Készült: 2024.09.21.08:53:58 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

92. ülésnap (2015.06.30.), 108. felszólalás
Felszólaló Czibere Károly
Beosztás Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Előadói válasz
Videó/Felszólalás ideje 8:45


Felszólalások:  Előző  108  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

CZIBERE KÁROLY, az Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Szeretném megköszönni először is az elhangzott véleményeket és javaslatokat. Örülök neki, hogy mind a bizottsági tárgyalások során, mind a most elhangzott javaslatokban, hozzászólásokban és annak idején, az általános vitában is egyértelműen megfogalmazódott az a cél, hogy mind a gyermekjóléti, mind a gyermekvédelmi, mind a szociális szolgáltatások rendszerében fontos, hogy a jelenleginél átláthatóbb, fenntarthatóbb, igazságosabb, célzottabb és hatékonyabb rendszert alakítsunk ki. Azt gondolom, hogy az a csomag, amely most önök előtt van, ezeket a célokat kielégíti. És akkor menjünk is szerintem sorrendben a hozzászólások tekintetében.

Az első a gyermekjóléti. Igen, én magam is azt gondolom, hogy egy ilyen horderejű, a gyermekjóléti rendszer megerősítését szolgáló javaslatot magába a törvénybe kell és illik berakni. A későbbiekben ezt fogjuk is követni természetesen, ez egy egyszeri, kivételes alkalom volt, hiszen az utolsó pillanatig, az utolsó másodpercekig számítottuk a költségvetési lábát ennek a javaslatnak, hiszen az, hogy hitelesen tudjuk ezt beterjeszteni, hogy a szociális törvényben, aztán majd a végrehajtási rendeletben megalapozott legyen, amire önök itt többen rá is kérdeztek, hogy mi van a financiális konzekvenciákkal, hogy ezt hitelesen tudjuk az Országgyűlés elé tárni, ahhoz fontos volt az, hogy a modellszámítások valamennyi településtípusra elkészüljenek időben, mert ha ezek látható módon előrevetítik azt, hogy financiális szempontból is fenntartható ez a rendszer, akkor megalapozott. Nagyon sok olyan törvényjavaslatot láttunk anno a múltban, amikor a finanszírozási kérdések nem voltak így végiggondolva, fontos volt, hogy a finanszírozás is meglegyen.

Szeretném jelezni, hogy 10 százalékkal fog emelkedni a gyermekjóléti szolgálatok finanszírozása jövőre. Ezt a megszavazott költségvetési törvény tartalmazza. Tehát 460 millió forint az a többletforrás a 2016-os költségvetésben, ami a gyermekjóléti szolgálatok megerősítését szolgálja. Tehát amikor azt fölvetették, hogy összevonás, tehát leépítés, akkor ezt szeretném nagyon markánsan cáfolni. Egy: semmilyen leépítésről nincs szó. Az, ami itt az összevonás kapcsán történik, az arról szól, hogy a családdal kapcsolatban lévő családgondozók, szociális munkások tudása összeérjen. Nagyon sokszor azok a párhuzamosságok, amelyek jelenleg a rendszerben megvoltak, nem a család érdekét szolgálták. Azért kell ezt megtennünk, hogy ne véletlenszerűen történjen az együttműködés.

Elismerem, hogy nagyon sok önkormányzat már ma ezt az együttműködést teljesíti, nagyon sok önkormányzat, ahol tényleg felelősen gondolták végig a hátrányos helyzetű családok segítését, ott már nagyon szoros együttműködés alakult ki a gyermek­jólétik és a családsegítők között. Mi ugyanakkor szeretnénk rendszerszintűen ezt a pozitív tapasztalatot a szabályozásba bevenni. Ezért fontos az integráció. Nincs semmilyen elvonási, leépítési vagy megtakarítási szándék. Sőt, még egyszer elmondom, 460 millió forinttal több áll a ’16-os költségvetésben a gyermekjóléti szolgálatok rendelkezésére.

Lehet társulni, ez is egy fontos kérdés volt.

A harmadik kérdés volt, hogy a megerősítés miben nyilvánul meg. Abban, hogy nincsenek tört státusok. A gyermekjólétik jelenleg szenvednek attól, hogy tört státusok vannak, kétórás, háromórás, négyórás kollégák. Nem, az új rendszer finanszírozása úgy van felépítve, hogy teljes állású, teljes státusú kollégák, családgondozók dolgoznak.

