Készült: 2024.09.21.12:17:07 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

7. ülésnap (2010.05.26.),  333-347. felszólalás
Felszólalás oka Részletes vita lefolytatása
Felszólalás ideje 20:08


Felszólalások:   333   333-347   347-349      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Megköszönöm a képviselő úr válaszát. Felhívom a hozzászólásra jelentkezett képviselők figyelmét, hogy az előterjesztői választ követően újabb vita megnyitására nincs mód.

A benyújtott módosító javaslatokról várhatóan a következő ülésünkön döntünk.

Tisztelt Országgyűlés! Soron következik a helyi önkormányzatok és szerveik, a köztársasági megbízottak, valamint egyes centrális alárendeltségű szervek feladat- és hatásköreiről szóló 1991. évi XX. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat részletes vitája. Pokorni Zoltán, Szabó Erika, Fidesz-képviselők önálló indítványát T/44. számon, a bizottsági ajánlást pedig T/44/2. számon megismerhették.

Tisztelt Országgyűlés! A bizottsági ajánlás összesen egy ajánláspontot tartalmaz. Megnyitom a részletes vitát. Megkérdezem, kíván-e valaki felszólalni. (Nincs jelzés.)

Mivel felszólalót nem látok, a részletes vitát lezárom, s így nyilván az elhangzottakra sincs, aki válaszoljon érdemben, köszönöm szépen. A benyújtott módosító javaslatokról várhatóan a következő ülésünkön döntünk.

Tisztelt Országgyűlés! Ahogy azt a mai nap kezdetén az ülésvezető elnök jelezte, a műsorterjesztés és a digitális átállás szabályairól szóló törvényben meghatározott pályázati eljárás országgyűlési ellenőrzését szolgáló eseti bizottság felállításáról szóló országgyűlési határozati javaslathoz módosító javaslat nem érkezett, így részletes vitára nem kerül sor. Az előterjesztés elfogadásáról várhatóan a következő ülésünkön határozunk.

Tisztelt Országgyűlés! Soron következik a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek választásáról szóló törvényjavaslat részletes vitája. Kósa Lajos és más képviselők, Fidesz, önálló indítványát T/32. számon, a bizottsági ajánlást pedig T/32/39. számon megismerhették.

Tisztelt Országgyűlés! A bizottsági ajánlás összesen 33 ajánláspontot tartalmaz. Az összefüggésekre és a szabályozás egységére figyelemmel indítványozom az Országgyűlésnek, hogy ezeket egy szakaszban tárgyalja meg. Aki ezzel egyetért, kérem, kézfelemeléssel szavazzon! (Szavazás.)

Megállapítom, hogy az Országgyűlés látható többsége az indítványt elfogadta.

Tisztelt Országgyűlés! Megnyitom a részletes vitát az ajánlás 1-33. pontjaira. Megkérdezem, kíván-e valaki felszólalni. (Jelzésre:) Ivády Gábor, LMP-képviselőnek megadom a szót.

IVÁDY GÁBOR (LMP): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Bocsánat, éppen egyeztettünk, és ez az 1-33. most kicsit kifog rajtam. (Közbeszólás: Benne van mindegyik.) Ez az összes? Köszönöm szépen, akkor így...

ELNÖK: Tisztelt Képviselő Úr! Most szavaztunk arról, hogy egy vitaszakaszban tárgyaljuk, tehát szabadon, bármiről beszélhet. (Dr. Kovács Zoltán: Csak az ajánlási pontokról, nem szabadon mindenről.) Természetesen feltételezem, hogy a képviselő úr tisztában van azzal, hogy a részletes vitáról van szó, annak ajánlási pontjai alapján, tárgyszerűen és házszabályszerűen fog hozzászólni.

IVÁDY GÁBOR (LMP): Igen. Korábban már elmondtuk, hogy az egyik legaggályosabb ebben a törvénymódosító javaslatban az, hogy a kompenzációs listáknál az 50 százalék plusz 1 fölötti szavazatok annál, aki mandátumot szerzett a szavazatok alapján, a kompenzációs listára ugranak.

