Készült: 2024.09.19.22:41:25 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

92. ülésnap (2015.06.30.), 164. felszólalás
Felszólaló Kara Ákos (Fidesz)
Beosztás Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Előadói válasz
Videó/Felszólalás ideje 10:50


Felszólalások:  Előző  164  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

KARA ÁKOS nemzeti fejlesztési minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Mindenekelőtt szeretném megköszönni az iménti, illetve a korábbi vitafázisokban elmondott véleményüket, észrevételeiket. Azt szeretném megerősíteni, hogy azokat a módosító javaslatokat, amelyek a Törvényalkotási bizottság által itt szerepelnek, természetesen támogatjuk. Hiszen olyan javaslatokról van szó, amelyeket támogatni kell; nyilván itt nem a nyelvhelyességi módosításokról beszélek.

Ha megengedik nekem, a hozzászóló képviselőtársak észrevételeire reagálnék. Hiszen úgy vettem észre, hogy a Törvényalkotási bizottság módosítása kapcsán több olyan észrevételt tettek, amelyek valóban a területhez kötődő kérdések lehetnek. Az első, amit a jobbikos, illetve egy másik ellenzéki képviselő által is felvetett a forrásra vonatkozóan. Ugye, az a kérdés, hogy a békéltető testületek rendelkeznek-e azzal a forrással, amivel az elkövetkezendő időszaknak, illetve a következő esztendőnek nekivághatnak azzal a biztos tudattal, hogy hitük, szakmai tudásuk, vállalásuk, emberi és szakmai tudásuk alapján el tudják-e a feladataikat látni. Azt mondtam az általános vita során és most is azt szeretném megerősíteni, hogy nekem az a meglátásom, hogy azzal a költségvetésben szereplő összeggel nyugodtan nekivághatnak a békéltető testületek a következő esztendőnek is, illetve az év hátralévő részének.

Hiszen gondoljanak csak bele, nekünk is pontosan ez a célunk. Ha most erősítjük a békéltető testületeket, akkor a vásárlói jogokat, a fogyasztói jogokat erősítjük pont a békéltető testületek által. Nekünk is az a célunk, hogy ezek a testületek ezt a munkát el tudják végezni megfelelő hozzáértéssel és megfelelő időbeli pontossággal. Nyilván, ha úgy látszik, hogy valamilyen ok folytán nem tudják ezt a rendelkezésre álló forrásból megoldani, akkor mi magunk is adott esetben léphetünk. De én nem látom ennek veszélyét ebben az esztendőben, illetve a következő esztendőben, ezért tettük azt a javaslatot a költségvetés kapcsán.

Ami elhangzott a Jobbik részéről és a kormánypártok részéről is a korábbi vitaszakaszokban, azt szeretném megerősíteni kormányzati oldalról, illetve az államtitkárságom oldaláról. Valóban, a termékbemutatók kapcsán készülünk, mert magam is azt szeretném, hogy a termékbemutatókkal kapcsolatban lépjünk egyet. Ha szabad, az ezzel foglalkozó képviselőtársaim figyelmét felhívnám arra, hogy tulajdonképpen ez egy macska-egér harc, hiszen mindig vannak a hatóság részéről lépések, mindig vannak kormányzati beavatkozások. Biztosan vannak budapesti ellenzéki párthoz köthető személyek, de nagyon sok ember van Magyarországon, aki hivatalánál fogva vagy akár valamilyen más civil szervezetben sokat tett azért, hogy ne használják ki azokat az idős embereket, akik ilyen termékbemutatókon részt vesznek.

Szóval, aki ezzel a területtel foglalkozik, az tudja, hogy nagyon sokszor változtatják az alakot, formát, a módot, ahogyan próbálják az időseket kihasználni. Nyilván az a jogszabályjavaslat, ami a kormánypártok részéről is, ahogy látom, fogalmazódik, gondolom, arra szolgál, és ilyen szempontból teljes mértékben egyezik államtitkárságunk, minisztériumunk véleményével, hogy lehetőség szerint minden ilyet próbáljunk kizárni és védjük meg az időseket, védjük meg azokat, akiket megpróbálnak kihasználni ilyen értelemben, néha egyébként, azt kell mondanom, egészen elképesztő módon. De akik ezzel a területtel foglalkoznak, azok tudják, hogy egészen elképesztő jelenségek vannak.

Nem értek egyet azzal a megállapítással, hogy a fogyasztóvédelem általában háttérbe szorul. Hiszen ha belegondolnak, a mostani jogszabály-módo­sítással, amiről tárgyalunk, ami éppen arról szól, hogy egy egyébként is erősödő testület, egy egyébként is növekvő ügyszám, ami lefordítva azt jelenti, hogy egyre nagyobb bizalommal fordulnak a vásárlók, családok, fogyasztók a békéltető testületek felé, őket fogjuk tudni megerősíteni. Tehát azt gondolom, ilyen értelemben a fogyasztóvédelem semmiképpen nem szorul háttérbe. Sőt, azt kell mondanom, hogy pont azok a témafelvetések, amit magam is előhoztam itt az imént, illetve az általános vita során és a korábbi vitaszakaszokban, azt jelzik, hogy szeretnénk ezt a kérdést megerősíteni a közvélemény előtt.

Emlékezhetnek rá, például a szén-monoxid-mérők tekintetében huszáros lépésre szántuk magunkat, hiszen rövid időn belül kétszer álltunk neki a piac megtisztításának, ha szabad ezt a kifejezést használni, tehát az olyan készülékek kiszorításának a piacról, amelyek családokat, életeket veszélyeztetnek. Azt gondolom, ez is jó döntés volt.

(A jegyzői székben dr. Tiba Istvánt Földi László váltja fel.)

