Készült: 2024.04.28.05:58:02 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

232. ülésnap (2009.10.13.), 126. felszólalás
Felszólaló Dr. Katona Tamás
Beosztás pénzügyminisztériumi államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Expozé
Videó/Felszólalás ideje 7:17


Felszólalások:  Előző  126  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. KATONA TAMÁS pénzügyminisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Köszönöm szépen, elnök asszony. Tisztelt Országgyűlés! Nem fogom kihasználni a rendelkezésemre álló 20 percet. A jövedéki törvény módosítása egyébként elsődlegesen jogharmonizációs indíttatású, a közösségi joggal való harmonizációs kötelezettségeink teljesítését szolgálja. A jogharmonizáción belül meghatározóak az új jövedéki irányelvvel kapcsolatos szükséges változtatások. Ugyanis 2010. január 1-jével hatályba lépnek a jelenlegi jövedéki irányelv helyébe az új tanácsi irányelvek. A tagállamoknak jövő év január 1-jéig kell átültetniük nemzeti jogukba az irányelv rendelkezéseit. Ezt teszi most az Országgyűlés, amennyiben elfogadja ezt a törvényjavaslatot.

Az új irányelv alapvető változást hoz a jövedéki termékek adófelfüggesztés mellett végzett szállításában. Az Európai Parlament és Tanács határozata alapján létrehozott, a Bizottság és a tagállamok által működtetésre kerülő jövedéki árumozgatási és ellenőrző rendszer egy olyan számítógépes információs rendszer, amely a jövedéki termékek Közösségen belüli adófelfüggesztéssel végzett szállításainak felügyeletét, nyomon követését hivatott megvalósítani. Ettől a jövedéki termékekkel való csalások és visszaélések csökkentése, visszaszorítása várható.

Az új rendszer lényege, hogy a jelenlegi papír alapú okmányolást elektronikus okmányok váltják fel mind a szállítmányok feladására, mind visszaigazolására. A szállítmányok a számítógépes rendszerben a tagállami hatóságok által a szállítás során végig nyomon követhetővé válnak, az elektronikus okmányok mindenkori állapota a szállítás folyamatát mutatja meg, a szállítmány feladója általi benyújtástól egészen a címzett általi visszaigazolási jelentés feladóhoz való visszaérkezéséig.

Az irányelv lehetővé teszi, hogy a tagállamok ne csak a közösségi szállításokra, hanem belföldi relációban nemzeti szinten is alkalmazzák az új rendszert. A törvényjavaslat szerint Magyarország él ezzel a lehetőséggel, és az elektronikus okmányolást a belföldön végzett adófelfüggesztéses szállításokra is kiterjeszti, célszerűen egységes szabályokat vezet be mind a közösségi, mind a belföldi szállításokra. A jövedéki adózás közösségi szinten harmonizált eddigi szabályait az új irányelv egyebekben lényegében változatlanul hagyta, csupán néhány, elsődlegesen az adózott termékek tagállamok közötti forgalmát érintő, a gyakorlati tapasztalatok során szükséges kiegészítést, pontosítást tesz.

Tisztelt Országgyűlés! A törvényjavaslat jogharmonizációs céllal még két módosítást irányoz elő. Megszünteti az egyéb bor - a gyümölcsborok - kiszerelési korlátozására vonatkozó jelenleg hatályos rendelkezéseket. Eddig ugyanis tilos volt két liternél nagyobb kiszerelésben gyümölcsborokat forgalomba hozni. Ez a vonatkozó uniós szabályok szerint nem tartható fenn. A törvényjavaslat azonban úgy engedi meg a két liternél nagyobb kiszerelésben való forgalmazást, hogy egyúttal az ellenőrizhetőséget, a nyomon követhetőséget biztosító rendelkezéseket is beiktat. Így a két liternél nagyobb kiszerelésben való forgalmazást előzetes bejelentéshez köti, ilyen esetben a gyártóval szemben szigorú biztostékkövetelményt támaszt, és a bejelentés elmulasztását szigorúan szankcionálja.

