Készült: 2024.09.19.00:24:53 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

206. ülésnap (2012.06.25.),  53-59. felszólalás
Felszólalás oka Interpelláció megtárgyalása
Felszólalás ideje 10:20


Felszólalások:   47-53   53-59   59-64      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Tisztelt Országgyűlés! A képviselő úr nem fogadta el az interpellációra adott államtitkári választ. Kérdezem tehát a tisztelt Országgyűlést, hogy elfogadja-e azt. Kérem, szavazzanak! (Szavazás.)

Kimondom a határozatot: az Országgyűlés 183 igen szavazattal, 45 nem ellenében, 30 tartózkodás mellett az államtitkári választ az interpellációra elfogadta.

Tisztelt Országgyűlés! Mirkóczki Ádám, a Jobbik képviselője, interpellációt nyújtott be a belügyminiszterhez: "Milyen arányban oszlik meg a rendőri állomány létszáma a pénzbehajtásért felelős közlekedési rendészet és a ténylegesen bűnüldözést folytató egységek tekintetében?" címmel. Mirkóczki Ádám képviselő urat illeti a szó.

MIRKÓCZKI ÁDÁM (Jobbik): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Államtitkár Úr! Önök hiába igyekeznek rendre az előirányzott 16 milliárd forintos költségvetési tételsort cáfolni, amit a rendőrség pénzbehajtó funkciójának megfelelően be kell hogy szedjen 2012-ben, hiába igyekeznek a különböző szervezeti, bűnüldözési egységeket fényezni, hiába hivatkoznak a folyamatosan növekvő rendőri létszámra, a napi tapasztalatok továbbra is azt mutatják, hogy kizárólag a traffipaxos egységek megnövekedett jelenléte érzékelhető.

Tisztában vagyunk azzal, hogy mennyire fontos a közlekedési szabályok betartása és betartatása, hiszen emberi életekről van szó, ebben nincs vita köztünk, azonban azzal is tisztában van mindenki, hogy a közlekedési rendészet jelenlétének, súlyának növelésével önöknek nem elsősorban az emberi élet védelme a cél, hanem kizárólag a sarcok beszedése. Már csak azért is így van, mert a bírságolás, vagyis egyszerűen fogalmazva a pénzbehajtás nem a leginkább balesetveszélyes útszakaszokon, nem a baleseti gócpontokban, nem a mára halálutakra keresztelt aszfaltokon jelenik meg, hanem a fák, bokrok mögött csúcsszuper kamerákkal megbújva, vagy nem látható, kint felejtett sebességkorlátozó táblák mögött lapulva egy-két méterrel vagy balesetet soha nem látott veszélytelen közlekedési pontokon. Ezeken a helyszíneken azonban egyre nagyobb elánnal egy többet bírságolnak, igazoltatnak.

Az is tény, hogy erről egyáltalán nem a rendőrség hálátlan munkáját végző emberei tehetnek, hanem kizárólag a Belügyminisztérium és a kormány. Persze, lehet az a válasz, hogy be kell tartani a szabályokat, és nincs büntetés, de a mindennapi tapasztalatok alapján jól tudjuk, hogy a rendőr kizárólag azt az autóst nem fogja megbüntetni, akit nem akar. Ha a kormányzat és a Belügyminisztérium karakán, akkor álljon az állampolgárok elé, és mondja azt, hogy igen, az a cél, hogy a huszonnyolcadik bőrt is lehúzzuk az autósokról.

Ismerjük az adatokat, amelyekre önök oly büszkék idestova két éve. A 2010-es kormányátalakítás után egy álló esztendőn keresztül mást sem hallottunk, mint hogy 1800 rendőrt avattunk. Itt zárójelben megjegyezném, hogy azt gondosan elhallgatták, hogy közben 2556-an távoztak a testülettől nyugdíjazás vagy pályaelhagyás miatt, ezt a számomra megérkezett belügyminiszteri írásbeli válasz bizonyítja. És önök elmondhatják minden évben és mindennap, hogy ennyi ezer meg annyi ezer rendőrt avattunk, ha az embereknek nem a biztonságérzetük, hanem a bírságoktól, a pénzbeli büntetéstől való félelmük növekszik kizárólag.

A kérdésem tehát a következő, és szeretnék egyértelmű és őszinte választ kapni az államtitkár úrtól. Milyen arányban oszlik meg tehát a rendőri állomány létszáma a pénzbehajtásért felelős közlekedési rendészet és a ténylegesen bűnüldözést folytató egységek tekintetében?

Várom megtisztelő válaszát. Köszönöm szépen. (Taps a Jobbik soraiban.)

(14.50)

ELNÖK: Köszönöm. Tisztelt Országgyűlés! Megadom a szót Kontrát Károly államtitkár úrnak, a Belügyminisztérium államtitkárának.

DR. KONTRÁT KÁROLY belügyminisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! Képviselő úr, ha önnek, ha önöknek, a Jobbiknak valóban az emberek biztonsága, a közbiztonság javítása a fontos, akkor itt, a tisztelt Ház nyilvánossága előtt arra kérem önöket, arra szólítom fel önöket, hogy hagyják abba a rendőrség támadását, inkább segítsék azoknak a törvényjavaslatoknak az elfogadását, amelyek a rendőrség megerősítését, a közrend, közbiztonság javítását szolgálják.

Szeretném a válaszom elején mindjárt leszögezni, hogy a rendőrség közlekedésrendészeti szolgálati ága nem a pénzbehajtásért felelős, nem a pénzbehajtás a feladata, hanem a közúti közlekedők biztonsága, a közlekedés biztonsága. Ez egy nagyon fontos feladat, és szeretném mindjárt az elején ezt tisztázni. Ez lehet, hogy korábban igaz volt a szocialista kormányok idején, de a nemzeti együttműködés kormánya alatt ez a gyakorlat megszűnt. (Szórványos taps az MSZP soraiból.)

