Készült: 2024.04.26.09:00:04 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

279. ülésnap (2005.12.12.), 256. felszólalás
Felszólaló Pettkó András (MDF)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 4:49


Felszólalások:  Előző  256  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

PETTKÓ ANDRÁS (MDF): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Államtitkár Úr! A fogyasztóvédelemmel összefüggő hazai jogszabályi háttér közösségi jogharmonizációja közel egy évtizedre tekint vissza. Mondhatjuk, hogy a hazai jogközelítés élenjáró volt a közösségi joganyag átvételének ezen területén. A fogyasztóvédelmi szempontú európai közösségi szabályozás jogunkba való átültetése a csatlakozásra való felkészülés legelső szakaszában, a ’90-es évek második felében, a polgári törvénykönyv 1997-es módosításával teljeskörűen megtörtént, s ezt követően csupán az újólag elfogadott közösségi jogforrások átvételére került sor. Időközben az Unió is több alkalommal módosította a jogterület kiterjedtnek mondható szabályrendszerét, és az Európai Bíróság is jelentős számban hozott jogalkotói döntéseket. Ezek a döntések részét képezik a közösségi joganyagnak, így érthető és támogatható a tisztelt Ház előtt levő módosítás azon szándéka, hogy a fogyasztóvédelem hatályos szabályozását erre tekintettel is felülvizsgálja.

A javaslat szakmai megalapozottságát húzza alá az is, hogy az előterjesztők egyeztettek az új polgári törvénykönyv kodifikálását végző szakbizottsággal, és a jelenlegi módosítást a bizottság javaslatára is tekintettel, valamint az új Ptk. koncepciójával összeegyeztethető módon alakították ki. A törvényjavaslat alapvetően a fogyasztókkal kötött szerződésekben alkalmazott tisztességtelen feltételekről szóló tanácsi irányelvhez kapcsolódó, a magyar szabályozási megoldásokat is érintő európai bírósági ítéletekre építve valósítja meg az ezekből adódóan szükséges jogharmonizációs lépéseket.

Összefoglalva tehát, a javaslatot szakmailag megalapozottnak tartjuk, és a Magyar Demokrata Fórum részéről támogathatónak tartjuk.

Meg kell említeni ugyanakkor egy nagyon fontos dolgot: a gazdasági társaságokról és a cégeljárásról szóló új törvények vitája során is felhívtuk a figyelmet arra, hogy az anyagi és eljárási törvények megfelelő jogi háttere nem elegendő az üdvösséghez. A gazdasági társaságok esetében például egy dolog a célkitűzés, amit az anyagi jog és az eljárási jog megfogalmaz, nevezetesen, hogy a jogalkotó egyszerűbbé és olcsóbbá tegye a cégalapítást, míg a másik oldalon a kormány a cégeljárás illetékeit az elmúlt években több alkalommal is jelentős mértékben megemelte.

Hasonló módon vetődik fel a kérdés a fogyasztóvédelem kapcsán is. Kitűzhető célként az, hogy a hazai fogyasztóvédelmi szabályozás, a vonatkozó jogi háttér minden tekintetben feleljen meg a közösségi jognak, és európai mércével mérve is haladó és szakmailag megalapozott szabályrendszer működjön Magyarországon, ugyanakkor ehhez az intézményrendszer működőképességére is szükség volna.

Hogyan lehet működőképes az a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség, amelynek a költségvetési támogatását a kormány az előző évhez képest majd’ 40 százalékkal kívánja csökkenteni? Nem tévedés ez a szám, képviselőtársaim! Ha megnézzük a számadatokat, akkor láthatjuk, hogy a 2005. évi költségvetés 780 milliós támogatási összeget határozott meg a fogyasztóvédelmi szervezeteknek. A zárszámadási törvényből kiderül, hogy ezt 1 milliárd 69 millió forintra kellett megemelni a működőképesség fenntartásához. A 2006. évi költségvetési előirányzatban a támogatási összeg mindössze 670 millió forint, ami nemhogy a tavalyi tényleges, de még a tavalyi előirányzott összeget sem éri el. Lehet tehát európai normáknak megfelelő jogszabályi háttér, miközben a végrehajtására hivatott intézmények ellehetetlenülnek.

Így tehát megint csak arra a gyakori jelenségre szeretném felhívni a figyelmet, hogy a kormány bort iszik és vizet prédikál, miközben az anyagi és eljárási szabályok kapcsán európai színvonalról és megfeleltethetőségről beszél, addig a végrehajtásra és az ellenőrzésre hivatott intézményrendszer lassan, de biztosan leépül, hiszen ilyen elvonást egy intézményrendszer sem tud elviselni következmények nélkül.

A törvényjavaslatot tehát támogathatónak tartjuk, az ettől érdemben el nem választható, az intézményrendszert érintő költségvetési megszorításokat azonban nem. Úgy, ahogy a 2010-es euróbevezetés sem tartható a jelenlegi költségvetés mellett, a hatékony fogyasztóvédelem intézményrendszere sem tartható fenn.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket.




Felszólalások:  Előző  256  Következő    Ülésnap adatai