Készült: 2024.09.19.00:31:53 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

94. ülésnap (2019.11.19.), 116. felszólalás
Felszólaló Demeter Márta (LMP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 15:26


Felszólalások:  Előző  116  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DEMETER MÁRTA, az LMP képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Képviselőtársaim megelőzően nagyon sok mindent reagáltak, nagyon pontosan a kormánypárti felkonfra a törvényjavaslat kapcsán, én csak egypár pontot szeretnék kiemelni ezekből.

(16.00)

Említette kormánypárti képviselőtársam, hogy itt finomhangolásról van szó, és hogy a törvényeket folyamatosan finomhangolni kell, én pedig erre azt mondom, hogy folyamatos jogbizonytalanságot teremtenek. Világosan látszik, hogy a honvédelmi törvényeket, legyen az jogállási törvény, legyen az egyes honvédelmi tárgyú törvényeknek a módosítása, rendre egy egyre romló helyzethez igazítják, az egyre romló helyzetet nem a problémák megoldásával kezelik, hanem törvényekkel próbálják meg „rugalmasabbá” tenni a rendszert. Itt szeretném például visszaidézni azt, hogy elfogadták az elképesztő túlóráztatás és túlmunka lehetőségét a Magyar Honvédség állománya tekintetében is, ahelyett, hogy azt a brutális létszámhiányt orvosolnák, ami egyébként az elmúlt években kialakult. Nem lehet tehát ezeket a törvényeket percről percre módosítani  ténylegesen lassan kéthavonta találkozunk ezek valamilyen szintű módosításával , úgyhogy azt gondolom, hogy nagy hiba, hogyha ezt finomhangolásként értékelik.

(Az elnöki széket Sneider Tamás, az Országgyűlés alelnöke foglalja el.)

A másik dolog az eszközvásárlások. Itt szeretném kiemelni, hogy azoknak az eszközöknek, amelyeket vásárolnak, egy jó része nem is katonai eszköz, hanem pusztán civil eszközök, amelyek azzal, hogy valaki egyébként szürkére festi, még nem lesznek katonai eszközök. Azt gondolom, hogy a prioritások elég komoly problémákat tükröztek, mint ahogy az is, hogy nem láttunk egy érdemi fejlesztési koncepciót, nem láttunk egy olyan részletes tervet, amely egyébként alakulatokra lebontaná, hogy mégis hogyan, miként kellene fejleszteni a Magyar Honvédséget. És ez azért borzasztó felelőtlenség, mert az viszont látszik, hogy bár az első négy évben több mint 200 milliárd forintot vontak el a Magyar Honvédségtől, ami akkor egy teljes éves költségvetés volt, tehát ez brutálisan hazavágta a rendszert  ez így van , de ezt követően felismerték, hogy egyébként tarthatatlan az állapot nyilvánvalóan, mert össze fog omlani a honvédség, nem lesz, aki megvédje az országot, és elkezdtek némiképp több pénzt szánni a rendszerre. Nyilván az első pár év arról szólt, hogy lényegében visszapótolják azt, amit elvontak az első négy évben.

Ezt követően viszont látszik az, hogy most nagyobb összegeket szánnak a beszerzésekre, és tényleg mondhatjuk azt, hogy ez lehetne egy történelmi lehetőség, hogy érdemi fejlesztések valósuljanak meg a honvédségben, és ahogy Hubay képviselőtársam is említette és Simicskó István is kiemelte, hogy ténylegesen egy modern, rugalmas, XXI. századi haderő legyen. Hát mindannyiunknak ez az érdeke, ez a nemzeti érdek  csak nem erre fordítják a pénzeket, tehát azt pont nem sikerül elérni, amit egyébként szavakban megfogalmaznak.

