Készült: 2024.09.24.11:05:57 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

199. ülésnap (2001.03.30.), 185. felszólalás
Felszólaló Dr. Ódor Ferenc (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 10:23


Felszólalások:  Előző  185  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. ÓDOR FERENC (Fidesz): Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Ház! Az előttünk fekvő törvényjavaslatról szeretnék néhány szót szólni, és ha megengedik, akkor a kétpercesekben felvetett gondokra is reagálnék.

A múlt század egy neves orosz orvosa mondta, hogy az orvos az embert, az állatorvos az emberiséget szolgálja. Azt hiszem, hogy ebből kellene kiindulnunk, és akkor innentől kezdve, ha az élelmiszer-biztonságról beszélünk, az egy végső cél. Azt hiszem, az állat-egészségügyi törvény a feladataiban azt kell hogy szolgálja, hogy a táplálkozási láncban ott van az állati eredetű élelmiszerek megfelelő szinten való előállítása. Természetesen a gazdasági oldalhoz hozzátartozik az is, hogy itt a megfelelő szintű előállítás azt jelenti, hogy fogyasztható legyen mindenütt a világban, tehát az exportminőséget és az exportfeltételeket tudja szolgálni a szakma.

Tehát az előállítás mellett nemcsak annak a terméknek a jó minőségét kell garantálni, hanem azt a környezetet is garantálni kell, ahol az állati eredetű élelmiszerek előállítódtak, illetve pont a mostani aktuálhelyzetnél lehet látni, hogy nemcsak az állati eredetű élelmiszerek exportját, illetve importját lehet szabályozni, hanem a nagyon komoly ragályt okozó betegségeknél lehet más egyéb, a kereskedelmet szűkítő intézkedéseket tenni. Tehát ezért gondolom, hogy amikor arról beszélünk, hogy mi az állat-egészségügyi törvény célja és mi a módosítási elképzelések végső célja, az ezt szolgálná, hogy az élelmiszer-biztonságot és a járványvédelmet meg tudjuk oldani ebben az országban. Úgy gondolom, hogy ez jelenleg is jó színvonalon és jó szinten működik. Az elképzelések, amelyek itt változásokat hoznának be, bizonyos szétválasztásokat jelentenének, és a munkakörök személyekre való különbontását is.

Amikor ezt a két fő célt nézzük, akkor azt is meg kell néznünk, hogy kik végzik ezt a tevékenységet, és azt hiszem, hogy itt az állatorvos szerepét nem lehet igazából háttérbe szorítani; ha erre volt is itt ma ilyen jellegű elképzelés, azt hiszem, az csak félreértés volt, és lehet, hogy csak az én részemről. Nagyon fontos, hogy kik végzik ezt a tevékenységet.

Ha ennek a munkának a következményeit nézzük, azt láttuk már, hogy rendkívül fontos, hogy jó színvonalon végezzék. Azt hiszem, hogy biztosíték erre a magyar állatorvosképzés, több mint kétszáz éves egyetemi oktatással; jó színvonalon tudta eddig is és ezután is elvégezni a munkáját. A kérdés az, hogy milyen szervezeti egységben és milyen feltételek mellett tudnak dolgozni a kollégák, egyrészt a járványvédelmi feladatok elvégzésében, másrészt pedig az állatok gyógykezelésében.

Ha szétválasztjuk a két rendszert - tehát értem alatta a magán-állatorvosi tevékenységet és a hatósági állatorvosi tevékenységet -, ebben az esetben azt meg kell állapítanunk, hogy ez a mai rendszer tudott működni. Én feltételezem, hogy ez a jövőben is működhetne. De ha itt elhatározza a tisztelt Ház, hogy aki magán-állatorvosi tevékenységben betegkezeléssel foglalkozik, az ne végezhessen hatósági tevékenységet, meg lehet tenni.

Arra szeretném felhívni a tisztelt Ház figyelmét, hogy vannak az országnak olyan területei, ahol már ma is az ellátással küszködünk, hiszen a területi elv figyelembevételével ma azt mondjuk, hogy benne lesz a regionalitás a törvényjavaslatban, vannak a kerületi főállatorvosok, akik bizonyos területeket ellátnak, tehát a hatósági felügyelet mindenképpen meglesz az egész országra vonatkozóan. Ezért tartom fontosnak majd a kamarai törvény elővételét és annak a módosítását is, hogy az állatorvos ott legyen a betegkezelésnél is, hiszen mindazokat az információkat, amelyekkel majd a hatóság rendelkezik, azt valahonnan a magángyakorlatot folytató állatorvostól tudja megszerezni, hogy mi van abban az ólban, abban az istállóban, az állat tartási helyén.

Ha ebben a verzióban nézzük, fontosnak találom, ha nem a törvény szintjén - és nem is erre gondolok, hogy a törvény szintjén -, de majd a végrehajtási utasításokban azt is figyelembe venni, hogy az állam járványvédelmi szerepe állami kötelezettség, én így gondolom, és azt hiszem, hogy ezt többen is így véljük. Tehát hogy annak ki tesz eleget, annak az a magángyakorlatot folytató állatorvos az első szűrője, akinek az információja alapján tud majd a hatósági vonal dolgozni.

