Készült: 2024.05.15.21:24:09 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

121. ülésnap (2015.11.30.), 408. felszólalás
Felszólaló Mesterházy Attila (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:35


Felszólalások:  Előző  408  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

MESTERHÁZY ATTILA (MSZP): Nagyon szépen köszönöm. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Azt gondolom, hogy ez egy apró módosításnak tűnik, de nagyon komoly társadalmi hatással bíró javaslatról beszélünk. Én magam korábban, az életem egy bizonyos időszakában a fogyasztóvédelmet felügyeltem államtitkárként, ezért nagyon nagy empátiával vagyok ez iránt a módosítás vagy ez iránt a szigorítás iránt, hiszen akkor is a napi gyakorlat alapján sok olyan csalárd magatartás és lépre csalás történt, ami egészen biztosan kiemelten veszélyeztetett vásárlói csoportokat érintett, ahogy szokták mondani. Idetartoznak az idősek, a nyugdíjasok.

Amikor erről az árubemutatóval egybekötött termékértékesítésről szóló javaslatról beszélünk, akkor egészen biztosan nagyon sok embernek Magyar­országon is az átverés, a lehúzás, a megtévesztés szó jut az eszébe, és azt látjuk, hogy ezzel iparszerűen élnek vissza bizonyos gazdasági társaságok. Éppen az az érdekessége ennek az egésznek ‑ az érdekességet természetesen macskakörmök között értsék ‑, hogy amíg Tóth Bertalan képviselőtársam helyesen mondta, számos olyan ügylet van, szerződés, ami ügyvédek által megtámadható és meg is nyerhető, de azért tipikusan nem ez a jellemző, hiszen olyan értékű termékeket vásárolnak többnyire idős emberek, amelyeknek vagy az értéke vagy maga a módja, ahogy ezt vásárolták, nem teszi lehetővé azt, nem érzik úgy, hogy egy ilyen kérdéssel konkrétan a termék okán ők ügyvédhez fordulnának, hiszen túl bonyolultnak tűnik, költségesnek tűnik, és nem sorolnám az akadályokat.

Tehát azt mondom, hogy ebben igenis van és kell hogy legyen szerepe a törvényhozónak és aztán pedig a végrehajtó hatalomnak a fogyasztóvédelem területén, hiszen egy ilyen törvénymódosítás, szigorítás egészen biztosan sok esetben még talán a fogyasztót saját magát is megóvhatja attól a helyzettől, hogy önként vásároljon egyébként ilyen termékeket.

Természetesen ilyenkor az önkéntesség csak nagyon elméleti síkon értelmezhető. A napi gyakorlatban a különböző reklámok, amiket szintén próbál a mostani szabály szigorítani, olyan beetetések vagy olyan, nem valós tulajdonságokkal ruházzák fel az adott terméket vagy szolgáltatást, ami miatt egy kevesebb információval rendelkező idősebb személy nem nagyon tudja átlátni vagy nem tudja az információkat kellő mértékben értékelni ahhoz, hogy értse, hogy ezt a fajta tisztességtelen piaci magatartásból fakadó termékértékesítést neki messze el kellene kerülnie.

Magyarul: érezhetően, láthatóan, tapasztalhatóan számos esetben visszaélnek ezeknek az idősebb embereknek a hiszékenységével, jó szándékával, tisztességével, és ezeken a termékbemutatókon olyan pszichológiai környezetet állítanak elő, ami egyfajta nyomásgyakorlást is jelent az ott részt vevők számára. És formailag, még egyszer mondom, lehet azt mondani, hogy önkéntes a vásárlás, de valójában mégsem önkéntes, hiszen egy agresszív eladóval ‑ akit erre képeztek ki ‑ találkozik a vásárló.

(23.20)

Sok esetben valóban nemcsak az attól való félelem, hogy mondjuk, egy buszos kirándulásnál esetleg még csak haza sem viszik az adott nyugdíjast, ilyenre is volt számtalan példa a beszámolók szerint, de egyszerűen a lélektani környezet olyan egy ilyen helyzetben, hogy sok ember úgy érzi, úgy gondolja, hogy valóban szégyen lenne, ha ő nem vásárolna vagy nem hálálná meg azt a segítséget, amit ott kaptak az eladóktól, és valóban, ahogy erre többen is utaltak, ez aztán komoly anyagi problémákhoz is vezethet, hiszen erőn felül költekeznek ezek az idősek adott esetben.

A másik, hogy nincs minőségbiztosítás, nincs reklamáció, eltűnnek ezek a cégek az értékesítés után. Tehát sem a szolgáltatás, sem a termék esetében nem lehet kihez fordulni, és innentől kezdve természetesen semmifajta biztosítása nincs a fogyasztónak. Én is azt gondolnám, hogy a hatástanulmányok jók. Nekem még utólag is megfelelnek a „hatástanulmányok”, de azért érdemes lenne vagy lett volna a minisztériumnak talán konzultálni azokkal a fogyasztóvédelmi érdekvédő civil szervezetekkel, akik nagyon sokszor hozták fel ezt a témát az elmúlt négy évben is, és számtalan olyan jogszabályi módosításuk, pontosításuk, javaslatuk volt, amely egészen biztosan talán még pontosabbá vagy még élesebbé tehette volna ezt a mostani jogszabályi módosítást. Úgyhogy én arra biztatnám államtitkár urat és a kormányt, hogy ne csak a hatástanulmányokat végezzék majd el, hanem bizony legyenek arra is figyelemmel, hogy vannak már olyan civil szervezetek, érdekképviseletek, amelyek rendelkeznek ezekkel az információkkal, konkrét javaslatokkal is, és hátha ezáltal még jobbá lehetne tenni ezt a mostani törvényt.

Remélem, hogy viszonylag hamar fogunk találkozni, egy fél év múlva ezzel a jogszabállyal, esetleg egy még jobban pontosított formában, úgyhogy én mindenféleképpen köszönöm a KDNP-nek, hogy benyújtották ezt a javaslatot. Szerintem ez egy jó javaslat és támogatjuk. Köszönöm. (Taps az MSZP soraiból.)




Felszólalások:  Előző  408  Következő    Ülésnap adatai