A negyedik: a gyermekjóléti központok. Ugye, 48-ról 198-ra nő a számuk, alapvetően az a lényeg az új elhatárolásban, és ezt is többen kérdezték, alapvetően a védelembe vételt, nevelésbe vételt, a hatósági feladatokhoz kapcsolódó feladatokat viszik el, és a speciális többletszolgáltatásokat biztosítják a gyermekjólétik számára. Ezt a régóta a szakma által nagyon sokszor jelzett problémát, hogy nincs elég idő, kapacitás, figyelem egy-egy családgondozónak a családokra, a gyermekekre, nagy az esetszám, ezzel lehet kezelni. Tehát, bár ha kevés is volt a rendelkezésre álló idő, akkor is kérem szépen azokat, akik véleményt mondtak, hogy gondoljuk át, hogy valóban azt gondoljuk, hogy a jó irányba tett lépés. A konkrét létszámok a végrehajtási rendeletben lesznek, tehát ott tovább tudunk még finomítani.

És egy fontos lépés a megerősítésben az is, hogy július 1-jétől bérkiegészítést állapított meg a kormány, és ez jelentős mértékben fogja a gyermekjóléti szolgálatokban dolgozó munkatársainkat érinteni. Tehát azt gondolom, hogy a megerősítésnek ez az öt lépése, öt eleme rendkívül fontos.

A családsegítők kapcsán volt szó az anonimitás kérdéséről. Azt gondolom, hogy ez egy félreértés, a forgalmi naplóban eddig is kellett jelezni. Vágó Sebestyén képviselő úrral mélységesen egyetértek, ez egy fontos lépés, hogy a KENYSZI-ben, az elektronikus adatbázisban legyen nyoma a teljes forgalomnak. A családsegítők munkáját ez segíteni fogja, ez nem túlbürokratizálás.

A házi segítségnyújtásra áttérve, azt gondolom, azt, hogy a térítési díj kapcsán az álláspont micsoda, alapvetően megint csak a célzottságból és az igazságosságból kell hogy leszűrjük. Fontos az ‑ és ezt az expozémban is elmondtam ‑, hogy a kormány szeretné hatékonyabbá tenni a házi segítségnyújtás rendszerét. Figyelemmel leszünk azokra a munkakörökre és arra a tevékenységtípusra, ahol nem a fokozott ápolást és gondozást igénylő munkáról van szó. De amikor ezt végig fogjuk gondolni és ennek a szociális szolgáltatási tartalmát és a létszámigényét és a szakmai képesítési előírásokat meghatározzuk, akkor nyilván ezt a differenciálást akkor is meg kell hogy tegyük. A térítésidíj-szabályozásnak is ezt le kell követnie, de majd akkor, hogyha a normatíva is differenciálásra kerül. Tehát azt gondolom, hogy egy alaposabb, végiggondoltabb, végigszámoltabb verzióval, de ezzel majd valamikor vissza kell jönni, amikor a differenciált normatíva bevezetéséről is szót tudunk ejteni.

A következő kérdés, amiről kevesebb szó esett, a normatívásítás, köszönöm képviselő úrnak ennek a felemlegetését. A támogató szolgálatok és a pszichiátriai közösségi, szenvedélybeteg szolgáltatások megerősítésének egy fontos lépése, hogy hosszú távon fenntarthatóbb és kiszámíthatóbb legyen a működtetésük, és az erre a célra szolgáló többlet, az 1,2 milliárd forintos többletfinanszírozás is meg fog jelenni a jövő évi költségvetésben.

A társulásról beszéltem, igen, lehetséges.

Az egészségügyi oktatási intézményről szóló integráció ez egy zérushalmaz, nem nagyon van ilyen, de benn hagytuk a lehetőségét. Meg fogjuk nézni a végrehajtásban, hogy mik a tapasztalatok.

Végezetül még egyszer szeretném mindenkinek megköszönni… Remélem, hogy nem hagytam ki ‑ gyorsan végignézem ‑ fontosabb jelzést és kérdést. (Iratai közt lapoz.) Tehát még egyszer a gyermekjólétihez: tehát nem visszavágásról, nem leépítésről és nem központosításról van szó, és nincsenek vesztesei, ennek egyértelmű nyertesei lesznek, ezek pedig a hátrányos helyzetű gyermekek lesznek. Még egyszer köszönöm szépen a figyelmet.




Felszólalások:  Előző  108  Következő    Ülésnap adatai