Készült: 2024.04.29.01:37:32 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

228. ülésnap (2009.10.07.), 128. felszólalás
Felszólaló Tóth Károly (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 12:04


Felszólalások:  Előző  128  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

TÓTH KÁROLY (MSZP): Köszönöm, elnök úr. Egy picit eltérve az eddigi vitától, talán mentalitásban is, én azt gondolom kormánypártiként, hogy ez egy olyan költségvetés, amit meg kell szavazzak, meg kell szavazni, mert azt a kialakult helyzetet, amelyet röviden válságnak nevezünk, megpróbálja kezelni. Ugyanakkor nekünk is vagy nekem is - szerintem nekünk is, kormánypárti politikusoknak - tudomásul kell venni, hogy minden olyan hibát, amelyet a kormányzás bármely területén elkövetünk, azokat is, amelyek nem közvetlenül hatnak esetenként a költségvetésre, bizony csak nagyon sok pénzzel vagy sehogy nem lehet ellensúlyozni. Én ezek közül egyről szeretnék beszélni, ez a biztonságérzet, köztük a közbiztonság.

Tulajdonképpen büszkén mondhatnám, hogy rendben van minden, a közbiztonság területére kiemelt pénzügyi feltételeket teremtettünk, a válság ellenére is többletforrást biztosítunk, én személy szerint mégse vagyok nyugodt. Azért nem, mert azt érzem - tudom, legfeljebb nem ért velem egyet senki -, hogy a biztonságérzet mindenekelőtt szubjektív kategória. Az állampolgár akkor érzi biztonságban magát, ha egyrészt bízik az őt körülvevő környezetben, bízik azokban, akik ajánlják a biztonságot, akik garantálni igyekeznek a biztonságot - nagyon nagy erőfeszítéssel és nagyon sok pénzzel -, ha ez a bizalom gyengül, akkor hiába nem romlik egyetlen mutatója sem a közbiztonságnak, az állampolgár úgy fogja érezni, hogy súlyos romlás következett be.

Én úgy ítélem meg, hogy ma a kormánypártok iránt nem teljes a közbizalom, hogy a lehető legfinomabban fogalmazzak. Ezért sokkal nehezebb biztonságot nyújtani az állampolgárnak, mert bízni kell a mindenkori hatalomban, mert ez az egyik mércéje. Ehhez persze az is hozzátartozik, hogy szeretne bízni a mindenkori ellenzékben is, mert a kettő együtt adja ki azt a feltételt, azt a közeget, amelyben az így jelentkező forrásokat elköltjük.

Teljesen világos szerintem - vagy kell legyen mindannyiunk számára -, bárki van kormányon ma, tegnap és holnap, hogy a közbizalmat nagyon gyorsan lehet elveszíteni - ha őszinte vagyok magammal, akkor azt mondom, hogy mi megtapasztaltuk -, és iszonyatosan nehéz visszaszerezni, mert bármilyen területen történik valami, ahol valaki hibázott, ha nem időben és világos jelzést ad a kormány, akkor a végén az lesz az eredmény, hogy ezért is a kormány és a kormánypártok a hibásak, akkor is, ha semmi közük hozzá, vagy konkrétan nem ők tehetnek róla.

Hadd emeljek ki közülük hármat, amelyekről úgy gondolom, ma rontják ezt a biztonságérzetet, ezért gyengítik a közbiztonságra fordított összegek felhasználásának hatékonyságát. Azt gondolom, ilyen terület a BKV és a körülötte kibontakozott ügy. Ilyen, mondjuk, a MÁV körül most kezdődő ügyek. Mélyen egyetértek, a délelőtti vitát végighallgattam, valóban szükséges és kényszerlépés, hogy átalakítás történjen. Valószínű, még az is szükséges, hogy ez az átalakítás érint majd egyes vonalakat. De azt szeretném mondani, hogy közben, aki ilyen programot hirdet meg, hogy a közösségi közlekedés egészét át akarja alakítani, az közben apró hibákat nem véthet, mert lerombolja az egészet. Ilyen "apró hibának" tartom, hogy mondjuk, 2009. szeptember 22-étől született egy utasítás a 2007-es kormányhatározatra, hogy mind a 28 uniós ország meg az Európai Gazdasági Közösséghez tartozó ország állampolgárai - kivétel a magyarok - évente négy alkalommal 90 százalékos utazási kedvezményre jogosultak. Meggondoltuk? Biztos most van itt az ideje ennek az egyoldalú bővítésnek? Megnéztem, egyetlen országnál sincs meg egy viszonzás, hogy a magyar állampolgár meg ott kapna kedvezményt.

Át kell alakítani, ez érinthet szárnyvonalakat, de azt is meg kell nézni. Vagy meg kell nézni, hogy mondjuk, hány gépkocsival rendelkezik a MÁV különböző igazgatóságai és új cégei. Én Békéscsabán hosszú ideig vezettem a városüzemeltetési bizottságot. Akkor terveztük a vasúti vonal építését. Morbid, hogy egyetlenegyszer sem vonattal jöttek az urak tárgyalni, hanem mindig gépkocsival. Hogy van az? Ki venne Suzukit olyantól, aki nem Suzukival jár? Hogy van?

Hogy van az, hogy mondjuk - nagyon helyesen -, rendelünk 50 - 25 plusz 25 - új mozdonyt, és nagy eséllyel mind az 50 tehervontatásra alkalmas, közben építjük a nagy fejlesztéseket, mondjuk, Budapest-Békéscsaba vonalon? Ezek a mozdonyok, amiket most veszünk, nem fogják tudni kihasználni a 160-as pálya előnyét, mert másra találták ki. Közben nekem olyan rémképem van, hogy a szállítási üzletág már nem közvetlen állami tulajdonban van - ezekre mondom.