Tehát ezekre szeretném felhívni a figyelmet, egyrészt a magángyakorlat keretein belül dolgozó kollégáinknak az állami feladatokat elvégző, tehát a járvány... - egy betegséget mindaddig járványosnak kell gondolnunk, amíg meg nem győződünk arról, amikor kimentünk és megvizsgáltuk az állatot, hogy ez nem tartozik bejelentési kötelezettség alá.

 

(17.00)

 

Kérem, hogy a végrehajtási utasítások kapcsán majd gondoljanak erre; a miniszter úr figyelmét szeretném erre, ha nem is felhívni - remélem, hogy tudja -, csak ez ne kerülje el a figyelmünket.

A másik nagyon fontos kérdés, hogy egyes területeknél, a sok apró faluval rendelkező térségre gondolok, lehetséges-e, módot ad-e a törvény egyes esetekben a hatósági állatorvosnak magángyakorlat folytatására, ami a mai állapotnak egy kicsit a visszahozása. Tudom, hogy ezt nehezen tudjuk elképzelni, de van ilyen, és lehet ilyen eset, amikor nincs magángyakorlatot folytató állatorvos, csak olyan 30-40 kilométeres átmérőjű távolságokban.

Arra szeretném felhívni a figyelmet, nehogy ez a törvénymódosítás ellátatlan területeket hozzon létre, és nem is tudunk róla, hogy ott mi történik. Ha a szabályozásokban ezt figyelembe lehet venni, kérem szépen a végrehajtási utasítások kiadásánál ezt figyelembe venni, s az ellátási kötelmeket mint fontos dolgot, szem előtt tartani.

A laboratórium kérdése. Azt gondolom, ez a megengedő szabályozás, amely a törvény módosításában van, helyes, jó. Ugyanakkor itt szeretném felhívni a figyelmet arra, hogy bizonyos területeken, ha visszaépítjük a laborokat, azt hiszem, az ellátás biztonságát ez nem szabad, hogy veszélyeztesse. Úgy gondolom, erre volt az utóbbi időben példa.

A betegellátás kérdését szeretném még egyszer megemlíteni. Adja isten, hogy ebben ne legyen igazam, és a jövő ne ezt igazolja vissza. Az állatorvosok életkörülményei, ahogy említettem, szerintem és sokunk szerint nagyon fontosak. Tehát amikor a törvény-előterjesztési, illetve -indoklási részében szereplő módon, körülbelül hétszáz fővel csökken az állami állatorvosi szolgálat, akkor nagyon jó lenne, ha ez a csökkenés az állam járványvédelmi kötelezettségeinek és hatósági feladatainak az elvégzésében nem okozna gondot. Merem remélni, hogy a kerületi főállatorvosi hivatalok, illetve élelmiszer-vizsgáló hivatalok be fogják tudni tölteni a szerepüket.

Ugyanakkor vannak kollégák, akik majd kikerülnek az állami szolgálatból. Tudom, hogy ez most nem az érdekvédelem pillanata, de nekünk, akik a karban vagyunk, mindenképpen szembe kell nézni ezekkel a kollégáinkkal; és a törvény módosítása után, amikor a végrehajtási utasítások kapcsán ezek a kínos pillanatok eljönnek, akkor azt is tudnunk kell, hogy mi lesz ezeknek a kollégáknak a sorsa. Ha van annyi bátorságuk és lehetőségük, hogy a jövőben az egzisztenciájukat magán-állatorvosként fenn tudják tartani - ezeknek az embereknek egy része eddig is magánállatorvos volt, és csak néhány órában végzett hatósági feladatot -, itt szeretném akkor ezt a hiátust esetleg úgy rendezni, hogy az - idézőjelben mondom - "államnak" végzett, tehát a járványvédelmi feladatok kapcsán végzett munkáért valamiféle ellenszolgáltatást, pénzt tudjanak kapni; tehát nem a betegkezelésért, hanem azért, hogy ő az információszolgáltató az első pillanatban.

Ezekkel együtt, a jelen járványhelyzettel, a nemzetközi járványhelyzettel együtt, azt gondolom, ezt végig kell tárgyalnunk; láthatóan csak apró nüanszokról van szó, és igazából azért, nehogy a péntek délutáni hangulat ráüljön, hanem hogy az egész hété rajta legyen, tehát a tisztelt képviselők vitakedve meglegyen, én úgy gondolom, ez végigtárgyalható, elfogadható.

A Dán János kolléga által elmondottakat is ajánlom megfontolásra. Ha ezekből a megfontolásokból az jön ki, hogy ezt most mégis le kell tárgyalni, én ilyen értelemben meghajlok a többség előtt, csak úgy gondolom, végig kell gondolni a felvetést.

Köszönöm szépen a türelmet. (Taps a kormányzó pártok padsoraiban.)

 




Felszólalások:  Előző  185  Következő    Ülésnap adatai