Készült: 2024.05.16.08:21:39 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

42. ülésnap (2022.11.23.), 10. felszólalás
Felszólaló Dr. Szűcs Lajos (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 12:00


Felszólalások:  Előző  10  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. SZŰCS LAJOS, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Mélyen tisztelt Elnök Úr! Elnök Úr! Államtitkár Úr! Kedves Képviselőtársaim! Egy költségvetés zárszámadása mindig egy olyan fénykép, amelyet úgy kell értékelni, hogy azt kell megnézni, hogy ténylegesen mi szerepel rajta, vagy ha egy másik mondatot mondanánk, egy olyan időjárás-jelentés, ami az időjárás bekövetkezte után történő értékelése annak a napnak vagy annak az évnek, amiről szó van. Ilyen szempontból nézve is azt tudjuk mondani, hogy amikor a költségvetési törvény tárgyalása volt, akkor azt mondtuk itt a Házban, hogy a költségvetés tervezése következetes, kiszámítható és betartható. Ezt a három szót el lehet mondani a 2021. évi költségvetési beszámolóról is.

A Magyarország 2021. évi központi költségvetéséről szóló 2020. évi XC. törvény végrehajtásáról szóló törvényjavaslat a törvényi határidőnek megfelelően szeptember végén benyújtásra került a Ház elé. Az előzetes javaslat szeptember 9-én megküldésre került az Állami Számvevőszék részére is, és ahogy elhangzott, a Számvevőszék véleményezte is. Erről a megállapításokat éppen az előbb hallgattuk, de azért megemlítem, hogy a költségvetés végrehajtását az Állami Számvevőszék a törvényi előírásoknak megfelelőnek, a hiányt és az államadósságot a törvényi kötelezettségekkel összhangban lévőnek állapította meg.

Egy ilyen zárszámadás célja, hogy az előző évről egy teljes, egységes képet kapjunk, amikor már minden tényadatot ismerünk. Sajnos, még a tavalyi esztendő jelentős részét is a koronavírus-járványról szóló híreknek, illetve intézkedéseknek kellett megalapozniuk. Hiába volt már vakcina az év elején, még hosszú hónapokig együtt kellett élnünk a hétköznapjainkat korlátozó intézkedésekkel is. Így tehát a 2021. évi költségvetés fókuszában továbbra is a járvány elleni védekezés és a koronavírus-járvány által nehéz helyzetbe került gazdaság újraindítása, a munkahelyek megvédése és a családok jövedelembiztonsága állt.

A kormánynak mindig is hangsúlyozott célja volt a magyar gazdaság minél hamarabbi visszaállítása a korábbi, európai szinten is kiemelkedő növekedési pályára. Ezt a célt szolgálta Magyarország történetének legnagyobb gazdaságvédelmi és gazdaság-újraindítási programja is, amelynek fókuszában a munkahelyek megvédése, az új munkahelyek létrehozása, a kiemelt ágazatok megerősítése és a vállalkozások likviditásának, finanszírozásának biztosítása állt.

A vállalkozások megsegítésén túl továbbra is elsődleges cél volt a családok támogatása, valamint a nyugdíjasok és a nyugdíjak védelme is. Itt szeretném megemlíteni, hogy Magyarország erős alapokkal és stabil államháztartással rendelkezett az elmúlt évek következetes gazdaságpolitikájának köszönhetően, így a járvány egy ellenálló és kiegyensúlyozott szerkezetű gazdaságot ért 2020-ban.

(9.50)

A költségvetés hiánya évek óta a 3 százalékos maastrichti küszöb alatt tartózkodott, az államadósság csökkenő pályára állt, a fizetési mérleg egyensúlyközeli állapotban volt, a devizaadósságból eredő kockázatok pedig felszámolásra kerültek, valamint erős növekedési lendületben volt a gazdaság. Ezen erős alapoknak volt köszönhető, hogy a megváltozott körülmények ellenére is az ország finanszírozása nem forgott veszélyben, volt mozgástér a válság kezelésére. Emlékszünk még azokra az időkre, amikor a pénzügyi válság első hulláma egyből elsodorta az országot, és milyen szociális válságkezelést folytatott az akkori kormány.

Mélyen tisztelt Képviselőtársaim! Bár a vírus gazdaságra ható közvetlen és közvetett következményei elmaradtak a 2020. évtől, annak folyamatos veszélye, illetve az elhúzódó negatív következményei, mint a széles körű, globális alapanyaghiány, illetve a már akkor növekvő energiaárak az egész év során érvényesültek. A 2021. évben továbbra is elsőrendű feladat volt az egészség védelme mellett a gazdaságvédelem és a gazdaság újraindítása. Ezzel párhuzamosan meg kellett őrizni az elmúlt évek sikeres kormányzati politikájának kiemelt elemeit: a családvédelmet, az otthonteremtést, valamint a munkaalapú társadalom építésének eredményeit.