Megkímélek mindenkit attól, hogy belemenjek ennek a részletes kifejtésébe, az általános vitánál nagyon sokan elmondták, hogy milyen aggályok vannak, hogy vajon egy ember szavazata érhet-e kettőt, hogy mennyire kívánja megerősíteni, és továbberősíteni az egyébként is győzteseket ez a módosító javaslat, és talán itt még alkotmányos aggályokat is felvetett. Ezért a Lehet Más a Politika ragaszkodni fog ahhoz, hogy ezen a ponton valamilyen megállapodásra jussunk.

A következő sarkalatos kérdés pedig - tehát hogy pozitívat is mondjak -: nagyon örülök annak, hogy elfogadtak egy-két olyan javaslatot, amelyik arról szólt, amin próbáltunk mi is közösen egyeztetni. Csak keresem a papírjaimat, úgy látom, hogy elég esélytelen vagyok ezzel kapcsolatban. Mindenesetre azt a részt mindenképpen változtatták, hogy a másfeles szorzószámot visszavették egyes szorzószámra. Ezt nagyon szépen köszönjük.

Be fogunk nyújtani még egy javaslatot, az pedig a megyei listaállítás ajánlásgyűjtésére vonatkozik. Ez pedig arról szól, hogy a korábbi szabályozás értelmében a választópolgárok ajánlásainak 0,3 százalékát kellett összegyűjteni, ezt a javaslat megemelte 1 százalékra, valamint tett egy külön kitételt arra, hogy legalább 2 ezer ajánlást kell összegyűjteni. Azt fogjuk javasolni, hogy ezt a minimális 2 ezres számot - annak érdekében, hogy valóban legalább a megmérettetésre esélye legyen a kisebb pártoknak és a kisebb szervezeteknek -, ha egy mód van rá, próbáljuk meg eltörölni. Ugyan az 1 százalékot is nagyon nehezen tudjuk lenyelni, de a kompromisszumkészségünkről akarunk most biztosítani mindenkit.

Még egy dolog van, amire ki szeretnék térni, mégpedig ugyancsak az arányszámokról szeretnék beszélni egy kicsit. Ha a megszerezhető egyéni mandátumok számát összevetjük azzal, hogy emellett a listán hány mandátumot lehet szerezni, akkor az eddigi szabályozás körülbelül a 70 százalék környékén mozgott. Tehát 10 egyéni megszerezhető mandátumhoz tartozott 7 listás mandátum.

(22.30)

Ez az új javaslat értelmében körülbelül 40 százalékra csökken le, ami drasztikus és érthetetlenül drasztikus módosítása a javaslatnak. Ezért a Lehet Más a Politika egy kapcsolódó módosítót nyújtott be, amely ezt a százalékot - megint csak a kompromisszumkészségünkről való megnyilatkozásként - körülbelül 55 százalékra viszi föl. Valamint a képviselő-testületeknek a száma is drasztikusan csökken, mi azt javasoljuk, hogy itt is próbáljunk meg találni egy olyan középutat, ahol mondjuk a 23-ról nem ugrik le - nem is tudom - 14-re vagy 11-re hirtelen a képviselő-testületek száma, hanem mondjuk húzzuk meg a határt valahol a 15 környékén. Ezzel teljesül az a társadalmi elvárás is, hogy a képviselő-testületek száma csökkenjen, illetve a demokráciát féltők aggályai is enyhülni fognak esetleg egy kicsit.

Ez az a három pont, amelyben a Lehet Más a Politika azt kéri az előterjesztőktől, hogy a végszavazás előtt jussunk kompromisszumra. Nagyon szépen köszönöm a szót. (Taps a Jobbik és az LMP soraiban.)

ELNÖK: Kétperces felszólalásra következik Kiss Sándor, a Jobbik képviselője.

