Készült: 2024.09.20.12:21:26 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

244. ülésnap (2012.11.29.), 10. felszólalás
Felszólaló Simon Gábor (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 8:54


Felszólalások:  Előző  10  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

SIMON GÁBOR, az MSZP képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Amikor a kezdeményezést nézzük, akkor nyilvánvalóan szükséges azzal a helyzettel is szembesülni, amely helyzetben ez a kezdeményezés megszületik. Mielőtt azonban erre rátérnék, hadd tegyek fel egy költői kérdést magunknak: állíthatjuk-e azt, hogy ez a téma nélkülözi a szociális, a gazdasági vagy a fejlesztési vonzatot? Gondolom, hogy nem. Kérdezem az államtitkár úrtól, hogy hol van a Nemzetgazdasági Minisztérium, hol van az Emberi Erőforrások Minisztériuma, hol van a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium képviselője. Tüntetőleg távol maradnak egy ilyen vitától, és rábízzák államtitkár úrra, hogy védje meg a mundér becsületét? (Dr. Rétvári Bence közbeszól.) Igazán érdekelne, hogy ez miért van; biztosan majd a válaszában elmondja; nem a jegyzőkönyvből akarnám elolvasni a válaszát, államtitkár úr. Fontos érteni azt is - ezt Zsigó úr hozta szóba -, hogy mi az a szemléletbeli különbség, ami önök és köztünk a fogyasztóvédelem tekintetében van. Ha egy mondatba akarom foglalni, akkor önök a fogyasztóvédelmet a belkereskedelem szolgáltató lányává változtatták, korábban pedig ez egy össztársadalmi ügy volt; egy olyan ügy, amely tízmillió magyar fogyasztónak az érdekét tekintette, és ehhez méltó, megfelelő módon kezelte ezt az ügyet.

Ahhoz, hogy ezt a kérdést végig tudjuk beszélni, azért látni kell, hogy nagyon sokszor az önök esetében az ígéretek és a valóság között, a cselekedetek és a vágyak között jelentős különbségek vannak, és sokszor úgy mondanak ígéreteket, vágyakat, mintha az már meg is valósult volna, mintha azok mögött már valós cselekedetek volnának. Majd menet közben - mert látom, hogy van egy erős vonzalom, hogy statisztikai adatokkal is alátámasszuk a mondanivalónkat - én is szeretnék egy megjegyzést tenni. De tudja mit, államtitkár úr? Kezdjük ezzel: energiafelhasználás hatékonyságjavításának a támogatása, azaz a jövőbe való belefektetés. Itt lát egy összeget 2009-ben, ami 2,5 milliárd forint, még lát egy relatív nagy összeget, 1,6 milliárd forintot 2010-ben, majd azt követően, az önök kormányzati időszakában három darab nagy nullát lát. Ennyi az önök befektetése a jövőbe, körülbelül ennyit ér az, amit az ön táblázatából ki tudtunk olvasni az elején.

Ha általában nézzük, akkor a fogyasztóvédelem e tekintetben csalódások sora, merthogy azt ígérték, hogy gyorsabb, pontosabb információcsere lesz, azt ígérték, hogy a fogyasztókat minden szinten megvédik. Ehelyett azt látjuk, hogy ezen a téren csak a fogyasztók kiszolgáltatottsága növekedett, akárcsak azon a téren is, ami a költségek növekedését illeti. Nem tudom, honnan ered ez a differencia, de az önök statisztikai adataiból lehet kiolvasni, hogy 3-20 százalékkal megemelkedtek a rezsiköltségek az elmúlt két évben. Ennyivel növekedtek a rezsiköltségek. Ezek az emelkedések nem önmagában csak az inflációból eredtek. Ennek eredményeként kiszolgáltatottak lettek az energiafogyasztók, kiszolgáltatottak lettek a kisfogyasztók, akik ebből a helyzetből kilépni sem tudnak, nem találnak olyan lehetőséget, nem találják azt a lehetőséget például a panellakásban élők, ami korábban lehetőségükre állt.

Hadd mutassak még egy táblázatot: ez a panelprogram. 2009-ben ez még 16 milliárd forintos program volt, jelen állapotban pedig jó, ha el fogja érni a 2 milliárd forintot. Befektetés a jövőbe, államtitkár úr! Nagyon sok honfitársuk él ám panellakásokban! Számukra ez egy lehetőség volt, hogy hosszabb távon a rekonstrukció révén megtakarításokat érjenek el ezen a területen is. Önök ezt a lehetőséget elveszik tőlük. Tényleg igazán érdekelne, hogy ezt az optimizmust mire alapozzák, amit államtitkár úr itt megfogalmazott.