De nehogy azt gondolják, hogy egyoldalúan mondom, és hogy Domokos képviselőtársam teljes egyetértéséből valamennyit vissza tudjak venni, azért is felelősek a költségvetésnél a kormánypárt meg a kormányzati szervek és a kormányzati ellenőrző szervek, hogy ha mondjuk, Kósa Lajos úrék szombatra önkormányzati tüntetést hirdetnek az önkormányzatok költségvetési finanszírozása ellen, akkor hogy van az, kedves képviselőtársaim - és remélem, Domokos úr ugyanúgy bólogat, mint eddig -, hogy bő egy éve 28 önkormányzat, köztük a Békés megyei önkormányzat, köztük Békéscsaba önkormányzata 35 százalékos sikerdíjjal dolgoztat egy olyan társasággal, amelynek nincs is engedélye az adott tevékenységre. Megnéztem: 1 milliárdonként 17 millió forint sikerdíjat fizettünk ki eddig. Az adott gazdasági társaság saját bevallása szerint 80 milliárd forint körül mozgat. Ez 1,2 milliárd sikerdíj. A megyei önkormányzat legalább 150 millió forint sikerdíjat kifizetett.

(Hogy van az? Nem érzi a kormányoldal, nem érzi a kormány, nem érzi a Pénzügyminisztérium...)

UK/Világosi-Móring- /(Tóth Károly)/pa

(12.40)

Hogy van az? Nem érzi a kormányoldal, nem érzi a kormány, nem érzi a Pénzügyminisztérium annak a felelősségét, hogy március óta ilyen iszonyatosan lassú az ügy feltárása? Hogy Magyarországon - már bocsánat, jelzőként mondom - egy bizonyos hölgynek másfélszeresét lehet évente sikerdíjként kifizetni? Úgy, hogy közben, amikor kiderül, hogy nem volt erre joga, akkor az önkormányzatok elkezdik azt vallani, hogy nem is adott befektetési tanácsot, csak általános gazdasági elemzést - a "zöldújság" olcsóbb -, meg fel lehetett hívni, és megmondani, hogyha valamelyik hivatalnok nem értette az adott pénzügyi fogalmat. Hogyan lehet megengedni, hogy miközben teljes joggal képviselőtársaim a másik oldalon bírálják, amikor a kormány hibázott - igazuk van -, akkor mondjuk, 141 millió forintot költ el tanácsadásra baráti ügyvédi irodáknak a békéscsabai önkormányzat fideszes vezetője? Nem kellene valami normális egyensúlyt mindkét oldalon létrehozni?

Ezért azt mondom, valóban szükség van egy olyan költségvetésre, amely biztosítja a stabilitást, de nem szabad hibázni itt, ott pedig nem szabad úgy tenni, hogy egyetlen ügyre nem emlékszem, amit mi csináltunk, csak amit az úgymond... Én próbáltam mondani mindkét oldalról hibákat, nemcsak az egyikről.

Ebből adódóan azt gondolom - visszatérve az eredetire -, pénzügyi szempontból a rendvédelmi szervek költségvetése összegészében megnyugtató, ezzel nem is lenne gond. Egy területen látok kockázatot, ezen a területen jeleztem is, hogy módosító indítványt kell beadni, ez a szakszolgálat műszaki fejlesztésének szinten tartása. Én tudom, képviselőtársaim, hogy ebben a Házban ez nem versenyképes az egészségüggyel, nem versenyképes az oktatással, nem versenyképes a gyermekétkeztetéssel, nem is akarok ebbe a versenybe beszállni. Ez összesen arról szól, hogy a magyar állam válik sebezhetővé, ha nem tudja kellő hatékonysággal a törvényt semmibe vevők technikai fejlesztését követni a másik oldal. Látszólag ebből semmi baj nincs, nem lehet mondani, hogy ettől holnap félig van teli a tányér vagy teljesen, de ezt vissza kell pótolni. Ráadásul van is egy érvényes kormányhatározat rá: fenn kell tartani azt az állapotot, mivel a szakszolgálatok egyébként 11 más állami szervnek jogosultak - kizárólagosan bizonyos törvényi feltételek mellett - információt adni, hogy ezen a területen ne gyengüljön a munka, mert egyébként hiába adunk több pénzt a rendőrségnek és másnak, megfelelő információk hiányában csak rossz döntést lehet hozni.

Még egy utolsó mondat: meggyőződésem szerint akkor tudunk igazán erős közbiztonságot létrehozni, ha két dolog teljesül egyszerre. Erősíteni tudunk a közbizalmon, és képesek leszünk kormányzati szinten az ezen a területen dolgozó, ma már nagyon-nagyon sokféle szervezettel - a rendőrségtől a VPOP-n keresztül a szolgálatokig - kialakítani egy olyan együttműködést, ahol egymást segítik a munka minden pillanatában, és nem gyengítik egymás eredményét bármilyen okból kifolyólag.

Tehát kérek mindenkit, hogy fogadja el a költségvetést a másik oldal is, mert sokkal jobb nincs, de kérek mindenkit, hogy nézze meg: hogy ha szigorúbb költségvetést kell benyújtani, akkor közben nem szabad hibázni, mert azért súlyos árat fizetünk; és nem azért, mert ilyen a költségvetésünk, hanem az "apró" hibákért, a végkielégítésektől kezdve, sorolhatnám újra. Ezért fizetünk súlyos árat kormányoldalon, és nem azért, mert olyan költségvetést tettünk, amely az ország gazdasági érdekével összhangban van.

Köszönöm szépen. (Taps az MSZP padsoraiból.)




Felszólalások:  Előző  128  Következő    Ülésnap adatai