Készült: 2024.04.26.11:39:11 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

92. ülésnap (2011.05.17.), 332. felszólalás
Felszólaló Dr. Gyüre Csaba (Jobbik)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 11:30


Felszólalások:  Előző  332  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. GYÜRE CSABA (Jobbik): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Ház! A benyújtott alkotmánymódosítással kapcsolatban belecsapok a közepébe, az 1. § kapcsán nagyon érdekes asszociáció jutott az eszembe. Amikor én ezt először megláttam, ez az ominózus alkotmány 24. § (5) bekezdése, úgy érzem, ezzel kezdődött a nemzeti együttműködés rendszere itt a parlamentben, amikor a Jobbik mint kezdő parlamenti párt ide beült, és gondoltuk, hogy a Fidesz-KDNP tényleg valami mást akar, valami más rendszert akar követni, mint ami az elmúlt nyolc esztendőben volt. Még örültünk is neki, hogy itt felmerültek azok a hangzatos témák, amelyeket mi is legfőbb szívügyünknek tekintettünk, a határon túl élő magyar állampolgárokat, de ebbe beletartozott, nyilván nagyon fontos dolognak tartottuk a nemzeti együttműködés rendszerét, és akkor a nemzeti együttműködés rendszerének az első állomásaként kaptuk meg ezt, az alkotmány 24. § (5) bekezdését, amikor is megtudtuk, hogy alkotmányozni fogunk, de ez az "alkotmányozni fogunk" a nemzeti együttműködés rendszerén belül csak a Fidesz-KDNP-re vonatkozik, aztán azt is megtudtuk, hogy csak a Fideszre, mert erről szólt a szlogen is annak idején, hogy csak a Fidesz és semmi más, és még a KDNP sem nagyon tudott alkotmányozni.

Hát, meg is látszik, mert megint az alkotmányhoz nyúltunk hozzá. Új dolog történt az eddigi parlamenti történet során: amikor az alkotmányügyi bizottsághoz ez bekerült, akkor bizony nemcsak az MSZP vonult ki az alkotmányügyi bizottságból, hanem még a KDNP is kivonult, mint ahogy a jelenlegi parlamenti vitában sem vesz részt, innen is kivonultak, mert teljesen és tökéletesen üresek ezek a KDNP-s padsorok. (Dr. Rétvári Bence: Most mindjárt kimegyek. - Derültség.) Bocsánat, de ön a kormány részéről van jelen, nem pedig mint a KDNP parlamenti képviselőcsoportja részéről találjuk itt az államtitkár urat. Úgyhogy ez a nemzeti együttműködés rendszere látszik megvalósulni és akkor is, amikor a magyar alkotmány négyötödéről beszéltünk, hogy az alkotmány alapkoncepciójához a négyötöd szükséges. Ez a 24. § (5) bekezdése most hirtelen kicserélődött, ez a rossz emlékű... - ezek szerint a Fidesz-KDNP-nek vagy csak a Fidesznek, mondjam azt, rossz emlékű, és most kapunk egy újabb 24. § (5) bekezdést. Ezt csak úgy felvetettem a nemzeti együttműködés rendszerének a keretében. (Dr. Schiffer András: Indoklás.) Igen, igen.

És akkor át is térek a 2. §-ra, amely engem azért döbbentett meg nagyon, mert az alkotmányügyi bizottságban éppen az ellenzéki képviselőtársaim mondták, Lamperth Mónikát idézném, aki azt mondta, hogy ez a törvényjavaslat egy totális támadás a nyugdíjasok ellen, amikor ezt megkapta. Én egy kicsit élesebben fogalmaztam ezt követően. Én úgy érzem, hogy ez egy totális támadás a jogbiztonság ellen Magyarországon, mert sok mindennel egyet tudunk érteni, és tényleg Gaudi-Nagy Tamás után szabadon mondom, hogy tényleg örülünk annak, hogy a Fidesz-KDNP részéről ilyen nagy jelentőséget tulajdonítanak a Jobbik Magyarországért Mozgalom programjának, illetve láttuk azt nyilván, hogy kezdettől fogva, mivel a Fidesz-KDNP-nek igazándiból programja nem volt, és ezt Schiffer képviselőtársam itt már részletesen korábban kifejtette, és amikor ide beültünk, a programpontok során amelyeket előkészített a kormány, nagyon sokszor szembesültünk a Jobbik Magyarországért Mozgalom programjával, amit mi a magunk részéről büszkén vettünk tudomásul, hiszen olyan pártként jöttünk, mint már említettem, akik nem voltunk a parlament részesei, és ezek szerint olyan programot tettünk le, amelyből most az államtitkár úr is gyakran idéz, illetve sok programpontot folyamatosan átvett a kormány.

