Készült: 2024.05.08.04:28:15 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

263. ülésnap (2005.11.08.), 86. felszólalás
Felszólaló Wintermantel Zsolt (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 4:49


Felszólalások:  Előző  86  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

WINTERMANTEL ZSOLT (Fidesz): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Itt, a mai vitanap során elhangzottak ígéretek, be nem tartott ígéretek, elhangzott az is, hogy mit kellene még beletenni a garanciatörvénybe. Azt gondolom, ha már ez felmerült, nem kell beletenni a garanciatörvénybe, de mindenkinek, a szocialista és szabad demokrata képviselőtársaimnak is figyelembe kellene venni, hogy az első és legfontosabb, és a jogállam garanciáját jelenti, ha - mondjuk - a törvényeket betartjuk.

Azért mondom ezt, mert konkrét eseten szeretném bemutatni a kormány - és tegyük hozzá a koalíciós képviselőket is -, hozzáállását a fogyatékos fiatalok ügyéhez. Ilyenkor kiderül az igazság, elválik az ígéret, az üres beszéd, és az abból megvalósított konkrét cselekedet. Tekintsék hozzászólásomat akár szembesítésnek, keltsen önökben lelkiismeret-furdalást, de ha csak egyetlenegy percig sikerül felhívnom az illetékesek figyelmét erre az áldatlan és méltatlan helyzetre, higgyék el, megéri.

A Nemzeti Gyermek- és Ifjúsági Közalapítványt 1990-ben hozta létre a kormány, tevékenységét azóta is folytatja. Eredetileg a vagyonába átadott ifjúsági célú ingatlanok működtetése volt a feladata, de a Horn-kormány idején kapott egy olyan pluszfeladatot, amely az alapításkori célok szerint nem illeszkedett az alapítvány profiljába. Kiss Péter akkori munkaügyi miniszter és Varju László akkori kuratóriumi elnök közreműködésével létrejött a fogyatékos fiatalok szakképzését végző, három tagiskolából és kollégiumból álló, önálló feladatot jelentő profilja a közalapítványnak.

Miniszter asszony is elismerte már korábban, hogy ez a döntés nem volt szakmailag előkészített, nem a megfelelő helyre delegálták a feladatot, a lelkiismeretükkel számoljanak el azok, akik ezt a döntést meghozták. De ha már így alakult, akkor nem rázhatja le magáról egyetlenegy kormány sem a megfelelő színvonalú működtetés felelősségét. Mára már több mint 500 értelmi és mozgásszervi, súlyosan fogyatékos gyermek speciális szakképzéséről és kollégiumi ellátásáról gondoskodik az alapítvány, amellett, hogy kezeli a vagyonában még meglévő, a korábbi években el nem adott ingatlanokat, fiatalok táborozását segíti.

A közalapítvány költségvetési törvény szerinti, működési célú támogatása az alapító okiratban szereplő feladatokra az elmúlt években jelentősen ingadozott. 1998-99-ben 228 millió forint, 2000-ben 156 millió, 2001-2002-ben közel 190 millió forint, 2003-ban ez az összeg már csak 86, 2004-ben pedig már csak 75 millió forint volt. Azonban példátlan módon 1990 óta először az idén egyetlenegy forint költségvetési támogatást nem kapott a közalapítvány, annak ellenére, hogy a jelenleg is hatályban lévő ’95. évi törvény 6. §-a szerint a közalapítvány vagyona a Nemzeti Gyermek- és Ifjúsági Alapítvány vagyonából a mindenkori éves költségvetési törvényben megállapított pénzügyi támogatásból és egyéb adományokból áll.

 

(12.30)

Amellett, hogy a kormány nem tartja be a vonatkozó törvényeket… - még egyszer mondom, a garanciatörvény nagyon fontos, emeljünk be mindent, ami fontos, de az első, hogy tartsuk be a hatályban lévő törvényeket. A csökkenés annak fényében különösen nagy, hogy a ’98. évi támogatás reálértéke 2005-ben már több 400 millió forint lenne. Ennyit vettek el önök a fogyatékos fiataloktól.

Ezt a problémát számos alkalommal jelezte a tárca felé a közalapítvány, de elhangzott a 2005. évi költségvetési vitában is és miniszter asszony nyári bizottsági meghallgatásán is. Minden alkalommal csak az ígéretek maradtak. Először a tárca tartalékaiból ígértek támogatást, nyáron miniszter asszony az ifjúsági törvényre hivatkozott, hogy majd az megoldja a helyzetet. Nade, hol az ifjúsági törvény? Azóta eljött a szeptember is, a tanév elkezdődött, a jelenlegi keretek között támogatás nélkül kell a feladatot megoldani. Csakhogy miből, tisztelt államtitkár úr?

Jó lenne tudni, hogy tudatosan vagy tévedésből, figyelmetlenségből hagyták ki a hatályos törvényi rendelkezések ellenére a közalapítvány támogatását a 2005. évi költségvetési törvényből. Jó lenne tudni, hogy tudatosan vagy tévedésből, figyelmetlenségből hagyták ki a hatályos törvényi rendelkezések ellenére a közalapítvány támogatását a 2006-os költségvetési törvényből is. Erre az önök szavaiból nem lehet egyenes választ kapni. Lehet, hogy azért, mert nincs is erre jó válasz. Tudatosan vagy tévedésből elvenni 400 millió forintot a fogyatékos gyermekektől, vállalhatatlan. Azt MSZP-SZDSZ-kormány mégis ezt teszi, a bátorság és az igazságosság jegyében.

Köszönöm szépen. (Taps az ellenzéki padsorokból.)




Felszólalások:  Előző  86  Következő    Ülésnap adatai