Felszólalás adatai
111. ülésnap (2011.09.19.), 310. felszólalás | |
---|---|
Felszólaló | Tóth Csaba (MSZP) |
Beosztás | |
Bizottsági előadó | Fogyasztóvédelmi bizottság |
Felszólalás oka | Bizottság kisebbségi véleményének ismertetése |
Videó/Felszólalás ideje | 2:28 |
Felszólalások: Előző 310 Következő Ülésnap adatai
A felszólalás szövege:
TÓTH CSABA, a fogyasztóvédelmi bizottság kisebbségi véleményének ismertetője: Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! A fogyasztóvédelmi bizottság mai napon tartott ülésén vitatta meg és ajánlotta általános vitára a távhőszolgáltatásról szóló 2005. évi XVIII. törvény és az árak megállapításáról szóló 1990. évi LXXXVII. törvény módosításáról szóló T/4125. számú törvényjavaslatot, amelyre vonatkozóan a véleményükkel kisebbségben maradt bizottsági tagok nevében álláspontunkat az alábbiakban kívánom összefoglalni és az önök figyelmébe ajánlani.
A bizottság ülésén az ellenzéki képviselők részéről kérdésként merült fel a törvényjavaslattal kapcsolatban, hogy miként illeszkedik a jelenleg tárgyalás alatt álló nemzeti energiastratégiához. Ezen túlmenően igazodnia kell a nemzeti energiastratégia alapján kidolgozásra kerülő távhőfejlesztési cselekvési tervhez is. Ugyancsak kérdésként merült fel, hogy az új árszabályozási rendelet elkészül-e és hatályba lép-e a fűtési szezon megkezdése, azaz 2011. október 15. előtt. A fogyasztói érdekek védelme tekintetében kevésnek tartjuk a törvényjavaslat rendelkezéseit, amelyeknek meg kellene felelniük az átláthatóság, a kiszámíthatóság és az energiahatékonyság elősegítése szempontjainak. Mindezeken túl kikerült a törvényjavaslatból az a rendelkezés, amely szerint a szerződés megkötését követően bekövetkezett áremelkedés visszamenőleges hatállyal csak jogszabályi előírás alapján, kivételesen válik a szerződés részévé.
A nagy hatékonyságú, kapcsolt energiatermelők korszerűsítő beruházásainak szükségességét nemcsak a villamos energia kötelező emelt szintű árának megszüntetése okozza, hanem a 2011. július 12-től fizetendő energetikai különadók is. Nem véletlen, hogy érdemben foglalkozik a törvényjavaslat a lehetetlenülés miatt alkalmazandó kijelölési eljárás szabályaival. A szabályozásból kikerül az a rendelkezés, amely tiltotta, hogy a miniszter árszabályozása visszaható hatályú legyen. A nyereség korlátozására és megosztására vonatkozó miniszteri felhatalmazó rendelkezésből ugyan nem derül ki, de az NFM közleménye alapján a korábban általános, 8-10 százalékos nyereséget legfeljebb 4-4,5 százalékban korlátozzák. Mindez megszünteti a termelők és a szolgáltatók rendszerfejlesztéssel összefüggő ösztönzését, amely végső soron a fogyasztók számára fog idővel újabb többletterheket okozni.
Mindezek alapján a törvényjavaslat általános vitára ajánlását nem támogattuk. Köszönöm szépen. (Taps az MSZP padsoraiban.)
Felszólalások: Előző 310 Következő Ülésnap adatai