DR. KISS SÁNDOR (Jobbik): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Ha eddig valakinek volt némi reménye arra... (Dr. Szűcs Lajos: Melyik ajánlási pont?) A 23-as pont, majd mondom, a 23-as pont. ...Ha tehát volt is eddig valami víziója arról, hogy a Fidesznek a demokráciához van valami köze a kétharmad birtokában, akkor ez most végképp elillanhatott, méghozzá azért, mert ezt a módosító javaslatot nem támogatni arcátlanság, kérem szépen.

Tehát az, hogy az 50 százalék plusz 1 fölötti szavazatokat ráteszik a listás szavazatokra, de az 50 százalék alatti szavazatokat, a negatív listás szavazatokat nem veszik figyelembe - úgy, ahogy ez most a megyei listás szavazás érvényesítésénél van a kétharmadnál -, az egyértelműen mutatja azt, hogy a Fidesz mindent vinni akar. Nem tudom, világos, ugye? (Dr. Kovács Zoltán és dr. Szűcs Lajos: Nem, nem világos. Még egyszer!) Elmondom még egyszer. Tehát nem támogatja - még egyszer elmondom - azt, hogy negatív listás szavazatként jelenjen meg az a szavazat, amikor egy egyéni képviselő mandátumot nyer, de nem éri el az 50 százalékot a szavazatainak a száma. Tehát ezt nem támogatja a Fidesz.

Úgy gondolom, hogy itt most kilóg a lóláb. Én tehát arra kérem önöket, tisztelt képviselőtársaim, hogy gondolkozzanak el ezen, mert ezt nem lehet megmagyarázni - sok mindent lehet, de ezt nem. Köszönöm szépen. (Taps a Jobbik soraiban.)

ELNÖK: Két percben megadom a szót Bana Tibornak, a Jobbik képviselőjének.

BANA TIBOR (Jobbik): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Én is úgy vélem, hogy az egyik legkirívóbb példája volt az aránytalanításnak ez a bizonyos 50 százalék plusz 1 feletti szavazatok töredékszavazatként történő beszámítása az egyéni képviselőjelöltek esetében lehetőségként. Nem véletlen az, hogy nemcsak mi, jobbikosok, hanem a többi ellenzéki képviselőcsoport is kifejezte ezzel kapcsolatban az aggályait, és éppen ezért értékelem azt pozitívumnak, hogy Kővári János fideszes képviselőtársam benyújtott egy olyan irányú módosító javaslatot, amely arra vonatkozik, hogy ezt töröljék el. Úgyhogy azt gondolom, hogy ezt mindenképpen sikerként értékelhetjük.

És még annyit szeretnék a figyelmükbe ajánlani, hogy rengeteg módosító javaslatot megfogalmaztunk, néhány esetben egy adott ponthoz több módosítást is beadtunk, éppen azért, hogy bizonyítsuk a konstruktivitásunkat. Kérem a tisztelt előterjesztőket, és kérem tisztelettel kormánypárti, leendő kormánypárti képviselőtársaimat, hogy tekintsék át, és fontolják meg ezeket a módosító javaslatainkat, ezeknek az esetleges támogatását.

Köszönöm szépen, hogy meghallgattak. (Taps a Jobbik soraiban.)

ELNÖK: Hozzászólásra következik Kővári János, Fidesz, hatperces időkeretben.

KŐVÁRI JÁNOS (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Nem fogom kihasználni a hat percet, tekintettel a késői órára, és arra is, hogy jómagam is kértem a korábbi napirendi pontoknál a visszafogott hozzászólást. Nagyon röviden szeretném csak megindokolni azt, hogy a két módosítást - mert kettőt is benyújtottam a tegnapi nap folyamán - miért tettem.

