Készült: 2024.09.26.11:16:43 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

231. ülésnap (2009.10.12.), 144-148. felszólalás
Felszólaló Dr. Oláh Lajos (MSZP)
Beosztás közlekedési, hírközlési és energiaügyi minisztériumi államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka kérdés megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 2:16


Felszólalások:  Előző  144 - 148  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. OLÁH LAJOS közlekedési, hírközlési és energiaügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselő Úr! Azért nem hagyjuk, hogy tovább robogjon, mert félünk, hogy olyan kezekbe kerül, mint amilyen beszédet az előbb hallottunk, a szóvirágokon túlmenően (Közbeszólások a Fidesz soraiból: Szerényebben!) nem nagyon hallottunk egyetlenegy konkrét javaslatot sem. Megvárom, elnök úr, amíg a bekiabálást abbahagyják, mert nem tudom így elmondani a beszédemet. (Az elnök csenget.)

ELNÖK: Tessék, államtitkár úr!

DR. OLÁH LAJOS közlekedési, hírközlési és energiaügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm, elnök úr.

ELNÖK: Államtitkár úr, kérem, folytassa!

DR. OLÁH LAJOS közlekedési, hírközlési és energiaügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen. Tehát képviselő úr állításával ellentétben nem tönkretesszük, hanem fejlesztjük a vasutat, amelyre a kohéziós alap és a közlekedési operatív program biztosít forrásokat, európai uniós forrásból 500 kilométernyi vasútfejlesztés valósul meg az elkövetkezendő években. A magyar vasút nem az elmúlt hét év alatt került abba a helyzetbe, ahol most tart, több kormányzati cikluson keresztül hatalmas belső adósságállományt görget maga előtt. A felelősséget tehát semmiképpen sem lehet kizárólag a mostani kormány nyakába varrni.

Mára az is tisztán kirajzolódott, hogy a nemzetgazdaság teherbíró képességét jelentősen meghaladja a helyközi közösségi közlekedés jelenlegi menetrend alapján történő működtetésének finanszírozása. Nem tartható az az állapot, hogy minden állampolgárnak 30 ezer forintjába kerül a közösségi közlekedés, miközben a színvonal fokozatosan romlik, és a naponta 330 ezer, vasúton utazónak mindössze 15 százaléka fizeti meg a menetjegy teljes árát. Szeretném azonban hangsúlyozni, hogy még egyetlen vasútvonal sorsáról sem született konkrét döntés.

Képviselő úr kizárólag a vasúti közlekedés mellett érvelt, ugyanakkor több szakmai tanulmány is cáfolta, hogy egy település fejlettsége, fejlődése attól függ, hogy van-e vasúti csatlakozása. A hazai települések kétharmadában a helyközi személyszállítási közszolgáltatást eddig is kizárólag az autóbuszos forgalom biztosította. Sőt, a települések harmadában párhuzamosan jelen lévő vasúti és autóbuszos szolgáltatók közül lényegesen többen választják az autóbuszos közlekedést. A most megkezdett átalakítási folyamat részeként a közlekedési regionális szakbizottságok bevonásával nem a döntés és felelősség áthárítása a cél. Éppen ellenkezőleg, az érintettekhez közelebb kerül a menetrend-előkészítés, a felelősség pedig a minisztériumnál marad. Ha jól emlékszem, néhány napja, szombaton pont ezt kérték tőlünk, hogy minél több felelősséget az önkormányzatoknak. Parancsoljanak, itt a lehetőség! Köszönöm szépen. (Szórványos taps az MSZP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  144 - 148  Következő    Ülésnap adatai