Világosan látszik, hogy lényegében pénzcsapnak használják jelenleg a Magyar Honvédséget. Borzasztó felelőtlenség, amellett, hogy egyébként nyilvánvalóan törvényekbe is ütközik, a korrupciónak a melegágya, és csak amit a Honvédelmi bizottságnak a közbeszerzés alóli mentesítéseiből lehet tudni, csak ez az összeg több mint 1400 milliárd forint, és ezt teljes vaktában költik el, és nem hajlandóak erről tájékoztatni, én már nem akarom tényleg százezredszer elmondani, hogy egyébként a magyar parlamenti képviselőket és a szakbizottságokat és azoknak a tagjait, de a magyar közvéleményt sem. Az utolsó utáni pillanatban tudhat meg a magyar közvélemény egy-egy elejtett részletet. Az pedig kifejezetten felháborító, hogy azt, hogy egy eszköz mennyibe kerül, azt mindenáron megpróbálják eltitkolni a magyar közvélemény elől, úgy, hogy ha például megnézzük, hogy Szlovákiában F-16-os vadászgépek kerültek beszerzésre, az interneten fellelhető cikkekben egészen pontosan benne volt az is, hogy ezek az eszközök mennyibe kerültek (Németh Szilárd István: Csak nem annyiba kerülnek!), és nem gondolom, hogy ez végtelen kockázatot jelentett volna Szlovákia számára. Tehát az adófizetők joggal várják el, ők tartják fenn a Magyar Honvédséget a pénzükből, igenis lássák, hogy az mire kerül elköltésre! És minden egyes forintnak, amit a haza védelmére szánnak a magyar adófizetők, annak ott van a helye a Magyar Honvédségnél, nem pedig haveroknak a zsebében.

Azt gondolom, hogy a konkrét törvényjavaslat kapcsán az egyik legaggasztóbb pont a nyilvántartásoknak a kérdése, és az, amit látunk, az lényegében felvetheti a sorkatonaság újbóli bevezetésének a veszélyét, hiszen a kormány a mai napig képtelen volt bármilyen magyarázatot adni arra, hogy miért kellene ezeket a nyilvántartásokat bővíteni, miért kellene új nyilvántartásokat létrehozni. Az, amit itt például az államtitkár úr is elmondott, semmilyen érdemi magyarázatot nem ad. Szeretném hangsúlyozni, hogy most is, ha bármilyen olyan helyzet van, amely miatt szükséges hozzáférni adatokhoz, akkor a népesség-nyilvántartásból ugyanúgy lekérhetőek adatok usque negyedóra, fél óra alatt, és ehhez nem szükséges új nyilvántartást létrehozni.

Úgyhogy azt gondolom, ez kifejezetten aggasztó, és azt pedig itt, e ház falai között is szeretném elmondani, hogy számunkra a sorkatonaságnak az újbóli bevezetése elfogadhatatlan lenne, minden szempontból ellehetetlenítené a fiatalok amúgy is nagyon kínkeserves pályakezdési lehetőségeit, álláskeresési lehetőségeit, rendkívül pazarló és drága dolog lenne, és egyébként semmilyen szinten nem növelné az ország védelmi képességeit. Úgyhogy én csak remélem, hogy nem ilyen módszerrel próbálnák a fiatalokat itt tartani Magyarországon.

Engedjék meg, hogy ennél a pontnál kiemeljem, ha már a nyilvántartásokról beszélünk, hogy az is nagyon aggasztó, hogy a honvédelmi szervezetek a tudomásukra jutott adatokat egyáltalán hogyan kezelnék, és azok mennyire lennének biztonságban. Egyelőre  itt szeretném hangsúlyozni  azt is képtelenek voltak megoldani, hogy a Honvédkórházból ne kerüljenek ki egészségügyi adatok, az adatvédelmi hatóság elmarasztalta ugyanis a Honvédkórházat, és pénzbüntetést is kirótt a bejelentésem nyomán indult vizsgálat során, rámutatva arra, hogy a kórház a törvényi rendelkezések ellenére nem dolgozott ki az ott kezelt betegek egészségügyi adatainak védelmére szolgáló hatékony rendszert.

És lényegében leírták azt is, hogy a kórház parancsnoka szabadon rendelkezik az ott tárolt adatokkal, így például maga kérte föl az egészségügyi dokumentációmat, és egyébként másnap egy  mondhatni  fatális véletlen során az valahogy a kormánypárti sajtóhoz kerülhetett.

Azt gondolom tehát, ez nem egy bizalomépítő történet a magyar állampolgárok számára, ennyire vannak biztonságban ugyanis az adatok a honvédelmi szervezeteknél. S azt gondolom, hogy amíg előfordulhatnak ilyen esetek bárkivel, amíg nem tudnak például a Honvédkórházba egy zárható szekrényt beszerelni  hogy ilyen egyszerűen mondjam , addig milyen alapon kérnek vagy kérnének, amennyiben ez a törvény elfogadásra kerül, bármilyen adatot a magyar fiatalok millióitól.