Ugyancsak jogharmonizációs célzattal módosulnak még a jövedéki termékek kiskereskedelmi forgalmazására az úgynevezett nem jövedéki engedélyes kiskereskedelmi tevékenység jövedéki szabályai. A módosítások a belső piaci szolgáltatásokról szóló irányelv kapcsán változó új kereskedelmi jogszabályok változásait képezik le. Ennek megfelelően a jövedéki termékek kiskereskedelmi értékesítéséhez elegendő a jegyzőhöz történt bejelentés, nem kell működési engedély, ami egyedül a dohánygyártmányok esetében marad a továbbiakban is előírás. Ugyanakkor az eddig is érvényesülőhöz hasonlóan a továbbiakban is csak akkor lehet üzlethelyiségen kívül jövedéki terméket értékesíteni - akár közterületen, vásáron, piacon vagy alkalmi rendezvényen -, ha azt a vámhatósághoz előzetesen bejelentik.

(Az elnöki széket dr. Világosi Gábor, az Országgyűlés alelnöke foglalja el.)

Tisztelt Országgyűlés! Az előbbieken túl még néhány további pontosítást is tartalmaz a törvényjavaslat, amelyek mind pozitív irányú változásokat jelentenek. Ezek jellemzően jogalkalmazási tapasztalatok alapján fogalmaznak meg javaslatokat bizonyos egyszerűsítésekre, a szabályozás kiegészítésére, pontosítására, illetve az ellenőrzés hatékonyságának javítását szolgáló kisebb változtatásokra. E körből kiemelném a jövedéki ellenőrzés során a hatósági eljárást érintően javasolt egyszerűsítéseket, eljárási könnyítéseket, amelyek azt célozzák, hogy az ellenőrzésekből minél kisebb idő fordítódjon az adminisztrációra, és minél több idő maradjon az érdemi ellenőrzésre.

Kiemelhető az a módosítás is, amely szerint az üzletbezárás elrendelésétől a vámhatóság eltekinthet a jövőben akkor is, ha az érintett gazdálkodó a jövedéki törvénysértés elkövetésében vétlen volt, mivel a jogsértéssel érintett termék beszerzése során bizonyíthatóan a tőle elvárható körültekintéssel járt el. Ma ugyanis nincs ilyen jogköre a hatóságnak, tehát a pénzügyőrség akkor is be kell zárja az üzletet egy bizonyos időre, ha a szabályszegést bizonyos értelemben gondatlanul követte el a vállalkozó.

Végül megemlítem - mert azt gondolom, hogy környezetvédelmi összefüggése miatt is fontos - azt a módosítást, amely kialakítja a törvényes keretet az ásványiolaj-előállítás azon sajátos és a gyakorlatban elterjedőben lévő módjára, amikor a hulladékok hasznosítására alkalmazott technológia során melléktermékként az ásványiolaj-kategóriába tartozó termékeket nyernek ki, illetve ilyen termékek keletkeznek. Ezen termékek előállítása az adóraktár típus módosításával, 2010. január 1-jétől szabályozott keretek között a jövedéki rendszerbe illesztve az úgynevezett egyéb ásványiolaj-gyártó adóraktárakban válik lehetővé azzal, hogy ilyen esetben könnyített feltételeket - alacsonyabb jövedéki biztosíték, kisebb tárolókapacitás-követelmény - kell teljesíteni az adóraktári engedély megadásához annak érdekében, hogy akár kisebb üzemmérettel is létesülhessenek adóraktárak ezen környezetvédelmi szempontból hasznos tevékenység folytatására.

Tisztelt Országgyűlés! Kérem, hogy a törvényjavaslatot támogatni szíveskedjenek. Elnök úr, köszönöm a lehetőséget.




Felszólalások:  Előző  126  Következő    Ülésnap adatai