Készült: 2024.09.26.02:57:31 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

288. ülésnap (2013.06.11.), 71. felszólalás
Felszólaló Korondi Miklós (Jobbik)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 6:57


Felszólalások:  Előző  71  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

KORONDI MIKLÓS (Jobbik): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Ami a vasúton a RID, az a közúti fuvarozásban az ADR. A veszélyes áruk nemzetközi szállítása a közúton ugyanolyan szigorúsággal bír, mint a vasúti kötött pályán, kibővítve azzal, hogy a gépkocsit, nyerges vontatót, vontatmányt továbbító gépkocsivezetőnek a vezetői engedélyen felül a szükséges veszélyes áruk szállításával rendelkező vizsgával is rendelkeznie kell.

A kötött pályával szemben a közúton nagyon nagy a veszélyességi tényező, több a kockázat, hiszen a különböző műtárgyak, a lakott területek, az alagutak nagymértékben megnövelik a rendkívüli helyzetből adódó katasztrófahelyzetet. Ezért minden érintett ország részére, amit a megállapodás előír, szigorúan be kell tartani és tartatni. A közúti szállítás során is fontos a gépjármű és vontatmány, a csomagolóeszközök műszaki állapota, mint a vasút területén. Sajnos, a piac és a fogyasztói társadalom az alapanyagtól a hulladékig egyre több kemikáliát termel és hagy maga után, a veszélyes áruk teljes tárházát a radioaktív hulladéktól a mérgező gázokig, fertőző anyagokig, nem sorolom fel, hiszen a megállapodás 1300 oldala többek között ezt is tartalmazza.

A megállapodás fajsúlyát tekintve néhány példa. 1982. november 2-án Afganisztánban a Szalong-alagútban egy üzemanyagot szállító tartálykocsi robbant fel, közel 1500 ember halálát okozva. 2006. október 2-án Siófok közelében a 104-es kilométernél a Budapest felé vezető oldalon egy nyerges vontató rakománya gázpalackbaleset következtében felrobbant, egy halott.

A Jobbik parlamenti frakciója minden olyan egyezményt, megállapodást, előírást, szabályt, utasítást támogat, amely Magyarország és a környező országok lakosságának a biztonságát, a felnövekvő generáció egészségét biztosítja, védi napjainkban és a jövőben is. Értelemszerűen idetartozik a környezetvédelem is.

A Jobbik továbbra is fontosnak tartja egy magyar vasúti árufuvarozás létrehozását, amelynek keretein belül megteremthető lenne a RoLa gördülő országút, azaz a kamionok, nyerges vontatók csereszekrényeinek vasúti kocsikon történő továbbírása, új terminálok beindítása, hogy mentesítsük a közutakat a rázúduló kamionforgalomtól.

Ezáltal minimálisra csökkenthetnénk a közúti katasztrófák, balesetek számát és a kockázati tényezőket, hiszen ez nem lehet pártpolitikai kérdés, ez valamennyiünk közös ügye.

A nemzetközi megállapodások sorát a veszélyes áruk nemzetközi belvízi szállításáról szóló európai megállapodás, az ADN zárja. Európa két nagy folyóján, a Dunán és a Rajnán történik kiemelkedő vízi teherszállítás, ezért elkülönítve, a helyi földrajzi és műtárgyi adottságoknak megfelelően pluszszabályokat is alkalmaznak. A szabályokat a Dunán az ADND, a Rajnán pedig az ADNR megnevezés alatt foglalták egységbe.

Ha lehet veszélyességi sorrendet felállítani a veszélyes áruk fuvarozásának tekintetében, akkor a vízi szállítást tekinteném a legveszélyesebbnek, mivel kiszabadulása esetén a természeti közegben az anyag szinte azonnal szétterül. Nem véletlen, hogy a tíz országot összekötő Dunán mint vízi úton a veszélyes áruszállítási megállapodást már 1941-ben megkötötték. Mi, magyarok tudjuk, hogy a vízi szennyezettség mire képes, hiszen 2000-ben a Tiszát Romániából cianid- és nehézfém-szennyezettség érte, amelynek következményeként becslések szerint 1300 tonna hal pusztult el, és körülbelül öt év kellett ahhoz, hogy a szőke Tisza életképes legyen. Az igaz, hogy a szennyezettség nem a vízi szállításból eredt, de ezzel a katasztrófa következményeit kívántam önökkel érzékeltetni.

(12.30)

A veszélyes áruk vízi úton történő szállítására vonatkozó nemzetközi megállapodás szigorúan szabályozza annak végrehajtását, mint előzőekben a közúti és a vasúti fuvarozás esetében is.

Szeretném kihangsúlyozni, hogy a Duna mellett mintegy 60 mellékfolyója is hajózható. A vízi úton való szállítás időszakos és évszakfüggő. Ezért, amikor a fuvarozási adottságok megvannak, akkor célszerű intenzíven kihasználni az olcsó vízi szállítás lehetőségeit. A vízi szállítás az egyéb körülményektől eltekintve három esetben szünetel: árvíz esetén, kemény és hideg tél esetén és alacsony vízállásnál. Parlamenti munkám során két esetben is foglalkoztam a Duna alacsony vízállásából eredően azzal, hogy több száz uszály, hajó volt kénytelen vesztegelni, mivel a magyar mederkotrásra szakosodott gazdasági társaságok nem kaptak engedélyt a meder kotrására. Általában a szaktárca válasza ígéret volt, és a Duna hordaléka a meder alján maradt.

Az elmúlt években történt több olyan rendkívüli esemény, amikor tartályhajók megfeneklettek, vagy ebből eredően olaj vagy más veszélyes anyag szivárgott a Dunába. Reméljük, hogy az árvíz levonulása után a magyar mederkotró gazdasági társaságok magyar munkaerőt foglalkoztatva kapnak megrendelést és engedélyt mederkotrásra, hiszen egy ilyen irdatlan víztömeg után temérdek üledék marad a meder alján.

Tisztelt Országgyűlés! Szeretném kiemelni, hogy a Duna vize adja a folyó mentén élő települések ivóvízkészletét, ezért minden eszközzel, költséget nem kímélve meg kell teremteni a lehetőséget arra, hogy a Duna vizét tisztán tartsuk, ne szennyezzük, óvjuk, védjük. Sajnos most, mikor hazánknak a kemény, kíméletlen hóviharok után szembe kellett néznie egy eddig még nem látott árvíz levonulásával, a szennyezettség felhalmozódik, mivel az elárasztott területekről a víz kimossa az ingatlanokról a kommunális szennyvizet, a folyékony hulladékot, valamint az illegális szemétlerakókat is elviszi a víz.

A Jobbik Magyarországért Mozgalom a vízkészletünk, vízbázisunk, környezetünk és az emberi élet védelmében kötött minden ésszerű és jó szándékú megállapodást támogat és megszavaz, mivel ilyen esetben nem lehetnek határok.

Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps a Jobbik soraiban.)




Felszólalások:  Előző  71  Következő    Ülésnap adatai