Készült: 2024.09.18.23:28:30 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

337. ülésnap (2013.12.16.), 416. felszólalás
Felszólaló Erdős Norbert (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend utáni felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 4:21


Felszólalások:  Előző  416  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ERDŐS NORBERT (Fidesz): Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Ház! Legutóbb Fónagy Jánostól, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkárától arról kértem tájékoztatást, hogy milyen ütemben várható a 44-es út fejlesztése, mikor kezdődik, s mikor fejeződik be az építkezés. Fónagy János parlamenti államtitkár úr válaszában kifejtette, hogy az M44-es autóút Kecskemét és Békéscsaba közötti, új nyomvonalon vezetett szakaszának előkészítése már megtörtént, a megvalósításhoz szükséges műszaki és pénzügyi feltételeket megteremtették. Biztató, amit megtudtam az államtitkár úrtól, hogy a Tiszakürt-Kondoros közötti szakaszt 2016-ban forgalomba helyeznék. Átfogó és részletes környezetvédelmi vizsgálatok készültek el, és az építéshez szükséges engedélyek többsége is már rendelkezésre áll. A lakosság folyamatos tájékoztatása és a társadalmi szervezetekkel történt folyamatos egyeztetés mellett elkészített építési tervek, a kialakított nyomvonal és műszaki tartalom a lehető legjobban szolgálja Békés megye és térsége fejlődését.

Az M44-es autóút megvalósítása három szakaszban történik, a Kecskemét-Tiszakürt, ez egy 40 kilométeres szakasz, a Tiszakürt-Kondoros, ez egy 62 kilométeres szakasz, és a Kondoros-Békéscsaba mintegy 20 kilométeres szakaszon. A Kecskemét-Tiszakürt, valamint a Kondoros-Békéscsaba közötti szakaszokról tudható, hogy a környezetvédelmi engedélyezési eljárások az előbbinél folyamatban vannak, az utóbbinál már rendelkezésre állnak. Az engedélyezési és a tendertervek készítése, valamint a területszerzés és a kivitelezés ezeken a szakaszokon egy időben zajlik majd. Az engedélyezési tervek készítésére a forrás a közlekedési operatív programból rendelkezésre áll. A kivitelezési munkát várhatóan 2017-ben kezdik meg, ami a 2019. évi forgalomba helyezést teszi lehetővé.

A Tiszakürt-Kondoros közötti szakaszon már rendelkezésre állnak a hatályos építési és környezetvédelmi engedélyek. A 2013. év végi kivitelezési tendereztetés érdekében jelenleg a tenderdokumentáció frissítésére irányuló közbeszerzési eljárás zajlik. A tervek szerint ezen a szakaszon 2016 második felére megtörténhet a forgalomba helyezés.

Vitán felül áll, hogy az M44-es megvalósítása Békés megye számára a közúti beruházások sorában a legfontosabb. Jó hír az is, és akkor illesszük össze a mozaik darabjait, hogy a Nemzeti Közlekedési Hatóság Útügyi, Vasúti és Hajózási Hivatala 2015. május 31-ig meghosszabbította az M44-es Kondoros-Tiszakürt közötti szakaszára kiadott építési engedélyt. Az M44-es Békés megyei szakaszához - ez egy 41 kilométeres szakaszt jelent - csatlakozó országos és önkormányzati közutak építési engedélyét a Békés Megyei Kormányhivatal közlekedési felügyelősége a főpálya engedélyéhez igazodva ugyancsak 2015. május 31-ig meghosszabbította.

Az alapkövet nemrégiben leraktuk, belátható időn belül megépül a kecskeméti északi elkerülő út, aminek köszönhetően húsz percet nyerhetnek a Békés megyei autósok az autópályáig. Az előkészületek tehát a maguk útján haladnak, kérdésként így 2013 végén mégis felteszem, hogy megkezdődött, megkezdődhetett-e a feltételes közbeszerzési eljárás, s ha igen, hol tart ez a folyamat. Mindez azért fontos, hogy a gyorsforgalmi út kivitelezőjének kiválasztására a Tiszakürt-Kondoros szakaszra sor kerülhessen.

Beruházásoknál, főleg építőipari fejlesztéseknél van egy fogalom, amely szemléletesen fejezi ki a lényeget: az első kapavágás. Minket, Békés megyeieket az M44-es kapcsán ez a fogalom izgat most a legjobban, s erre szeretnék én is választ kapni: mikor kerülhet sor az első kapavágásra.

Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps a Fidesz soraiban.)




Felszólalások:  Előző  416  Következő    Ülésnap adatai