Úgy gondolom, hogy ez a vita egyébként egy nagyon hasznos vita volt ezzel kapcsolatban. Valóban, a helyi önkormányzás joga megilleti a helyi közösségeket az alkotmányunk szerint, az önkormányzati törvény szerint, ennek a lehető legteljesebb részvételi lehetőségét igyekszik a Fidesz is biztosítani. Úgy gondolom, hogy ezekben a módosító indítványokban minden fontos észrevétel megjelenik, különös tekintettel arra, hogy a kis szervezetek és a civil szervezetek részt vehessenek, érdemben, a választáson, mandátumhoz is juthassanak, amennyiben kellő szervezettséggel rendelkeznek, és valóban települési szintű politikával rendelkeznek. Ezt a célt - hogy a civil szervezetek is részt vehessenek, és a kompenzációs listáról mandátumhoz is juthassanak - szolgálja mind a két módosító indítvány.

Az egyik az 50 százalék plusz 1 szavazati rész törlése a 15. § (2) bekezdéséből, ez az egyik módosító indítvány; a másik pedig, hogy a kompenzációs listáról a mandátumszámítás módjánál csökkentettük, illetve az eredetire visszaállítottuk a rendelkezést. Így valóban érdemben megnyílik, illetve megmarad a lehetőség arra, hogy a civil szervezetek és a kis szervezetek is mandátumhoz jussanak kellő szervezettség és valóban településszintű politika mellett.

Én úgy gondolom, hogy ezek a módosító indítványok azokat a felvetéseket, amelyeket önök tegnap elmondtak, lényegében tartalmazzák, talán nem teljességgel, de a legfontosabb elemeit. Úgyhogy kérem, hogy a nemzeti együttműködés érvényre juttatásában akkor önök is vegyenek majd részt holnap a szavazáson, és támogassák ezeket az indítványokat.

Köszönöm. (Taps a Fidesz és a KDNP soraiban.)

ELNÖK: Megköszönöm a képviselő úr felszólalását. Mivel több felszólaló... Megkérdezem Kovács Zoltán képviselő urat, hogy kétpercesre jelentkezett, avagy az előterjesztők nevében kíván válaszolni. (Dr. Kovács Zoltán: Tisztelt elnök úr, kétpercest nyomtam.) Igen. Megadom a szót a képviselő úrnak kétperces hozzászólásra.

DR. KOVÁCS ZOLTÁN (Fidesz): Köszönöm szépen. Néhány gondolattal reagálnék az elhangzottakra. Az egyik, amit Ivády képviselő úr felvetett. A társadalmi elvárás gyakorlatilag nemcsak önmagában az önkormányzati képviselők valamilyen módon történő létszámcsökkentéséről szól, hanem az elmúlt húsz év tapasztalatainak a felhasználására, az új önkormányzati választási törvény vonatkozásában.

Egyébként a társadalmi elvárás valahol ott az 50 százalék körül mozog, és ebben a törvényben 35 és 60 százalék közötti létszámcsökkenés van. Az átlag egyébként, ha ténylegesen az önkormányzati képviselők létszámát nézzük, 25 ezer mínusz 8600, tehát körülbelül az egyharmadával csökken az önkormányzati képviselők létszáma összességében ennek a törvénynek a következtében, ha elfogadja a parlament. Ez azt jelenti, hogy az előterjesztők tovább már nem kívánják ezt a létszámcsökkentést újra visszabővíteni, mert akkor egyébként e vonatkozásban nincs értelme a törvénytervezetnek.

Amiről Kővári János beszélt az imént, illetve amivel kapcsolatban itt már néhányan megfogalmazták az aggodalmaikat, az előterjesztők meg fogják fontolni az 50 százalék plusz 1 kompenzációs listával kapcsolatos kérdéskört, illetve a másfél százalékról 1 százalékra történő visszaállítását gyakorlatilag az 1, azaz a listának az e vonatkozásban történő mandátumkiosztási módszerét. Természetesen a többihez, a 3-5-7-hez nem kívánunk hozzányúlni.

