Készült: 2024.04.27.12:14:03 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

119. ülésnap (2000.02.10.), 66. felszólalás
Felszólaló Balsay István (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó Területfejlesztési bizottság
Felszólalás oka Ismerteti a bizottság véleményét
Videó/Felszólalás ideje 4:03


Felszólalások:  Előző  66  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

BALSAY ISTVÁN, a területfejlesztési bizottság elnöke, a bizottság előadója: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Miniszter Úr! Tisztelt Ház! A területfejlesztési bizottság megtárgyalta a vízi közlekedésről szóló törvényjavaslatot, a T/2066. számú törvénytervezetet. Megállapítottuk, hogy a vízi közlekedés újraszabályozása szükséges, hiszen az 1973. évi 6. törvényerejű rendelet szabályozott néhány fontos elemet. Nemcsak a 30 éves jogszabály néhány idejét múlt megállapítása miatt is szükséges a szabályozás, hanem - mint ahogy ez elhangzott - az uniós csatlakozást megelőző jogharmonizáció is szükségessé teszi ezt; tételesen a Magyar Köztársaság és az Európai Közösségek és azok tagállamai közötti társulás létesítéséről szóló európai megállapodásban vállalt jogharmonizáció teszi ezt szükségessé.

A törvényjavaslat kiterjed a belvízi hajózásra és a magyar lobogó alatt folytatott tengerhajózásra.

A belvízi hajózás szabályozása tekintetében a törvény kiindulópontja az, hogy a szabályozásnak összhangban kell lennie a nemzetközi szerződéssel nemzetközi folyóvá nyilvánított vízi utakon kialakult jogrenddel. Ez közvetlenül érinti a hazánkat átszelő és a dunai hajózás rendjéről szóló 1948. évi egyezménnyel nemzetközi folyóvá nyilvánított Dunát, és az 1992. évben megnyitott Duna-Majna-Rajna vízi út által összekapcsolt, az 1868. évi mannheimi egyezménnyel nemzetközi folyóvá nyilvánított Rajnát.

A rajnai jogrendhez való csatlakozásnál bizottságunkban megemlítettük, hogy a nemzeti érdekek messzemenő figyelembevételével kell eljárni. Az Európai Unió belvízi hajózásra vonatkozó jogszabályai érdemben a Rajnán kialakított szabályozáson alapulnak, a hazai érdekeket azonban figyelembe kell venni.

A bizottság a tárgyalás során érintette a kikötők felújítására, a flotta cseréjére és általában a vízi utak állapotára vonatkozó tájékoztatásokat, észrevételeket, véleményt cseréltünk a Mahartnál kialakult állapotról. Azt javasoltuk a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium és az FVM képviselőinek, hogy a logisztikai központként szereplő kikötőket, azoknak fejlesztési programjait hangolják össze, és lehetőség szerint koncentráltan a Duna és a Tisza teljes vonalán a kikötő- és logisztikaiközpont-építési programnak egy időrendi sorrendjét is állítsák fel és erről a bizottságunkat tájékoztassák.

Megállapítottuk azt is, hogy a vízi szállítás nemcsak környezet- és költségkímélő, hanem az ország nemzeti érdekeivel is messzemenően összevág, ezért egyhangúlag javasoljuk, hogy a keretszabályozásként, kerettörvényként felfogható, a vízi közlekedésről szóló törvényjavaslatot a parlament tárgyalja meg, módosító javaslatainkkal pedig a regionális fejlődéshez, tervezéshez és a nemzeti átfogó fejlesztési programhoz való alkalmasságát is vizsgálni fogjuk.

A területfejlesztési bizottság általános vitára egyhangúlag javasolta a tisztelt Háznak. (Szórványos taps a Fidesz soraiból.)




Felszólalások:  Előző  66  Következő    Ülésnap adatai