Készült: 2024.09.21.12:35:08 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

334. ülésnap (2013.12.09.), 334. felszólalás
Felszólaló Tóth Ferenc (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend utáni felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:22


Felszólalások:  Előző  334  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

TÓTH FERENC (Fidesz): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Az ismertté vált bűncselekmények természetes személy sértettjeinek száma hosszú évek óta több mint 200 ezer. Évente tehát legalább ennyi embert nem sikerül megvédeni a bűnelkövetőktől. Az államnak ugyanakkor alkotmányos kötelessége, hogy hozzájáruljon a bűncselekmények következményeinek enyhítéséhez, a sértettek kárának kompenzálásához, eredeti élethelyzetük helyreállításához.

A bűncselekmények áldozatainak jogaira, támogatására és védelmére vonatkozó minimumszabályok megállapításáról az Európai Parlament és a Tanács 2012/29/EU irányelve rendelkezik. A 29-es irányelvben szerepelnek azok a szabályozási minimumok, amelyeket az áldozatokat támogató rendszer kialakítása során a tagállamoknak 2015-ig kell végrehajtaniuk. A 29-es irányelv alapján az áldozatok támogatása kapcsán nagy szerepet kapnak a szóbeli, írásbeli kommunikáció megértéséhez, a tájékoztatáshoz, továbbá az áldozatsegítő szolgáltatásokhoz való jogok. Az áldozatsegítő szolgáltatások körébe tartoznak a jogaik gyakorlásával és a segítő szakszolgálatokkal kapcsolatos információk, az érzelmi és pszichológiai segítségnyújtás, a bűncselekmény miatt felmerült pénzügyi és gyakorlati kérdésekre vonatkozó tanácsadás, a másodlagos és ismételt áldozattá válás, a megfélemlítés, valamint a megtorlás veszélyével, illetve ezek megelőzésével kapcsolatos tanácsadások is.

Magyarországon 2006 óta működik az áldozatsegítő szolgálat, amely bűncselekmények áldozatainak nyújt támogatást, nevezetesen tájékoztatást, szolgáltatásokat és állami kárenyhítést.

2011 óta az áldozatsegítési feladatokat a fővárosi és megyei kormányhivatalok szakigazgatási szerveként működő fővárosi, megyei igazságügyi szolgálatok végzik, amelyek szakmai irányítását 2000 augusztusától a Közigazgatási és Igazságügyi Hivatal látja el.

Az alapvető jogok biztosa elrendelte az áldozatsegítő szolgálat tevékenységének vizsgálatát. A 2013 júliusában elkészült ombudsmani jelentés többek között megállapította: a rendőrség és a szolgálat jelenlegi gyakorlata az áldozatokkal való kapcsolatfelvétel terén nem kellően hatékony, az áldozatokat igen alacsony arányban érik el, és sok esetben nem megfelelő a tájékoztatásuk.

Problémát jelent, hogy korlátozott a segítő szolgáltatás elérése, a nem megyeszékhelyen élő áldozatok nagy nehézségek árán juthatnak hozzá csak támogatásokhoz, a személyes segítségnyújtáshoz.

Gondot okoz az áldozatsegítők csökkenő létszáma, nem megfelelő végzettsége, rendszeres képzésük megoldatlansága.

Megállapítható az is, hogy a támogatások közül szinte teljes egészében hiányzik az egyik alapvető elem, a pszichológusi segítségnyújtás és az érzelmi támogatás. A bűncselekmények elszenvedése esetén indokolt azonnali krízisellátás sem biztosított.

Az azonnali pénzügyi segélyek készpénzes kifizetése akadozik, holott az azonnali segély célja a bűncselekmény okozta hirtelen anyagi nehézségek orvoslása. Az állami kárenyhítés esetén pedig a károk igazolásának jogszabály által megkövetelt módja miatt több áldozat elesik a bűncselekmény okozta károk kompenzálásától.

Mindebből kiderül, hogy az áldozatsegítés hazai rendszerében még számos hiányosság mutatkozik. Ezen problémák orvoslására több pályázati projekt is indult. Az egyik ilyen a Tolna Megyei Kormányhivatal és a Tolna Megyei Rendőr-főkapitányság áldozatsegítő, illetve áldozattá válást megelőző, 2012 novemberében megkezdett, kétéves TÁMOP-támogatással megvalósuló mintaprojektje. A program során az ombudsman által is feltárt hiányosságokra dolgoznak ki a gyakorlatban tesztelt megoldásokat a megyei igazságügyi szolgálat és a megyei rendőri szervek együttműködésével. Ez alapján a program fő célkitűzése az áldozati jogok kiterjesztése, az áldozatvédelmi törvény által biztosított szolgáltatásokhoz való teljes körű hozzáférés biztosítása a lehető legtöbb jogosult számára. A program második pillére az áldozattá válás megelőzése, amely leginkább a veszélyeztetett csoportok egyes bűnözői magatartásokkal szembeni érzékenyítésével, a körükben végzett aktív bűnmegelőzési tevékenységgel valósul meg.

A tolnai mintaprogram lelke, a legfontosabb eleme, hogy a megye öt rendőrkapitányságán két-két megfelelő képzettségű áldozatsegítő munkatárs - köztük többen roma származásúak - állt munkába. Azzal, hogy ők a helyi rendőri szervekhez kerültek, egyszerűbbé és jóval hatékonyabbá vált az áldozatokkal való kapcsolatfelvétel, lényegében a teljes áldozatsegítő munka. Ezt bizonyítja a Közigazgatási és Igazságügyi Hivatal értékelése, amely szerint Tolnában az összügyfélszám 2013-ban az előző év azonos időszakához képest 170 százalékkal nőtt, ami az országban egyedülálló eredmény.

Az elmúlt egy év alatt egyszerűbbé, hatékonyabbá vált az áldozatoknak nyújtandó azonnali pénzügyi segély ügyintézése és kifizetése is. Immár valóban azonnali, ráadásul járásonként elérhető ez az anyagi segítség a rászoruló áldozatok részére.

Az egy éve működő mintaprogram nemcsak hogy beváltotta a hozzá fűzött reményeket, de immár bizonyos tekintetben túl is mutat önmagán. Hónapról hónapra új elemekkel bővül, egyre eredményesebben szolgálja az áldozati jogok kiteljesedését.

Köszönöm szépen a figyelmet. (Taps a Fidesz soraiból.)




Felszólalások:  Előző  334  Következő    Ülésnap adatai