Felszólalás adatai
234. ülésnap (2005.06.07.), 159. felszólalás | |
---|---|
Felszólaló | Lenártek András (Fidesz) |
Beosztás | |
Bizottsági előadó | Költségvetési bizottság |
Felszólalás oka | Bizottság kisebbségi véleményének ismertetése |
Videó/Felszólalás ideje | 3:47 |
Felszólalások: Előző 159 Következő Ülésnap adatai
A felszólalás szövege:
LENÁRTEK ANDRÁS, a költségvetési és pénzügyi bizottság kisebbségi véleményének ismertetője: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! A költségvetési bizottság ellenzéki tagjai tartózkodtak a szavazásnál a vasútról szóló törvény módosítása kapcsán. Az elején szeretnénk jelezni, hogy a törvényjavaslat szükségességével teljes mértékben egyetértettünk, tartalmi részeivel pedig nagyrészt egyet tudunk érteni. Mint ahogy egyetértünk azzal is, hogy a felszín alatti vasút megépítése és az ezzel kapcsolatos problémák rendkívül fontosak a nagyvárosok tömegközlekedésében.
Egyetértünk azzal is, hogy kezelni kell azt a speciális helyzetet, amely abból adódik, hogy a felszín alatti létesítmény építésével nem okvetlenül jár együtt a létesítmény feletti ingatlan tulajdonviszonyának megváltozása - például egy kisajátításos eltulajdonítás - vagy használatának módosulása. De a változtatás mindenképpen felvet egy tűrési kötelezettséget, és előidézhet károkat a felszín feletti ingatlan állagában.
A Fidesz képviselői nem találták minden tekintetben körültekintőnek a szabályozás ezen elemeit, úgy ítéltük meg ugyanis, hogy kevés jogi lehetőség védi az ingatlan tulajdonosát, elsősorban a jövőben bekövetkező károk, kártérítések ügyében. Egy felszín alatti létesítmény által okozott kár ugyanis nemcsak a létesítmény használatba adása előtt vagy annak kapcsán keletkezhet, hanem időben jóval később, például három, öt év vagy nyolc év múlva, esetleges földmozgások okán, illetve szóba kerültek itt is nyilvánvalóan a tények, amelyek az elmúlt időben vízbeömlések, egyebek kapcsán jelentkeztek. Így nem látjuk indokoltnak, hogy csak két év reagálási ideje van a kárt elszenvedettnek arra, hogy kárigényét bejelentse. Sőt, nem tartjuk ezt jó üzenetnek a metróépíttetők felé sem, hiszen óhatatlan az, illetve lehetőséget teremt arra, hogy olyan olcsó vagy gyenge minőségű technológiák megvalósítása mellett döntsenek a beruházók, aminek biztonsága kérdéses, a káresemény bekövetkezte pedig valószínű. Ilyen esetben a kétéves észlelési idő miatt kevés jogszabályi lehetősége van a kárt elszenvedetteknek.
Ezenkívül a védőtávolság kezelését sem tartjuk elfogadhatónak, nem mindegy ugyanis, hogy milyen típusú vasúti pályáról van szó, metróról vagy hagyományos vasútról, és a pálya nyomvonala milyen mélységben található, felszínhez közeli vagy távolabbi rétegekben.
Mindezekkel együtt természetesen támogatjuk a jogszabály mai kor követelményei szerinti kiigazítását, de mindenképpen indokoltnak látjuk az említett témák módosítását és a problémák orvoslását. Köszönöm, hogy meghallgattak. (Taps a Fidesz soraiból.)
Felszólalások: Előző 159 Következő Ülésnap adatai