Készült: 2024.05.11.04:37:17 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

193. ülésnap (2016.12.05.), 54. felszólalás
Felszólaló Dúró Dóra (Jobbik)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka elhangzik az interpelláció/kérdés/azonnali kérdés
Videó/Felszólalás ideje 2:44


Felszólalások:  Előző  54  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DÚRÓ DÓRA (Jobbik): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! Az oktatási rendszer egyik elsődleges feladata kellene hogy legyen az esélyteremtés, a társadalmi mobilitás biztosítása. Ezzel szemben Magyarországon az iskolarendszer is felelős azért, hogy a különbségek egyre inkább nőnek, a szegények még szegényebbek, a gazdagok még gazdagabbak lesznek.

Mindez persze nem csoda annak fényében, hogy Balog Zoltán, az ezért a területért is felelős miniszter olyan alapvetésekkel sincs tisztában, mint a funkcionális analfabetizmus jelensége. Miniszteri meghallgatásán, ahol egy remek fideszes indítvány következtében képviselőnként három egész percben feltehettük a kérdéseinket a teljes oktatási, kulturális és sportágazatra vonatkozóan, azt mondta, hogy ha valaki valamit el tud olvasni, akkor az érti is. Továbbra is úgy gondolják, hogy ez így van?

A KSH adatai alapján a 15 éves fiúk több mint negyede, míg a lányok nyolcada gyakorlatilag funkcionális analfabéta. A hivatal szerint ez összefügg a korai iskolaelhagyással is, amelynek regionális lebontása is tanulságos lehet a minisztérium számára, arányuk Észak-Magyarországon volt a legmagasabb, de 15 százalék feletti a leszakadók aránya a Dél-Dunántúlon és az Észak-Alföldön is.

(14.50)

Az önök válasza egyértelmű: 16 évesen ki lehet lépni az iskolarendszerből, és be lehet állni közmunkásnak. Csakhogy ez zsákutca. Ez a szemlélet nem fogja a nyomorból, a tudatlanságból, a funkcionális analfabetizmusból kiemelni ezeket a gyerekeket. Ez annak az elismerése, hogy az oktatási rendszer nem tud mit kezdeni ezekkel a gyerekekkel, nem tudják őket a tudás útjára terelni. Ez elfogadhatatlan.

A Jobbik szerint vannak olyan családok, olyan helyzetek, amelyekben a bentlakásos iskolák tudnának érdemi segítséget, előrelépést jelenteni, hiszen sok esetben ‑ a térségben dolgozó pedagógusok beszámolója alapján ‑ a családban nincs meg az a támogató közeg, amire szükség lenne. A külföldön jól működő és hazánkban önkéntesen létrehozott intézmények pozitív példájából kiindulva országos hálózattá lehetne tenni ezt az intézménytípust, hiszen szakmailag és pénzügyileg is teljesen kivitelezhető, csak a politikai akarat hiányzik hozzá.

Mindezek alapján kérdezem államtitkár urat: hajlandóak‑e valódi esélyeket teremteni a szegény családok gyerekeinek a közmunka zsákutcája helyett? Miért gondolják úgy, hogy egyetlen olyan gyermek sincs, akinek az esélyeit növelné, ha bentlakásos iskolában tanulna? Várom érdemi válaszát. (Taps a Jobbik soraiban.)




Felszólalások:  Előző  54  Következő    Ülésnap adatai