Készült: 2024.05.09.20:30:56 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

181. ülésnap (2008.11.25.), 12. felszólalás
Felszólaló Gőgös Zoltán (MSZP)
Beosztás földművelésügyi és vidékfejlesztési minisztériumi államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előttihez hozzászólás
Videó/Felszólalás ideje 5:14


Felszólalások:  Előző  12  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

GŐGÖS ZOLTÁN földművelésügyi és vidékfejlesztési minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! Az köztudott, hogy a Magyar Élelmiszerkönyv a világon az egyik legszigorúbb, és annak ellenére, hogy sokszor felmerült az igény, hogy a versenyhátrányt okozó szigort enyhítsük, ezen nem kívánunk a jövőben sem enyhíteni. Sőt bizonyos esetekben, például a méznél további szigorításokat tervezünk.

Gondolom, képviselő úr is tudja, hogy az élelmiszer-forgalomban nagyjából 80 ezer-féle termék van, tehát az, hogy mindent tételesen ellenőrizzük, természetesen lehetetlen, és ezt a dolgot még nehezíti az, hogy különböző országokban különböző szabványok vannak. Hogy értsék a képviselőtársaim, például nálunk is minden további nélkül forgalomba hozható 100 százalékos gyümölcslé is meg 10 százalékos gyümölcslé is, hiszen van egy ilyen fogyasztói igény, aki nem akarja a tömény gyümölcsleveket drágán megvásárolni, hanem a 10 százalékos gyümölcslé mellett dönt. De ugyancsak kapható 1,5 százalékos tej is, amit nyilván hígított módon állítanak elő. Amerikában teljesen természetes, hogy a bort lehet vízzel hígítani, ez egy közkedvelt ital Amerikában, ennek ellenére nálunk a forgalmazása és forgalomba hozatala szigorúan tilos.

Azt is tudni kell, hiszen a képviselő úr itt a mézre utalt meg az utóbbi idők mézügyeire, hogy bizonyos országokban engedélyezettek az úgynevezett mézszirupok, amelyek úgy készülnek, hogy bizonyos mennyiségű mézből és cukorszirup alkalmazásával. Ezt a Magyar Élelmiszerkönyv nem teszi lehetővé, annak ellenére sem, hogy nálunk is merült föl olyan igény, hogy olyan országok piacaira, ahol ilyen megengedett, igenis szállíthassunk ilyen termékeket. Mi nem kívánunk ebbe az utcába belemenni, mert ugyanis még nehezebbé teszi az ellenőrzést.

Azt látni kell, hogy ennek ellenére nyugodtan mondhatom, hogy a nálunk előállított termékek alapvetően biztonságosak. Például a méznél 9 ezer mintából mindössze 51 darabnál találtunk bizonyos jeleket arra, hogy más egyéb anyagok is vannak benne, nem csak természetes anyagok. Nyilván ezeknek a kimutatását nagyban gátolta az, hogy azért az ilyen típusú úgymond hamisítást vagy szándékot mindig segíti a korszerű vegyészet, és erre megfelelő laborháttérrel lehet csak válaszolni. Ezért úgy döntöttünk, hogy sok millió forintért létrehozunk például a mézvizsgálatokra alkalmas labort, ami eddig is volt, csak most már olyan enzimeket is tudunk kimutatni, amiket mesterséges úton tesznek be ezekbe a termékekbe. Erről az elmúlt héten, sőt a szakma szereplőit nyilván folyamatosan, de az elmúlt héten a lakosságot is tájékoztattuk, hogy gyakorlatilag nincs olyan trükk jelenleg ebben a szakmában, amit most ezek a hatósági szakemberek ne tudnának kimutatni.

Abban is megegyeztünk a szakma szereplőivel, hogy a Méhészeti Egyesület által levett minták mellé mindig hatósági mintát is veszünk, tehát pontosan azért, hogy az eljárásokban nyilván a hatósági minta a döntő, és nem egy egyesületnek az ilyen típusú mintavételezése.

Úgy gondolom, hogy ezekkel elébe tudunk menni azoknak a feltételezéseknek, hogy nálunk ilyen típusú, nemkívánatos tevékenység folyik. Meggyőződésem, hogy amennyiben a szakma szereplői elfogadják azokat a szigorítási elképzeléseinket, amit az élelmiszerkönyvben például a méz esetében is szeretnénk megtenni, akkor Magyarország továbbra is Európa legnagyobb exportőre lehet, sőt most már nemcsak Európába, hanem Európán kívülre is szállítunk, de ehhez az kell, hogy mindenki tartsa be a szabályokat, aki meg nem tartja be, és abban teljesen egyetértek képviselő úrral, a legnagyobb szigorral kell eljárni.

Nagyon megkönnyíti a munkánkat a szeptemberben elfogadott új törvény, ahol már azonnali döntési lehetőségünk van, azonnali nyilvánosságra hozatali lehetőségünk van, a büntetéseket a Gazdasági Versenyhivatal mintájára azonnal beszedhetjük, és nyilván a jogvitákat meg utólag minden esetben el lehet dönteni, de nincs az a kiskapu, hogy a végén már a céget nem is találjuk, mire mondjuk, a büntetést be kellene hogy fizesse.

A hivatali rendszerrel kapcsolatban annyit szeretnék elmondani, képviselő úr, hogy nekünk meggyőződésünk, hogy ez a rendszer egy egységes kezelésben kell hogy működjön, hiszen ez egy nagyon bonyolult terület. Az élelmiszerlánc-felügyelet, ami a szántóföldtől az asztalig tart, nemcsak állatorvosi és állat-egészségügyi ellenőrzéseket kíván és élelmiszer-biztonsági ellenőrzéseket, hanem igencsak a talajvizsgálatoktól indul, de urambocsá!, még akkor is, ha képviselő úr ezzel időnként nem értett egyet, a növényvédő gépek vizsgálata is beletartozik. Tehát ezért gondoljuk mi azt, hogy ez egy egységes szervezetben kell működjön.

Az is érdekes a számomra, a képviselő úr többször fölveti ezt a kérdést itt a parlamentben, hogy miért akarunk úgymond ilyen nagy mamutszervezetet és karámba zárni a hivatalt, amikor itt a híradások meg arról szólnak, hogy "a Fidesz olyan kormányhivatalokká alakítaná a közigazgatási hivatalokat, amelyekbe összevonnák a jelenlegi önállóan működő, többtucatnyi területi kormányhivatalt, ebbe a körbe tartoznának például a közlekedési hatóságok, környezetvédelmi felügyelőségek és a tisztiorvosi hivatalok, mezőgazdasági hivatalok". Képviselő úr, ezt majd beszéljük már meg, hogy akkor most melyik állításuk az igaz. (Dr. Medgyasszay László: KDNP vagyunk.)

Köszönöm szépen a figyelmüket. (Taps az MSZP soraiból.)




Felszólalások:  Előző  12  Következő    Ülésnap adatai