadd citáljam ide -, azt gondolom, hogy ez a rendszer mégiscsak segít azoknak - nyugdíjasoknak, egyedül élőknek és kis lakásban élőknek -, akik kevesebbet fogyasztanak, számukra bizony az inflációnál lényegesen alacsonyabb energiaköltség-növekedést kell elviselni.

De szeretnék beszélni egy másik dologról - ezt is keresztfinanszírozásnak nevezem én magam is -, szeretném arra az ellentmondásra felhívni a képviselőtársaim figyelmét, hogy ma igaz az az elv, hogy országosan egységes végfelhasználói árak vannak az országban. De ha igaz az, amire az elnök úr is hivatkozott az expozéjában, hogy visszaadtak, vissza kell adni, mert túlteljesítik a nyereségnormát a szolgáltatók, ebben az esetben azokban a régiókban már nem igaz az országosan egységes végfelhasználói ár, mert az már akkor alacsonyabb. Ugyanakkor tudjuk, hogy a szolgáltatók között a kezdetektől fogva léteztek különböző műszaki adottságok és hatékonysági mutatókban való különbségek, amelyeket korábban különböző beszerzési árakkal kompenzált a rendszer. Most ez már nem lehetséges piaci viszonyok között, de elképzelhető, hogy valahol meg kell oldanunk azt, hogy a szolgáltatók közötti keresztfinanszírozás körülményeit is orvosoljuk.

Még két gondolatot hadd mondjak. Szintén csak köszönetem a fogyasztóvédelemmel kapcsolatos tevékenységért, mert igen, a monopólium viszonyai között a fogyasztók kiszolgáltatottak. Amiért kérem az elnök úr figyelmét, ez a különböző táblázatokból is érzékelhető: itt van egy további veszély, egy kockázat, hogy a piacon résztvevőktől a költségeik csökkentése, a profit növelése érdekében esetleg szenvedhetnek kárt a fogyasztók.

 

(19.50)

Amikor költség-felülvizsgálat vagy bármi ilyen történik, akkor is legyen nagyon erős a hivatalban a fogyasztók érdekeinek védelme, és lehetőség szerint ne kaphassanak áldást olyan tevékenységre az energiaszektor szereplői, amely később fogyasztói érdeksérelemhez vezethet.

A megújuló energiákhoz mindössze annyit szeretnék hozzátenni, hogy meggyőződésem szerint a mai informatikai feltételek mellett megoldható és meg kell oldani, hogy egyre nagyobb mértékben kapcsolódjon be ebbe a rendszerbe a megújuló energiaforrásokból származó villamos energia. Én is tapasztalom ezzel szemben az ellenállást, de ezt meg kell oldanunk. Nem csak meg lehet, hanem meggyőződésem szerint meg kell oldani.

A magam részéről még egyszer a köszönetem, nagyon színvonalas a beszámoló, tényleg minden információhoz hozzájuthat az, aki figyelmesen elolvassa, és elfogadásra javaslom a gazdasági bizottság határozati javaslatát.

Köszönöm szépen, hogy meghallgattak. (Taps az MSZP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  283  Következő    Ülésnap adatai