Ami viszont nekünk fájdalom volt ezzel kapcsolatban, már nem az, hogy átvételre kerül, hanem nagyon sok esetben pontosan azok a tételek kerültek ki ezekből a programpontokból, amelyek a lényegét adták volna, tehát hangzatosan az valósult meg, ami a Jobbik programjában van, de nem úgy és pontosan, így a lényeg maradhatott ki belőle. Itt is erről van szó, hogy a Jobbik megfogalmazta a maga programját, csak éppen a lényeg nem az, ahogy itt az államtitkár úr előszeretettel lefordította itt nekünk az elmúlt időszakban jó néhány kettőperces hozzászólásában.

Miért mondtam én azt, hogy a jogállamiságot veszi célba ez a 2. §? Sajnos az a probléma, én a magam részéről azt látom, hogy egyre gyakrabban nyúl a Fidesz olyan jogterülethez, ahol bizony azok az intézkedések, amelyeket önök meghoznak, illetve a tisztelt Ház hoz meg, de nyilván a kétharmados többség birtokában a Fidesz erőfölényéből valósulnak meg ezek, olyanokat hoznak meg, ami bizony - most már mondhatjuk - több évtizedes jogállami alapelv volt. Ilyen, ami itt megvalósul, a szerzett jogok elvétele. Ha megnézzük ezt, akkor ebbe nagyon sok mindent bele lehet magyarázni, ugyanis az általános öregségi nyugdíj csökkenthető, szociális ellátássá alakítható, és bizonyos esetekben még meg is szüntethető, igaz, hogy ez csak akkor van, ha nem töltötték be az általános öregségi nyugdíjkorhatárt, de innentől kezdve, amikor már egy ilyen lépést megtettünk, kinyitunk egy olyan kaput, amiről azt gondolom, hogy a jogállamiság szempontjából nem lehetne megnyitni a szerzett jogok elvételével.

És ha ekkor az ember elkezd gondolkodni, akkor sok minden eszébe juthat. Felemelhetjük hirtelen az általános öregségi nyugdíjat, és akkor ott lesznek már azok az akár 62 éves emberek is, akik már elmentek nyugdíjba, és hirtelen ott találják magukat, hogy akár meg is vonhatják, az alkotmány alapján vonhatják meg azt a nyugdíjat, amit már korábban megkaptak. Tehát egy olyan kaput nyitunk meg ezzel, amely nem szerencsés, ha megnyílik, és itt a jogbizonytalanság, amelynek a kapuját ezzel kinyitják, ez egyenesen arányos azzal, hogy ez létbizonytalanságot is teremt az állampolgárokban. Sajnos azt látjuk, hogy nagyon sok területen azok az intézkedések, amelyeket a Fidesz-KDNP meghoz, bizony létbizonytalanságot fognak hozni a családokban nagyon sok helyen.

És akkor egy picit áttérnék még egy másik témára is ezzel kapcsolatban, mert a Fidesz-KDNP folyamatosan beszél a társadalmi igazságosságról, hogy ennek keretében ezt meg kell valósítani, de ha már itt tartunk, és a Jobbik Magyarországért Mozgalom programját is megemlítettük, illetve az államtitkár úr is megemlítette ezzel kapcsolatban, akkor én azt kérdezném, hogy miért nem nyúltunk hozzá.

(23.40)