A szabályokat viszont mindenkinek be kell tartani, tisztelt képviselő úr. A szabályokat be kell tartani, senki nem állhat a törvények felett. Ezt is valóban elmondtam itt többször a tisztelt Házban. Ennek a szigorú gyakorlatnak megvan az eredménye. Engedje meg, hogy a tisztelt Házat és az ország nyilvánosságát itt is tájékoztassam arról, hogy az elmúlt héten, június 20-án Magyarország képviselői Brüsszelben átvették az európai közlekedésbiztonsági díjat, ami az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács által kiadott díj, amelyet Magyarország azért kapott, mert 2011-ben Magyarországon csökkent leginkább az Unióban, illetve még másik négy országban a halálos kimenetelű és súlyos sérülésekkel járó közlekedési balesetek száma, sőt nemcsak az elmúlt években, hanem ha 2001-ig visszamegyünk az elmúlt tíz esztendőben, 50 százalékkal csökkent a halálos kimenetelű közúti balesetek száma, a súlyos sérüléses balesetek száma pedig 14,6 százalékkal csökkent.

Tisztelt Képviselő Úr! Ezek az eredmények magukért beszélnek, de itt is szeretném elmondani, hogy nem lehetünk elégedettek, tovább kell dolgozni, hiszen Magyarország uniós kötelezettsége, hogy 2020-ig a jelenlegihez viszonyítva további 50 százalékos csökkenést érjünk el ezekben a nagyon fontos kérdésekben. Abban bízom, hogy az egész Országgyűlés, így az önök frakciója is támogatni tudja azokat az intézkedéseket, amelyek ezt a célt elősegítik. Bízom abban, hogy ez a jövőben így lesz, képviselő úr.

Szeretném azt is elmondani, hogy van egy munkacsoport, ami a közúti közlekedési szabályokat áttekinti. Ez a Fidesz-frakció kezdeményezésére jött létre, az elmúlt héten ez a munkacsoport ülésezett, és jelentős előrelépést ért el. Ennek az a lényege, hogy minden olyan jogsértést, szankciót felülvizsgálunk, amely a közlekedők testi épségét, biztonságát nem veszélyezteti. Ki kell emelnem, tisztelt képviselő úr, hogy a közlekedés-rendészet maga is üldözi a bűnt, ugyanis a közlekedési bűncselekmények felderítése a hatáskörébe tartozik.

Ami pedig a kérdésére adandó választ illeti: a 2012. május 1-jei adatok alapján a rendőrségen 44 857 álláshely volt betöltve, aminek 7,1 százaléka, 3185 álláshely tartozott a közlekedésrendészethez. A tényleges bűnüldözést folytató egységek, illetőleg álláshelyek száma 34 392 fő, tehát 76, 7 százalék.

Tisztelt Képviselő Úr! ami pedig a létszámarányokat illeti, 2010-től, ahogy ön mondja, a kormányátalakítást illeti, szeretném elmondani, hogy 2010. május 29-én nem kormányátalakítás, hanem kormányalakítás volt, és 2010-től nem 2556 fővel csökkent a rendőrség létszáma, hanem 1676 fővel.

Tisztelt Képviselő Úr! Bízom abban, hogy a korrekt számok alapján megadott korrekt válaszomat el tudja fogadni.

Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm államtitkár úr válaszát. Tisztelt Országgyűlés! Megkérdezem képviselő urat, hogy elfogadja-e a választ.

MIRKÓCZKI ÁDÁM (Jobbik): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! Azért azt szögezzük le, hogy mi nem a rendőrséget támadjuk elsősorban, hanem az önök által rájuk kényszerített módszereket, amelyek jelentős torzulást mutatnak a tényleges bűnüldözés és a sarcolás között, utóbbi javára természetesen.

De hagyjuk a mellébeszélést és a statisztikákat, sokkal egyszerűbb a napi példákat venni; két Heves megyei település elmúlt egy hét tapasztalata alapján mondhatom. Engem igazoltatnak Kápolna településen a rendőrök. Egy kiégett izzó miatt már a csekket akarják éppen elővenni vagy töltik is ki, amikor is kihajt mellettünk egy rendszám nélküli piros Lada, tele hadd ne soroljam, kikkel, bömbölő zenével, körülbelül 25 kilométer/órával végigdöcögnek, még be is szólnak. Mire megkérdezem a rendőrt, hogy talán nem kellene-e velük is foglalkozni, az volt a válasz, hogy ne szóljon bele a közeg dolgába. Államtitkár úr, ezekről az apróságokról beszélünk.

Kérem tisztelettel önöket, hogy hagyják abba a tisztességes autósok sarcolását (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.), és foglalkozzanak inkább a bűnüldözéssel. Nem tudom elfogadni a választ.

Köszönöm szépen. (Taps a Jobbik soraiban.)

ELNÖK: Lejárt az idő, képviselő úr. Tisztelt Országgyűlés! Képviselő úr nem fogadta el az államtitkári választ.

Kérdezem a tisztelt Országgyűlést, elfogadja-e azt. Kérem, szavazzanak! (Szavazás.)

Kimondom a határozatot: az Országgyűlés 202 igen, 56 nem szavazattal, 16 tartózkodás mellett az államtitkári választ elfogadta.

Tisztelt Országgyűlés! Rubovszky György, a KDNP képviselője, interpellációt nyújtott be a közigazgatási és igazságügyi miniszterhez: "Civilek a jogszabály-előkészítésben" címmel. Rubovszky György képviselő urat illeti a szó.




Felszólalások:   47-53   53-59   59-64      Ülésnap adatai