Készült: 2024.04.26.07:23:51 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

272. ülésnap (2005.11.28.), 428. felszólalás
Felszólaló Németh Zsolt (független)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 7:11


Felszólalások:  Előző  428  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

NÉMETH ZSOLT (független): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Hogyha kinyitjuk a területfejlesztési koncepciót, akkor mindjárt az első oldalon vagy a harmadikon azzal találkozunk “A koncepció tartalmaö című résznél: “A koncepció meghatározza azt a konszenzuson alapuló területi jövőképet…ö - és nem folytatom. Ugyanennél a sornál a legutolsó pontként a következőt olvashatjuk: “A szubszidiaritás és a decentralizáció jegyében a dokumentum az ország hét területfejlesztési régiójának saját koncepcionális céljait is rögzíti.ö Valóban rögzíti, mert tartalmazza, azt is mondhatnánk, hogy melléollózva az anyaghoz. Viszont nem jelenik meg beillesztve az országos területfejlesztési koncepció részeként mindez, különösen konszenzus alapján nem jelenik meg. Hiszen ha nyugat-dunántúli képviselőként vagy Vas megyei képviselőként a nyugat-dunántúli részhez lapozok, akkor bizony ott akár nekem tetsző részeket is találhatok, hiszen elsősorban a célok között az észak-déli fejlesztési tengelyt jelöli meg.

A nyugat-dunántúli régióban ez valóban a Nyugat-Dunántúlon meghatározó, elsőrendű prioritás, az észak-déli gazdasági, innovációs és közlekedési tengely. De aztán, ha ezt végignézem, akkor ebben nyoma nincs annak, hogy a régió konszenzussal úgy építi fel magát, hogy ebben található egy fejlesztési pólus is. Erről egyszerűen a régiónak a céljai nem szólnak, a jövőképében ez nem jelenik meg.

Nem így az országos területfejlesztési koncepcióban, amelyben bizony egyértelműen meghatározottak a prioritások, egyértelmű az, hogy kiemelten fontosnak nevezi meg a fejlesztési pólusok megerősítését, amelyen belül fontossá válik, hogy a döntéshozatal és megnevezve a közigazgatási funkciók is a regionális központba települjenek. Sőt, nemcsak fontos, hogy megerősödjenek, hanem fenntarthatók is legyenek, ezzel is foglalkozik az anyag. Persze, aztán sokadik célként itt is levezethető, hogy lehet itt is észak-déli tengelyre pénzösszegeket, fejlesztési forrásokat fordítani, hiszen az alközpontok elérhetősége is fontos. De hát azért ez valami sokadrangú prioritás csak az anyagon belül.

Mindezekkel egy aránytalanságra és összehangolatlanságra kívántam rámutatni, de föl is vetődik közben a kérdés, hogy mi múlik vajon ezen? Múlott-e egyáltalán eddig valami azon, hogy mi került be a területfejlesztési koncepcióba, és mi nem? Erre szerintem legékesebb példaként a közlekedésfejlesztési elképzelések szolgálnak, hiszen elmondhatjuk azt, hogy viszonylag egyenletesen jó közlekedésfejlesztési anyagok készültek az elmúlt években, évtizedekben, amit aztán a politikai erőviszonyok saját kényüknek-kedvüknek igazítottak, formáltak át, és ez történik napjainkban is, sőt erre még azt is mondhatnám, hogy néhány lapáttal rátesznek, hiszen a közlekedési szakmán belül elmondhatjuk azt, hogy egy szakmailag egyenletes gárda alakult ki az éppen illetékes minisztériumban. Én azt szoktam mondani, hogy ennek egyik fele kormányváltáskor mindig lemegy az alagsorba, a másik fele pedig fölmegy a párnás ajtók mögé, aztán cserélnek, de szakmailag hellyel-közzel egyenletes színvonalat voltak képesek biztosítani.

Nos, az SZDSZ vezette minisztérium ezt törte meg a legutóbbi időkben, amikor jelentős szakmai előélet nélkül - akár elenderes múlttal is - meghatározó közlekedésfejlesztési pozíciókba kerültek emberek, akik egyszerűen ezt az éveken át tartó szakmai hagyományt megtörték, és átrajzolják, átírják a fejlesztéseket. Tehát legkevésbé sem foglalkoznak azzal, hogy egy-egy régión belül mi körül alakul ki konszenzus, mert ilyen is van. Például a nyugat-dunántúli régióban megegyezés, konszenzus született abban, hogy a 2007-től induló új európai uniós ciklus legjelentősebb fejlesztése az észak-déli közlekedési és fejlesztési tengely kell hogy legyen, a harmadik évezred útja, a Borostyánkő út, ahogy megjelent ez konferencián is, címben is. Eddig példa nélküli egyetértés alakult ki a szakma között, ami szerintem szintén nagy dolog, és ezen túlmenően a politikai ellenfelek között is. Tehát Győr-Sopron, Vas, Zala képviselői, a megyei jogú városok vezetői, a megyei önkormányzatok vezetői, országgyűlési képviselők, sőt a régióhoz csatlakozó országok politikai és szakmai szereplői egyöntetűen hangsúlyozták azt és kinyilvánították, hogy ezt kívánják a legfontosabb elérendő célként megvalósítani 2007-től.

Ha ezen a koncepción múlik valami, akkor persze történhet az is, hogy ez megvalósul, meg történhet az is, hogy nem, hiszen az elénk terjesztett anyagban eléggé általános célok vannak, elmaszatolt prioritások is vannak, tehát tulajdonképpen mindenki azt olvassa ki belőle, ami számára kedves, ami nem helyes egy ilyen hosszú távú koncepció esetén. Ezért én úgy vélem, hogy mindenképpen, még az anyag tárgyalásának még ebben a fázisában is be kell fogadni olyan elképzeléseket az előterjesztőnek, ami lehetővé teszi azt, hogy a régiókban megfogalmazott, konszenzussal létrehozott elképzelések bekerüljenek az anyagba, rögzítésre kerüljenek, mégpedig megfelelő helyen, olyan prioritással, amelyeket aztán a később megszülető elképzelések, törvények nem tudnak majd fölülírni.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket.




Felszólalások:  Előző  428  Következő    Ülésnap adatai