Készült: 2024.04.28.16:37:24 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

146. ülésnap (2016.04.27.), 14. felszólalás
Felszólaló Szelényi Zsuzsanna (független)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 9:08


Felszólalások:  Előző  14  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

SZELÉNYI ZSUZSANNA (független): Köszönöm szépen. Tisztelt Képviselőtársak! A terrorizmus jelen van Európában, és egyelőre nem lehet abban bízni, hogy csökkenni fog. Félő, hogy a dzsihádista terrorizmus az ISIS elleni nemzetközi koalíció eredményei kapcsán sokkal inkább a könnyen elérhető civil célpontok felé irányul majd. Európa leginkább fenyegetett országaiban magas szintű biztonsági előírások vannak érvényben, terrorista cselekmények mégis történtek az utóbbi hónapokban. Nincs tökéletes védelem. Ettől függetlenül állandó erőfeszítéseket kell tenni a megelőzés érdekében.

Az is nyilvánvaló ugyanakkor, hogy Magyarország nem elsődleges célpontja az Európa elleni terrorakciónak. Ez azért van, mert a dzsihádista terroristáknak meglehetősen világos társadalmi profiljuk van. Többnyire európai állampolgárok, másodgenerációs muzulmánok vagy megtértek, akik túlnyomó többsége büntetett előéletű, és a börtönben radikalizálódtak, majd harcoltak a Közel-Keleten az ISIS hadseregében, mielőtt Európába visszatértek volna és terrorista cselekményeket követtek volna el.

A dzsihádista terrorizmusnak tehát van európai és külföldi gyökere is. Az ISIS szervezi, de európaiak követik el ezeket a terrorista cselekményeket. Magyarország érintettsége a dzsihádista terrorizmus célpontjaként tehát nem vethető össze azokkal az európai országokkal, ahol évtizedek óta milliós nagyságrendben élnek muszlim állampolgárok. Magyarországon nem a TEK rendkívüli tevékenysége miatt nem történt eddig terrorcselekmény, hanem azért, mert ebben a régióban az ISIS erre nincsen felkészülve, nincs ehhez táptalaja. Ugyanakkor nem lehet természetesen kizárni Magyarországon is egy ilyen cselekedetet. És az is feladatunk, hogy az európai és transzatlanti biztonsági rendszer tagjaként, részeseként, saját polgáraink iránti felelősségünk miatt részt kell vennünk az Európát fenyegető terrorizmus elhárításában.

A magyar kormány a benyújtott javaslattal jelentős jogosítványokat követel magának arra hivatkozva, hogy azzal a biztonságunkat növelje, de ez félrevezető. A magyar kormánynak ugyanis nem a magyar lakosság szisztematikus megfigyelésére és adatainak összekapcsolására kell fókuszálni a figyelmét. A titkosszolgálatok inkompetenciáját hatáskörök indokolatlan kiterjesztésével nem lehet elleplezni és megoldani. Sokkal inkább az a feladat, hogy a munkát az adott lehetőségek között maximalizálva a kormány képes legyen összehangolni a munkáját európai és nemzetközi partnereivel.

Nagy kérdés ugyanakkor, hogy van-e erre egyáltalán módja a magyar nemzetbiztonsági szerveknek akkor, amikor Magyarországon széles körben zajló orosz információbefolyásolás zajlik, amelyet a magyar kormány nem akar vagy nem képes elhárítani. Magyarországon jelentős az orosz gazdasági érdekek térnyerése is, amely stratégiai üzletágakban, például a gázkereskedelemben valósul meg.

Feszítő az aggodalom, hogy a magyar kormány és nemzetbiztonsági szervei nem kellőképpen urai a helyzetnek. Nagyon komolyan aggasztó az is, hogy például a kormány egyik kereskedőházának egy, az al-Kaida finanszírozásával is vádolt üzletemberrel, Ghaith Pharaonnal van közös részvénytársasága. De az sem megnyugtató, hogy ma Magyarországon átláthatatlan keretek között néhány tíz millió forintért bármely külföldi személy vásárolhat letelepedési kötvényt. Akárki jöhet pénzért Magyarországra. Van egyéb probléma is. Például Kiss Szilárdnak (sic!), az orosz kémelhárítással összekapcsolt jobbikos politikusnak az ügyében egy év óta nincsen semmiféle előrelépés. Vajon nem tud vagy nem akar ezeknek az ügyeknek utánajárni a kormány?

Tisztelt Országgyűlés! Mit tehetünk akkor mégis a terrorelhárítás ügyében? A kormány politikai akaratgyengeségét és inkompetenciáját a teljes szereptévesztésben lévő TEK, amely egyébként már az előttem szólók szerint is alkotmányellenesen működik, nem tudta eddig megoldani. Miért kellene most egy új szuperintézményt, a Tibeket ennél sokkal több jogkörrel felruháznunk? Milyen bizalmat követel, igényel tőlünk a kormány az előbbiek után?