Ugyanis benne van a törvényben, hogy egyrészt meglévő nyilvántartásokból szereznék be az adatokat  engedjék meg, hogy itt hangsúlyozzam azt is, hogy egy korábbi sorköteles-nyilvántartásra is visszautalnak, hogy abból is nyernének adatokat. Számomra akkor felmerül a kérdés, hogy ha önök azt állítják, hogy megszűntek ezek a nyilvántartások, akkor a törvény mire utal mégis, de azt gondolom, ezt lehetőségük lesz megválaszolni, írásban is tettem fel ezzel kapcsolatban kérdést, de örülök, hogyha esetleg az államtitkár úr megválaszolja , viszont emellett meg kérnének be új adatokat. Tehát semmilyen jogalapjuk, semmilyen alapjuk nincs arra, hogy amíg nem tudják megoldani ezeket a problémákat, addig adatokat kérjenek be a fiataloktól.

A miniszterelnök úrtól pedig rendre hallunk mostanában olyan kijelentéseket  és akkor itt utalnék arra, Varga-Damm Andrea képviselőtársam is ilyen háborús helyzetet említett, mint hogyha az lenne a kormány törekvése, hogy folyamatosan egy ilyen stresszben tartsa az országot , hogy rendre regionális konfliktust vizionál a magyar miniszterelnök. Ez micsoda? Mire gondol pontosan? Tudnak valamit ténylegesen? Mert hogyha van valamilyen információjuk, akkor ott kezdődik, hogy 1. ki kell állni a magyar nyilvánosság elé, és elmondani; 2. ki kell dolgozni egy megfelelő stratégiát, koncepciót annak a kezelésére; és 3. csak ezt követően lehet bármilyen társadalmi szerepvállalást és pluszerőfeszítéseket elvárni a magyar emberektől ezzel kapcsolatban, legyen az anyagi, legyen az személyi vagy bármilyen más eszköz és egyéb dolog. Csak ezután, ha ez a helyzet.

Ha pedig nem, akkor meg egyszerűen miért beszélnek marhaságokat? Tehát ha nincsen regionális konfliktusveszély, akkor miért beszélnek ilyenről? Úgyhogy azt gondolom, hogy erre  hangsúlyozom  nemcsak a magyar parlamenti képviselők, hanem igenis az állampolgárok rendre joggal várhatják a választ.

Úgyhogy véleményem szerint a megoldás nem az lenne, hogy rendre sajnos  tisztelet a kivételnek, de  megpróbálják hülyének nézni a magyar embereket, hanem a megoldás az lenne, hogy érdemben fejlesztik felelősséggel a Magyar Honvédséget, megpróbálják feltölteni azt a létszámhiányt, amely kialakult, hogy minél több ember jelentkezzen jó szívvel katonának, hiszen rengeteg fiatal van, aki szeretne aktívabban részt venni a haza szolgálatában, de bizonyos körülmények miatt egyszerűen nem tudja ezt megtenni. Minden évben végighallgatjuk azt, hogy a katonai felsőoktatásban egyébként kígyózó sorok állnak, hogy felvételizhessenek, és egyszerűen limitált számú embert vesznek fel. Tehát ezeket a lehetőségeket bővíteni kéne, fel kellene tölteni a létszámhiányt, legyen egy igazi ütőképes, körülbelül 30 ezres professzionális haderő, az legyen kiegészítve egy egészséges mértékű, nem egy párhuzamos haderő, mint úgynevezett önkéntes tartalékos rendszer kiépítésével, hanem egy 6-7 ezer fős, szakmailag alátámasztható és szükséges, tényleges önkéntességen alapuló rendszerrel, és ezt működtessék tisztességesen! Nincsen szükség adatoknak a kozmetikázására, sem pedig az állampolgárok riogatására.

(16.10)

A javaslat említi azt, hogy a HM-cégek és lényegében a beszerzések elkerülnek a honvédelmi tárcától. Őszintén szólva ehhez én azért nem fűznék hozzá túl sok mindent, mert véleményem szerint nagy változás ugyanis nem lesz. Ugyanis eddig is a HM-cégek rendkívül átláthatatlanul működtek, nem megfelelő szakmaisággal működtek, szakmai körökből is lehet hallani ezt a 6B-s ceruza című esetet, hogy ilyen vastagon fog a ceruza, most ezek a cégek elkerülnek máshova, semmi nem fog változni, ugyanannyira nem lesz szakmai, és ugyanannyira nem lesz átlátható. Viszont az világosan látszik  ja, és a beszerzés amúgy is ki volt szervezve, ugye, Maróth Gáspárra rábízva lényegében több ezer milliárd forintot , innentől kezdve látszik, hogy képtelen volt a honvédelmi tárca menedzselni a beszerzéseket és azt, hogy rendre ne botrányok kísérjék a dolgot.