Én értem, hogy itt az 50 milliárd forint, amiről már önök beszéltek, hogy ilyen szinten mennyi pénzt tud megspórolni a költségvetés, hogyha ezeket a nyugdíjakat elveszik. 50 milliárd forint, bizony nagy pénz a társadalmi igazságosság jegyében, de akkor megkérdezem önöktől, hogy amit mi előterjesztettünk már, itt a pártállami nyugdíjakról van szó, ahol szintén nyugdíjjogosultságról lenne szó, de sokkal inkább sérti az emberek társadalmi igazságosságának az érzetét, ugyan nagyon jól tudom, hogy ez nem jelent 50 milliárd forintot a költségvetésnek, közel sem, sőt egymilliárd forintot sem jelente havonta a költségvetésnek, viszont az embereknek a társadalmi igazságosságba vetett hitét hihetetlenül nagy mértékben javítaná, hogyha ez megvalósulna. Akkor kérdezem, hogy ez miért nem érdekli a Fidesz-KDNP-t, és miért van az, hogy ezt nem is hajlandók még napirendre sem venni, mert amikor napirendre kerülne, akkor önök sorozatosan és folyamatosan leszavazzák, hogy tudjunk beszélni azokról a nyugdíjakról, amelyek nyilvánvalóan kirívóan társadalomellenesek, hiszen azok kapnak sok százezer forintos havi nyugdíjakat, akik semmilyen munkát, hasznos munkát nem végeztek a társadalomért, sőt egy olyan önkényuralmi rendszernek voltak a pártkatonái, amelyről nagyon sokat tudnánk itt beszélni, amelyet - azt gondolom legalábbis, hogy - valamennyi parlamenti párt elítél, és ezek veszik fel azokat a kiemelt nyugdíjakat, amelyekre egyáltalán nem szolgáltak rá, sokszor, sok esetben bűncselekményeket is követtek el, amelyek már elévültek, vagy egyáltalán nem is számoltatjuk el őket. Tehát ez is egy nagyon fontos dolog, amire szerettem volna felhívni a figyelmet.

Illetve az Alkotmánybíróságról is néhány szó, mert sajnos már nem nagyon maradt időnk, és nagyon gyorsan be kell fejeznem, mert még van egy képviselőtársam, aki normál hozzászólásra vár. Önök végig próbálják az Alkotmánybíróságnak a jogkörét megcsorbítani, elvenni a lehetőségét a valós szerepének betöltése elől. A legutóbbi alaptörvénnyel gyakorlatilag megszüntették az utólagos normakontroll lehetőségét, hiszen (Dr. Rétvári Bence közbeszól.) jelen pillanatban úgy szól az alaptörvény, hogy csak a megválasztott parlamenti képviselők egynegyede tud utólagos normakontrollt kezdeményezni, ennek pedig egyetlenegy frakció felel meg itt a tisztelt Házban, ez pedig a Fidesz frakciója, tehát csak a Fidesz tudja a saját törvényeit utólagosan normakontrollal megtámadni. Ez is arról szól, hogy csak a Fidesz, és ezt látjuk, amikor a parlament fogja megválasztani az Alkotmánybíróság elnökét, ez is csak arról szól, nehogy bármi véletlen is közbejöjjön, és a Fidesz semmit nem bíz a véletlenre, itt 12 évre azt az embert kell megválasztani, akiről önök úgy gondolják, hogy azt az irányelvet fogja követni, amely teljesen beleillik a Fidesz képébe. Ezentúl nyilvánvalóan, mivel az Alkotmánybíróság jogkörét jelentősen megcsorbítják, kevesebb lesz valószínűleg a munkája, de 15 főre ki kell bővíteni a tagságot, hiszen fel kell tölteni olyan emberekkel, az eddigi politikából ítélve, amit az elmúlt egy évben láttunk, olyan emberekkel, akik korábban Fidesz-tagok voltak, akik a Fideszhez hűek, akiktől el lehet várni majd azt, hogy a jövőben azokkal a törvényekkel kapcsolatban, amit nem tudom, ki fog utólagos normakontrollra beterjeszteni, mert egyelőre senkinek nincs lehetősége. (Közbeszólás a Jobbik részéről: Majd a köztársasági elnök.) Igen, a köztársasági elnök úr, igen, esetleg majd ő. Ezekben az esetekben, hogy ebben se bízzanak semmit a véletlenre, ezért kell 15 főre majd kibővíteni az Alkotmánybíróság létszámát. Nagyon szeretném, ha nem az valósulna meg, de én úgy gondolom, itt hamarosan megtörténik az Alkotmánybíróság feltöltése, és én azt gondolom, hogy nem fogok kellemesen csalódni a nemzeti együttműködés rendszerének keretein belül a Fidesz-KDNP-ben, és csak be fogják váltani azokat a vízióimat, hogy kiket fognak majd ott, milyen embereket fognak az Alkotmánybíróság soraiba betenni. Tehát ezért sem tudjuk elfogadni ennek a törvénynek gyakorlatilag egyetlen paragrafusát sem.

Köszönöm szépen a figyelmet. (Taps a Jobbik soraiban.)




Felszólalások:  Előző  332  Következő    Ülésnap adatai