A költségvetés két pilléren alapult. Az egyik kiemelt pillér a Gazdaságvédelmi Alap, illetve a módosított költségvetésben a Gazdaság-újraindítási Alap, amely a kiemelt fejlesztésekre, beruházásokra, továbbá a foglalkoztatás elősegítésével kapcsolatos intézkedésekre teremtette meg a fedezetet. A költségvetés másik meghatározó pillére az Egészségbiztosítási és Járvány Elleni Védekezési Alap volt, amely magában foglalta a járvány elleni védekezéshez, illetve az egészségügyi ellátórendszer működtetéséhez szükséges forrásokat mintegy 3000 milliárd forint összegben. Az alap tartalmazta mindazokat a forrásokat, amelyek többek között az alapellátás, a járóbeteg- és fekvőbeteg-ellátó rendszer, a gyógyszerkiadások és a pénzbeli ellátások fedezetét képezték. A közös teherviselés keretében az alap bevételét képezte a kiskereskedelmi adó és a gépjárműadó teljes bevétele is.

Mélyen tisztelt Elnök Úr! A 2021. év egészében a magyar gazdaság 7,1 százalékkal növekedett, a korábbi 4,3 százalékos prognózisával szemben. A magyar adat jelentősen meghaladta az Európai Unió tagállamainak átlagos növekedési ütemét, amely a tavalyi évben 5,3 százalékos volt. A korlátozások által kevésbé érintett ágazatokban a képzett munkaerő megtartása, illetve felvétele 2021-ben is magas bérnövekedési ütemet eredményezett. 2021-ben 8,7 százalékkal emelkedett a nemzetgazdasági bruttó átlagkereset, a háztartások fogyasztása pedig 4,2 százalékkal nőtt.

A 2021. év során 15 000 milliárd forint értékű fejlesztés valósult meg, így a beruházási ráta a válság negatív hatásai ellenére is kiemelkedően magas, 27,2 százalékos lett az elmúlt évben. Az építési kedv 2021-ben is kitartott, ugyanis közel 30 ezer új építési engedély kiadására került sor, ami 33 százalékos bővülést jelent éves összevetésben. Az állami beruházások értéke is nőtt összesen 10,9 százalékkal. Ennek köszönhetően a nemzetiössztermék-arányos 6,3 százalékos hazai állami beruházási ráta továbbra is éllovas az európai uniós összevetésben.

A munkahelyek megvédését és az új munkahelyek létrehozását célzó gazdaságpolitika eredményességét mutatja, hogy a foglalkoztatottak száma 2021 végére újabb csúcsra emelkedett, elérte a 4 millió 688 ezer főt, a munkanélküliségi ráta pedig 4 százalékos arány alá csökkent. A magyar gazdaság tehát meghaladta a járvány előtti teljesítményét.

A kormány a 2021. évre 3,6 százalékos inflációt tervezett, amihez képest 1,5 százalékkal magasabb lett a tényadat, amit  a külső egyensúlyt tekintve a folyó fizetési mérleg egyenlege  a megemelkedett energiaárak következtében a kedvezőtlenebb európai uniós és világpolitikai energiaárak határoztak meg.

A kormányzati szektor uniós módszertan szerinti hiánya az eredetileg tervezett 2,9 százalékról  a költségvetési törvény módosításával  7,5 százalékra emelkedett, végül pedig a nemzeti össztermék 7,1 százalékban teljesült. A 3 százalékot jóval meghaladó uniós módszertan szerinti deficit elsősorban a járvány miatt elhúzódó gazdasági nehézségek következtében alakult ki. 2021-ben a központi költségvetés adóssága 73,8 százalékot tett ki, ami a mindenkori költségvetési törvénynek megfelelően 2 százalékos csökkenést jelent.

Tisztelt Képviselőtársaim! A kormány már többször bizonyította, hogy válsághelyzetekben helyt tud állni. Meglátásom szerint a 2021. év eredményei is egyértelműen ezt támasztják alá. Ahogy fentebb felsoroltam, a legfontosabb gazdasági mutatószámok alapján kijelenthetjük, hogy a magyar gazdaság a 2021. év végére elérte a válság előtti szintet.

Mindezekre tekintettel azt kérem képviselőtársaimtól, hogy a törvényjavaslatot támogassák, tárgyalják meg, és fogadják el a zárszámadási törvényjavaslatot.

Egyúttal szeretném megköszönni a Pénzügyminisztérium és az Állami Számvevőszék, valamint a Költségvetési Tanács rendkívül magas színvonalú munkáját, hiszen ezek nélkül nem tudtunk volna egy ilyen törvényjavaslatot, illetve egy ilyen törvényvégrehajtást véleményezni. Mindezekre való tekintettel köszönöm megtisztelő figyelmüket, és a törvényjavaslatot tárgyalják meg, s utána később fogadjuk el. Köszönöm, elnök úr. (Taps a kormánypárti oldalon.)




Felszólalások:  Előző  10  Következő    Ülésnap adatai