A főbb elemeit egyébként azért kívánjuk ebben a törvényben megtartani, mert ami a korábbi törvényben nem volt meg, az arányosság, az ebben a rendszerben működőképes. És az az úgynevezett negatív 50 százalék mínusz iksz százalék akkor e tekintetben sem játszik, hogyha az 50 százalék plusz 1-et felfelé számításba kellene hogy vegyük.

ELNÖK: Kétperces hozzászólásra megadom a szót Apáti Istvánnak, a Jobbik képviselőjének.

DR. APÁTI ISTVÁN (Jobbik): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Országgyűlés! Rendkívül rövid leszek, és igazából egy kérdéssel kezdeném - és itt az elnök úrhoz fordulok -, hiszen egyeztetéseink, megbeszéléseink során én már majdnem hogy "kész tényként" kezeltem azt, hogy a 15. § (2) bekezdését kiveszik a javaslatból, és a másfeles szorzó 1-es szorzóra változik. Az előbb az elnök úr azt mondta, úgy fogalmazott, hogy megfontolás tárgyává teszik vagy megfontolják. A biztonság kedvéért azért rákérdeznék, hogy akkor most megfontolás tárgyává teszik, vagy egészen biztosan ki fogják venni belőle.

(22.40)

Függetlenül attól, hogy azt mondta, más engedményeket nem óhajt tenni a leendő kormánypárt vagy kormányoldal, azért megfontolásra ajánlom, hogy ha már kiveszik a 15. § (2) bekezdését - amit nagyon helyesnek és üdvözlendőnek tartok -, akkor ne álljanak meg félúton, és fontolják meg a főváros mandátumszerzésénél nem az 50 ezres, hanem a mi javaslatunkban szereplő 35 ezer fős szabályt. Illetőleg egy alkotmányellenességet, alkotmánysértést kiküszöbölnek azzal, hogy ezt az 50 százalék plusz 1-es szabályt kiveszik belőle, de az arányosság alkotmányos alapelve sérül - továbbra is fenntartom ezt a kijelentésemet -, jelentősen sérül a 10 ezer fölötti lélekszámú településeknél és a fővárosi kerületeknél az egyéni és a kompenzációs mandátumok kiosztása között. Tudom, hogy önök szerint a mostani rendszer az aránytalan, de kérem, tegyék megfontolás tárgyává, hogy adott esetben néminemű kiigazítást ott is végeznek. Várom megtisztelő válaszát.

Köszönöm szépen.

ELNÖK: Mivel több felszólaló nem jelentkezett, a részletes vitát lezárom. Az előterjesztők közül Kovács Zoltán és Szűcs Lajos képviselő urak vannak jelen. Kérdezem, hogy kíván-e valamelyikük válaszolni a vitában elhangzottakra. (Dr. Kovács Zoltán: A zárószavazás előtt kívánunk válaszolni.) Majd később kívánnak válaszolni.

A benyújtott módosító javaslatokról várhatóan a következő ülésünkön döntünk.

Tisztelt Országgyűlés! Tájékoztatom önöket, hogy a 2011. évi népszámlálásról szóló 2009. évi CXXXIX. törvény módosításáról szóló törvényjavaslathoz módosító javaslat nem érkezett, így részletes vitára nem kerül sor. A törvényjavaslatról várhatóan a következő ülésünkön határozunk.

Tisztelt Országgyűlés! Soron következik a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat részletes vitája. Semjén Zsolt és Szászfalvi László, KDNP, képviselők önálló indítványát T/23. számon, a bizottsági ajánlást pedig T/23/2. számon megismerhették.

Tisztelt Országgyűlés! A bizottsági ajánlás összesen egy ajánlási pontot tartalmaz. Megnyitom a részletes vitát. Megkérdezem, hogy kíván-e valaki felszólalni. Megadom a szót Hiller Istvánnak, az MSZP képviselőjének.




Felszólalások:   333   333-347   347-349      Ülésnap adatai