Zsigó úr említette már a szolgáltatási mérőóra- és számlakáoszt. Az általam vezetett bizottság a kormánypárti képviselők együttes támogatásával többször tárgyalta ezt a témát. Nem is volt köztünk ebben különbség, hogy ezt a problémát érzékeltük. A különbség mindig ott van, hogy egy érzékelt problémára milyen válaszokat adunk: olyan választ-e, ami valójában megoldja, vagy egy olyan választ, ami mögött aztán az a gyanú sejlik fel, hogy mögöttes szándékok vannak. Majd erre is fogok megjegyzést tenni államtitkár úr és képviselőtársaim számára. Ha végignézzük, akkor szinte minden területen látunk problémákat, a gázóra-ellenőrzéstől kezdve a vízszolgáltatásokhoz kapcsolódóan vannak olyan, a fogyasztókat érintő problémák, amelynek megoldásában egyébként önök tudnának érdemi szerepet vállalni megfelelő jogi szabályozás elkészítésével, például vízszolgáltatás terén, de ezt mondhatom más irányba is.

Azt a kérdést tette államtitkár úr fel az elején, hogy várják a javaslatokat. Szeretném megnyugtatni államtitkár urat, hogy az első két javaslat megérkezett már: az ön főnöke, a miniszterelnök úr tette néhány héttel ezelőtt. A két javaslat közül az egyik javaslat egy nonprofit közszolgáltatás létrehozatalára vonatkozott, a másik javaslata pedig úgy szólt, hogy az E.ON magyarországi gázüzletágának megvásárlása. Szeretném mondani, hogy két javaslat az ön asztalán már ott van; nyilvánvalóan majd érdemben tud erre reagálni, akár itt, a parlamentben is.

Ha már azonban ez a két javaslat felvetődött - ami többször az újságban szerepelt a hírekben, elemzésekben mint elkötelezettség az önök részéről -, akkor azt gondolom, érdemes azt is végiggondolni, hogy amikor önök államosítanak valamit, annak általában milyen következményei vannak a fogyasztóra vagy a szolgáltatást igénybe vevőre nézve. Úgy gondolom, államtitkár úr, hogy ez az egyenleg erősen negatív e tekintetben is, merthogy az államosítás révén eddig még nem sikerült azt elérni, hogy a szolgáltatás minősége javuljon, csak az ellenkezőjét tapasztaltuk, egészségügyben, bárhol máshol (Dr. Rétvári Bence: Ezt honnan veszi?): ahol önök államosítanak, ott az együtt jár a szolgáltatás minőségének lényegi romlásával. Aztán ez azzal is együtt jár, hogy ebben az esetben a fogyasztók vagy a szolgáltatást igénybe vevők előbb-utóbb egy drágulást, egy költségnövekedést, a szolgáltatás árának a növekedését tapasztalhatják. Aztán az is egy jellemző, hogy önök nem a jövőről gondolkodnak, hogy hogyan lehetne például megtakarítani, hogyan lehetne ezen a téren például a lakások minőségének javításával hosszú távon takarékoskodni, hanem inkább azt mondják, hogy kreáljunk egy ellenségképet, verjük el a port rajta, és mondjuk azt, hogy majd pusztán egy dologra - a rezsi, tehát az energiaár nagyságrendjére - fókuszálva megoldódik az összes probléma. Azt gondolom, hogy ezzel okoznak egy csomó további problémát. Nem azzal van baj, hogy önök ezt fontosnak tartják, mert ezt mi is fontosnak tartjuk, hanem hogy csak erre az egy dologra fókuszálnak, és az összes többi, ehhez kapcsolódó ügyet pedig elengedik.

Ha továbbnézzük ezt a kérdést, akkor azt látjuk, hogy ennek eredményeként gyakorlatilag energiaár-emelkedés történhet; gyakorlatilag a szolgáltatást nyújtónak a minőségi szolgáltatáshoz szükséges fejlesztései, befektetései, karbantartásai, és nem sorolom tovább, eltűnnek, ezeknek a költségei ebben a rendszerben felszívódnak.

(9.50)

Az a kérdés, hogy honnét lesz. Én megmondom önnek, államtitkár úr: előbb-utóbb valamilyen formában a lakosságtól, a fogyasztóktól fogják beszedni a költségnövekedést.

És van még egy gyanúja ennek a dolognak. Ahol önök államosítottak, vagy ilyen szándékkal léptek fel, ott mindig felvetődött, hogy a későbbiek során esetleg olyan üzleti körök majd kedvezményezettként ebbe a folyamatba beléphetnek, akiknek a kötődése elég világos. Láttuk ezt az elmúlt hetek majd' minden ilyen törvényében. Ehhez mi nem fogunk asszisztálni, és ennek a következményeit önöknek is mérlegelni kell, mint azt is, hogy ebben az esetben vajon erősödni vagy gyengülni fog-e a fogyasztók érdekképviselete.

Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Érdemes volna ezeket a kérdéseket is felvetni, amikor erről az ügyről gondolkodunk, mert ott, ahol ennek a fogyasztóvédelmi oldala van, szerintem nincs nézetkülönbség közöttünk, de ahol ennek az egész ügykezelésnek a következményei vannak, jelentősen elágazik, és itt van egy lényegi szemléletkülönbség. Azt gondolom, ez a kormányzat eddigi kétéves teljesítményében is tetten érhető.

Államtitkár Úr! Tisztelt Ház! Köszönöm az első körben való hozzászólás lehetőségét. Higgyék el, majd a két perc során lesz néhány olyan információ, amelyek közreadásával önök is meg fognak lepődni.

Köszönöm szépen. (Taps az MSZP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  10  Következő    Ülésnap adatai