Említi a javaslat azt, hogy a honvédelmi alkalmazotti jogviszonnyal kapcsolatban a szervezett munkavégzés fogalmát kiegészíti. Mi konkrétan Alkotmánybírósághoz fordultunk honvédelmi alkalmazotti jogviszony kapcsán. A Honvédkórházról a napokból is lehetett hallani hírt, hogy egy ápoló munkaügyi pert nyert ennek kapcsán. Véleményünk szerint alkotmányellenes volt ennek a jogviszonynak a bevezetése.

A kiberbiztonságról egypár szót. Látszik, hogy a KNBSZ-nek növelik a szerepét, ám az ellenőrzés lehetőségét csökkentik a honvédelmi szervezetek fölött. Én pedig rákérdeznék, hogy mi van a kiberbiztonsági stratégiával, hiszen ez 2013-ban elfogadásra került úgy, hogy azt gondolom, minden stratégia annyit ér, amennyi forrást rendelnek hozzá, és a mai napig nem látjuk, hogy milyen forrást rendelnének ehhez, tehát egyáltalán mennyire komoly a szándék. Remélem, hogy érdemi lépéseket tesznek az ügyben, mert persze egy nagyon fontos területről van szó.

Ami külön felháborító, hogy lényegében korlátozott elérésű területet neveznek ki, és mindent elkövetnek azért, hogy ne lehessen ellenőrizni sem a Magyar Honvédség működését, sem pedig a kormányzati tevékenységet ezzel kapcsolatban. Amikor elmentünk honvédelmi szervezetekhez, volt, hogy magam, volt, hogy képviselőtársaimmal együtt, akkor törvényt szegve nem voltak hajlandóak érdemi tájékoztatást adni számunkra. Éppen ezért Alkotmánybírósághoz is fordultunk akkor, amikor HM-rendeletet alkottak arra nézve, hogy 72 órával előtte bejelentési kötelezettség van, a miniszter és a vezérkari főnök majd kénye-kedvére szépen eldöntheti, hogy mégis kit engednek be, hova és mikor, és egyáltalán ki milyen kérdésre válaszolhat. Borzasztó veszélyes az, amit önök művelnek.

Borzasztó veszélyes az, ha a demokratikus kontroll alól kivonják a honvédség szervezeteit. Világosan látszik, hogy az a fajta szervezeti átalakítás, amellyel létrehozta a honvédség parancsnokságát, erről azt gondolom, lehetett volna mint szükséges szakmai lépésről beszélni, hogy a vezérkart egyébként kiszedik a Honvédelmi Minisztériumból. Nem gondolom, hogy jó volt, hogy az ott foglalt helyet, és nyilván fontos lenne a hatáskörök, feladatkörök jobb elkülönítése. De mindezt úgy csinálták meg, hogy lényegében megszüntetik a kontrollt. Ezzel, mondhatjuk, hogy lényegében önjáróvá válhat a hadsereg, ami borzasztó veszélyes lehet a társadalom számára, ha nem hajlandó egyébként végrehajtani az alkotmányosan megválasztott képviselőknek és döntéshozóknak a döntéseit. Ez abszolút a magyar társadalom sérelméhez vezethet és nyilvánvalóan a biztonságának a folyamatos romlásához.

Ami pedig azt illeti, hogy állami cégekbe katonákat ültetnének be, világosan látszik ez a szándék, én úgy látom, hogy egyébként nagyon sok tábornoknak már nem tudnak helyet biztosítani, új munkahelyet kell legyártsanak. Azt gondolom, inkább a vízfejet kellene csökkenteni, és borzasztó káros egyébként, ha a katonai lobbi az állomány hátán próbál magának új zsíros állásokat szerezni. Azt gondolom, ez a folyamat, amit láthatunk, sajnos erről szól, és korántsem arról szól, hogy egyébként erősítenék a haza védelmét.

Úgyhogy azt gondolom, meg kell állítani ezeket a folyamatokat, és nagyon javaslom kormánypárti képviselőtársaimnak és a kormánynak is, hogy gondolja újra ezt a javaslatot. Mi ebben a formájában biztos nem tudjuk támogatni. Köszönöm. (Taps az LMP és a DK soraiból.)




Felszólalások:  Előző  116  Következő    Ülésnap adatai