Készült: 2024.05.11.01:35:02 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

183. ülésnap (2012.04.24.), 20. felszólalás
Felszólaló Dúró Dóra (Jobbik)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előtti felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:11


Felszólalások:  Előző  20  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DÚRÓ DÓRA (Jobbik): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! A tegnap nyilvánosságra került második Orbán-csomagból kiderült, hogy a megszorításoknak a legfőbb célpontja az oktatás lesz. Annyi hazugság és csúsztatás van ebben a dokumentumban, hogy a rendelkezésemre álló öt perc alatt nem is tudom felsorolni és cáfolni mindegyiket, azonban egy biztos: megint a szegények járnak a legrosszabbul.

A gazdagoknak kedvez például az, amit egy kiszivárgott dokumentumban olvashattunk, hogy 2013-tól a kormányzat lenullázza a jogászképzést, tehát egyetlenegy államilag finanszírozott jogászképzés sem fog indulni Magyarországon 2013 szeptemberétől a kormányzati tervek szerint. Holott a munkaerőpiac adatai ezt egyáltalán nem indokolják, és ez az intézkedés teljes egészében kizárja a szegényebb, de tehetséges gyerekeket a jogászképzésből.

A dokumentumból egyértelműen kiderül az is, hogy a tárca, illetve a kormányzat, minden ezzel ellentétes hivatalos kommunikáció ellenére igenis intézményi integrációra készül, amelyet már a felsőoktatási törvényből is valószínűsíthettünk, hiszen a miniszter egyedül dönt ennek kérdésében, míg korábban sokkal részletesebben és több érintett bevonásával születhetett meg csak ez a döntés.

Beszélnek arról, hogy az idegennyelv-tudás javítását célul tűzik ki. Ezzel ellentétes irányba hat az a nyelvvizsga-amnesztia, amit az Országgyűlés elfogadott a kormánypártok támogatásával, hiszen az amnesztia egyáltalán nem a tudás javítása és a minőség javulása irányába hat. Másrészt egy kiszivárgott dokumentum szerint azokat az európai uniós forrásokat, amelyeket ebben a dokumentumban is említenek, a közép-magyarországi régió nem fogja tudni felhasználni az Európai Unió egy ésszerűtlen és életszerűtlen irányelve miatt, tehát a budapesti és közép-magyarországi egyetemek elesnek attól az európai támogatástól, amelyet például az idegennyelv-tudás javítására biztosítana számunkra az Európai Unió.

Esélyteremtésről is beszélnek, azonban a szegény, de tehetséges diákoknak egyetlen esélye az eladósodás lesz. Egy igazságos felsőoktatási rendszerben a tehetséges gyerekeknek nem kellene eladósítaniuk magukat. Egyáltalán nem lehet célja egy kormányzatnak az, hogy eladósítsa a fiatalokat, és csak hitelből tudják finanszírozni felsőoktatási tanulmányaikat. Nem a gazdagoknak, hanem sokkal inkább a tehetségeseknek kellene kedvezni a felsőoktatásban.

Arról is beszél a dokumentum, hogy megerősítették a Magyar Felsőoktatási Akkreditációs Bizottságot. Ezzel szemben a valóság az, hogy a költségvetési támogatását a tizedére nyesték vissza, a saját embereikkel töltötték fel a testületet, és szűkítették a jogköreit. Ez minden, csak nem megerősítés, tehát nem lehet arról beszélni, hogy egy megerősített Akkreditációs Bizottság lenne, ez színtiszta hazugság.

A pedagógus-életpályamodell 2013. január 1-jei bevezetését is kérdésesnek nevezi a dokumentum, tehát meg sem ígérik már azt, hogy a pedagógus-életpályamodell valóban a kitűzött időpontban be fog következni. Amit meg sem ígérnek, arról nyilvánvalóan valószínűsíteni lehet, hogy egyáltalán nem is fog bekövetkezni. Egyébként folyosón a kormánypárti politikusok és oktatási bizottsági tagok is már a törvény elfogadásakor jelezték számunkra, hogy kétségesnek tartják ennek bevezetését. Ez pedig egy óriási felelősség, nem szabad játszani a pedagógusokkal, és nem szabad semmibe venni őket. Nagyon fontos lenne, hogy a nemzet legfontosabb szereplőit, azokat, akik a jövő generációk neveléséért leginkább felelősek, emberszámba vegyék, és abbahagyják a titkolózást velük kapcsolatban.

Azzal egyetértünk, hogy a műszaki és természettudományi képzést népszerűsíteni kell, de azt sem azokkal az eszközökkel kellene megtenni, amelyekkel az oktatási tárca ezt teszi. Ne erőszakosan tereljük oda a diákokat, hanem pozitív ösztönzőket kellene eszközölni, például az ösztöndíjakat a többi tudományterületről, ahol túlképzés van jelenleg, átcsoportosítani erre a tudományterületre, és azokban a hiányszakmákban, azokon a hiány-tudományterületeken, amelyekre kevés a jelentkező, oda pozitív ösztönzőkkel hozni a gyerekeket, illetve a közoktatási rendszerben megváltoztatni a természettudományi képzésnek és a műszaki képzésnek a módszertanát, illetve ott kellene népszerűsíteni sokkal inkább ezeket a tudományterületeket.

Tehát a Jobbik szerint nem kiszivárgott dokumentumokból kellene értesülniük az érintetteknek arról, hogy mit tervez az oktatási tárca, ahogy az a jogászképzés kapcsán is történt, illetve az idegennyelv-tanulásra fordított összegeknek a felhasználásáról, hanem emberszámba kellene venni az oktatás szereplőit, és (Az elnök csengetéssel jelzi az időkeret leteltét.) szemtől szembe megmondani nekik, hogy mit tervez a kormányzat.

Köszönöm. (Taps a Jobbik padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  20  Következő    Ülésnap adatai