A törvényjavaslatban több súlyos probléma is felvetődik. Nem egyértelmű, hogy hol és milyen esetben lehetne épületekben kamerás megfigyelést alkalmazni; hogyan működne a ki- és beléptetéssel kapcsolatos adatkezelés. A javaslatból nem világos, milyen helyzetekben korlátozhatók a tömegrendezvények. Nem pontos annak a meghatározása, hogy milyen esetekben lehetne megfigyelést alkalmazni. Az, hogy a nemzetbiztonsági szolgálatok feladataik teljesítése érdekében élhetnek ezzel az eszközzel, nem elégséges indok. Azt, hogy milyen mértékben korlátozhatók a magyar állampolgárok jogai, csak törvényben lehet meghatározni. A javaslat azonban mindezt kormányhatározathoz kötné, ami nyilvánvalóan alkotmányellenes.

Törvényi szintű meghatározás szükséges ahhoz is, hogy az újonnan létrejövő szuper-terrorelhárítási szervezet mikor élhetne az adatátvitel és adat-összekapcsolás eszközével. A személyiségi jogokra nézve rendkívül aggályos, hogy miniszteri, nem pedig bírói felhatalmazással lehetne titkos adatgyűjtést végezni. Nyilván nem gondolják, hogy a bírák nem adnák meg az engedélyt valódi terrorveszély esetén titkos megfigyelésre. Bízzunk meg a bíráinkban! Tartsuk be az alkotmányos ellenőrzési jogosítványokat! Ez a minimális igény ezekben a szenzitív, érzékeny ügyekben.

A magyar állampolgárok nevében az alkotmányosság fenntartását igényeljük. Ha a fenti kérdéseket nem rendezi a kormány, ez a törvényjavaslat elfogadhatatlan. A törvényes és alkotmányos kontroll, amely ennek a törvénycsomagnak a kulcsa lenne ‑ ennek is -, nem öncélú. Azt biztosítja, hogy a kormány nem élhet vissza hatalmi jogosítványaival a polgárai szabadságában való korlátozásával, terrorveszélyre hivatkozva.

Tisztelt Országgyűlés! Akkor mégis mit kellene tenni a magyar kormánynak, hogy az európai terrorcse­lekményeket és a magyarországi terroreseményeket hatékonyan megelőzhesse? A nemzetközi terroriz­mus ellen olyan kormány tud hatékonyan fellépni, amelyik érti a valódi problémákat. A problémaértés lényege, hogy ott keressük a megoldást, ahol a probléma valóban előfordulhat, és olyan arányos lépéseket teszünk, amelyeket a veszély valóban megkövetel.

Fel kell készíteni a magyar polgárokat a potenciális és valóságos méretű veszélyekre. Nincs kormány ugyanis, amely százszázalékos biztonsággal képes volna megvédeni polgárait az alattomos terrorista akcióktól. Ez már azért is kulcsfontosságú, mert éppen amerikai terrortámadások nyomozása során kiderült, hogy az esetek 80 százalékában civilek, például az elkövetők családtagjai, ismerősei, szemtanúk már az események előtt érzékelték, hogy valami történni fog. Az elhárítást tehát leginkább velük együtt sikerült megoldani.

A terrorizmussal való együttélés és figyelmi állapot létrehozása a megelőzés egyik legfontosabb eszköze.

(10.20)

Tehát az embereket, a magyar állampolgárokat kell felkészíteni megalapozott és valóságos információkkal, nem pedig félelemkeltéssel, riogatással és hamis biztonságérzet kialakításával. Emellett növelni kellene a bizalmat Magyarország Kormányával szem­ben, hogy a szuperszenzitív nemzetközi titkosszolgálati információcsere valódi résztvevője lehessen Magyarország. Fel kell függeszteni a terroristagyanús személyekkel való üzletelést, az oroszoknak való új kiszolgáltatottságot.

Magyarországnak részt kell vennie az európai biztonsági unió létrehozásában, a nemzeti hatóságok­nak meg kell osztaniuk minden információt a ter­ro­ristagyanús személyekről a Terrorizmus Elleni Küz­delem Európai Központjával. Magyarországnak pedig emellett részt kell vennie a radikalizálódás elleni küzdelemben, erre ma a kormány részéről sem­­mi­féle jel nem utal. Magyarországnak akadályozni kell a terrorszervezetek pénzhez és robbanószerkezetekhez való hozzájutását, és javítani kell az információcserét a külföldi szolgálatokkal az európai biztonsági stratégia alapján.

Mielőtt a kormány újabb extra felhatalmazást kér magának, biztosítson bennünket arról, hogy ezeket a kulcsfontosságú garanciális feltételeket meg tudja oldani, de még ezután is csak olyan javaslattal álljon elő a kormány, amely megfelel az alkotmánynak. Mindeddig ez a törvényjavaslat nem támogatható. Köszönöm szépen. (Taps a függetlenek és az MSZP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  14  Következő    Ülésnap adatai