Az általános vita során elmondtam, jobbikos képviselőtársunk beszélt róla, és magam is megerősítem, hogy lépni kell az internet világában, az internet segítségével, akár a békéltető testületek kapcsán. Ha nagy összefüggésben néznénk a dolgot, valóban arról van szó, hogy a vásárlók, fogyasztók mind nagyobb számban tudjanak arról, hogy most nyílik egy lehetőség számukra. Az elmúlt hetekben azt ígértem, és valóban tettünk is ezért. A békéltető testületek, illetve a megyei kereskedelmi és iparkamarák felé fordultunk, és segítséget kértünk, hogy mind a vállalkozások, mind pedig a vásárlók, fogyasztók oldaláról hívják fel arra a figyelmet, hogy szélesedik az a lehetőség, ahol a vásárlói jogokat lehet és kell is védeni.

Z. Kárpát Dániel képviselőtársammal egyetértek, magam is elmondtam a békéltető testületnek, illetve a Győr-Moson-Sopron megyei kamarának is, ha szabad konkrét példát mondani, hogy sokkal inkább kellene az internetes felületet használni. Javasoltuk számukra, hogy próbálják meg ezt a világot egy jobb, modernebb, elérhetőbb, nyitottabb formában megoldani. Azt gondolom, mind költséghatékonyság, mind az egyszerűség és praktikusság kapcsán ebben a dologban lépni kell. Az ígéretet tartottam, tartottuk, amit az általános vita során tettünk. Az elmúlt hetekben kezdtük meg és ezekben a napokban fejezzük be az országjárást a békéltető testületeknél. Az államtitkárság minden békéltető testülettel leült az országban. Végigbeszéltük, végigbeszéljük még a hátralévő állomásokon, hogy pontosan milyen módon kellene például akár a kifelé való kommunikációt javítani, az emberek számára milyen javaslatokat tudunk tenni. Persze, aztán magukon a békéltető testületeken múlik, hogy ők élnek-e ezzel. Tehát ezen a javaslaton mindenképpen érdemes gondolkodni olyan értelemben persze, hogy mindenkinek tenni kell a dolgát. Mi ilyen értelemben tesszük a dolgunkat.

Jegyző asszony az LMP képviseletében azt a megállapítást tette, hogy időszerű a dolog. Természetesen, magam is így gondolom. Ez egy időszerű javaslat volt. Valóban egyetértek, emlékezhetnek rá, az általános vita során utaltam arra, hogy abban az időszakban, ahol csak tudtam, beszéltem róla, hogy valóban az interneten történő vásárlás témája tekintetében kell további védelmet, garanciát hozni. Nagyon remélem, ha rajtam múlik, a következő ülésszakon egy javaslat lesz itt a Házban, itt a parlamentben, hogy tudjunk erről beszélni.

Továbbra is azt mondom, egy másik témára áttérve, kedves jegyző asszony, hogy valami tévedés, félreértés is lehet a törvényjavaslat LMP által történő értelmezése kapcsán. Hiszen a nagyvállalatok tekintetében éppen benne maradt, éppen benne van, éppen megerősítettük a telephely, székhely dolgával. Pont azok a nagyvállalatok, amelyek országos hálózattal rendelkeznek, elektronikai termékeket forgalmazó cégek nemhogy kijjebb kerültek volna az ellenőrzésen, hanem éppen beljebb kerültek az ellenőrzési körön. Tehát éppen beljebb húztuk őket ebben a kérdésben. És pont az, amit szinte minden ellenzéki képviselő fölvetett, azt mondom, jogos aggodalomként, és mi is a kormánypártok részéről jogos aggodalommal tekintettünk a kis- és középvállalkozások, tehát a legkisebb magyar vállalkozások tekintetében.

Jegyző asszonynak mondom, pont azért módosítottuk végül bizonyos tekintetben, nehogy ellehetetlenítsünk egy-két fős magyar vállalkozásokat, kis üzleteket, amikor arra köteleznénk, mondjuk, egy debreceni üzlet vezetőjét, hogy utazzon el Győrbe, ha éppen ott indít egy ottani fogyasztó. Akkor a debreceni üzletét be kellene csukni arra a napra, amikor éppen elutazik a békéltető testülethez Győrbe, hogy végig tudja járni ezt az utat, ezt a procedúrát. Pont az ő érdekükben nyitja meg végül a Törvényalkotási bizottság módosítása azt, hogy mégiscsak egy írásos anyaggal is tudja rendezni, illetve tudja igazolni adott esetben a dolgát.

(16.40)

De az életszerűsége egyébként azt diktálja a dolognak, hogy sokkal több lesz a személyes eljárás, sokkal több lesz, amikor részt kell hogy vegyen az üzletet működtető vállalkozás a békéltető testület tárgyalásán, hiszen alapvetően persze az az életszerű, hogy a vásárló, illetve az üzletet működtető cég, vállalkozás nyilván földrajzilag egy közeli székhelyen van. (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.) Tehát azt kell mondanom, hogy próbáltuk egy olyan kompromisszumban megtalálni azt a módot, lehetőséget, ami a nagyokat szorítja, a kicsik számára pedig valamilyen újabb pluszterhet, felesleges terhet nem jelent.

És elnök úr, ha megengedi, még egyetlenegy dologra szeretnék utalni az MSZP-s képviselőtársunk hozzászólása kapcsán. Ha megengedik, továbbra is azt tudom mondani, hogy bátran bizalommal forduljanak a békéltető testületek felé, a békéltető testületek fogják tudni végezni azt a munkát, el fogják tudni látni azt a feladatot, amelyet most meg fogunk tudni erősíteni. A vásárlók érdekét védi ez a törvényjavaslat. Köszönöm szépen, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  164  Következő    Ülésnap adatai