Készült: 2024.09.26.00:13:37 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

286. ülésnap (2013.06.04.),  5-8. felszólalás
Felszólalás oka Napirend előtti felszólalások
Felszólalás ideje 10:49


Felszólalások:   1-4   5-8   9-12      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Tisztelt Országgyűlés! Szintén napirend előtti felszólalásra jelentkezett Tóth József képviselő úr, MSZP: "Stabil közigazgatás" címmel. Öné a szó, képviselő úr.

(9.20)

DR. TÓTH JÓZSEF (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! A kormány az elmúlt években a folyamatos győzelmi jelentések ellenére gyengítette a közigazgatást s ezen belül az önkormányzati rendszert. A folyamat a megyei önkormányzatok megsemmisítésével kezdődött, majd az önkormányzati autonómia jelentős csökkentésével, megcsonkításával folytatódott.

A közelmúltban a közigazgatás szétverésének újabb mérföldkövéhez érkeztünk. A kormány az érintettekkel való egyeztetés nélkül nyújtott be egy olyan törvényjavaslatot, amellyel indokolatlanul és feleslegesen belenyúl a magyar közigazgatás, ezen belül a főváros közigazgatás rendszerébe. E törvényjavaslat egy új közigazgatási státust, a Fővárosi Önkormányzat által közvetlenül igazgatott közigazgatási területet teremt meg, s egyben lehetővé teszi, hogy a helyi lakosság, a helyi hatóságok érdemi beleszólása nélkül bármely területet átminősítsenek, és ezzel kivegyék a helyi közösség kezéből a területre vonatkozó döntési jogokat.

Cinikus, ahogy két kormánypárti képviselő által benyújtott kapcsolódó módosító javaslatával próbálja elérni, hogy csak a Margitsziget kerüljön e státus alá, amely erősíti azt, hogy lex Margitszigetről beszélhetünk. A kapcsolódó módosító javaslat azonban jogilag nem akadályozza meg újabb területek közvetlen átvételét. Maga a kapcsolódó módosító javaslat benyújtása is egy beismerés - amelyet korábban jeleztünk -, hogy a törvénytervezet jogszabályellenes. Súlyosabb az, hogy a törvényjavaslat elfogadásával veszélyes precedenst teremt az Országgyűlés. A javaslat a népfelség elvének megsértését tartalmazza. Nevetséges az is, hogy turisztikai indokokra hivatkoznak, hisz e módszerrel kivehető a kerületek kezéből a budai Vár, a Hősök tere, a Kossuth tér vagy a Gellérthegy, de később eljuthatunk addig is, hogy nemcsak turisztikai, hanem gazdasági indokkal is elvehetnék az V. kerület banknegyedét, a győri vagy kecskeméti ipari parkot.

Az Országgyűlés a jövőben bármikor, bármilyen indokkal bármely, ma a kerületekhez tartozó közigazgatási egységet elkobozhat, semmilyen jogi korlát nem köti a következőkben. Elgondolkodtató, hogy a Margitsziget vonatkozásában - s erre se az általános, se a részletes vitában nem kaptunk választ - a tulajdonjog és a szabályozási jog eddig is a Fővárosi Önkormányzatot illette meg, január 1-jétől a hatósági jogok és a Duna menti kapcsolódott területekkel kapcsolatos építéshatósági jogok így kétszeresen is a főváros rendelkezésére állnak, ezért teljesen felesleges a közigazgatási határok megváltoztatása; enélkül is fejleszthető a sziget. Az indoklásban szereplő közigazgatási átalakítás nélkül is elérhető a cél, amire hivatkoznak; én ezt inkább izmozásnak tekintem. Nevetséges, és államtitkár úr ne hivatkozzon arra, hogy fejlesztés maradt el, hisz inkább a XIII. kerületi önkormányzat volt az, amely a fejlesztéseket támogatta, és állami szerv akart megakadályozni fejlesztést a korábbiakban. Az is nevetséges, hogy nem tudják azt, hogy mely közigazgatási kerülethez tartozik a Margitsziget; ugyanez elmondható a Városligetre, a Bókay-kertre vagy a Gellérthegyre is.

Az ügyben szakmai szervezet is hallatta a hangját, és ennek alapján több formai és tartalmi kifogást is emelt az eljárás ellen. Nevetséges, de elgondolkoztató, hogy a minisztérium nem biztosította e szakmai szervezetek számára a jogalkotási törvényben biztosított véleményezési jogot a törvényalkotás során. Ennél súlyosabb, hogy a törvényjavaslat a helyi önkormányzat európai chartájáról szóló egyezmény rendelkezéseibe is ütközik. Úgy gondolom, hogy a javaslat kikezdi a főváros jelenlegi közigazgatási szerkezetét egy új, zavaros státusú közigazgatási fogalom bevezetésével. Úgy látom, hogy valaki nagyon félrevezethette miniszterelnök urat, amikor a Margitsziget elkobzását javasolta.

Az ügyben kiadott közlemények, nyilatkozatok azt sugallják, hogy aki azokat írta, nem érti az önkormányzati rendszer lényegét. Közel ötven szervezet tízezer tagját képviselő támogató aláírása van nálam, hogy a Margitsziget maradjon a kerületnél. Cinizmus az, hogy az ez évben júniusban 75 éves kerülettől júniusban vonják el a Margitszigetet.

Köszönöm szépen. (Taps az MSZP padsoraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen, képviselő úr. A kormány nevében Rétvári Bence államtitkár úr kíván válaszolni.

DR. RÉTVÁRI BENCE közigazgatási és igazságügyi minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselők! Tisztelt Ház! Engedje meg, tisztelt képviselő úr, polgármester úr, hogy a legelején egy pozitív és egy negatív dolgot mondjak a felszólalásával kapcsolatban. A pozitívum az lenne, hogy a tegnap e témában elhangzott Szanyi Tibor-féle felszólaláshoz képest azért ez mégiscsak egy józan és szakmai, a látszatra is ügyelő felszólalás volt. (Derültség a Jobbik padsoraiban.) Másrészről ugyanakkor el kell mondanom, hogy amit ön elmondott, az nem annyira úgy tűnt, mintha a közérdek vagy a közjó szava lenne, hanem mintha ez csak a hatalomféltés szava lenne. Nem hangzott el olyan érv, amely nagy súllyal eshetne a latba, hiszen általában csak arról volt szó, hogy miért kell a kerületi önkormányzat hatalmában tartani a Margitszigetet. Nem arról volt szó, hogy az állampolgárok számára mi előnyösebb, ennek a javaslatnak akár a történelmisége miért megalapozott, hiszen ezt egy budapesti pénzalap vásárolta meg az egyik akkori főhercegtől, nobilitástól Budapest városának, tehát volt ez azért budapesti fennhatóság alatt is. Másrészről: szerintem nem hallottunk az ellen különösebb szakmai érvet, hogy közigazgatási hatósági jogköröket nem a XIII. kerületi önkormányzat, hanem a Fővárosi Önkormányzat gyakorol. Azt pedig szintén nem hallottuk, hogy az állampolgárok számára, akik odajárnak akár úszni, akár futni, akár sportolni, biciklizni vagy csak szabadidőt tölteni, vagy a fiatalok az ott lévő nyitott helyeken szórakozni, az ő számukra miért is fontos az, hogy a XIII. kerületi önkormányzat legyen az, aki közigazgatási hatásköröket gyakorol.

Az önkormányzatisággal kapcsolatban megjegyezném, tisztelt képviselő úr, hogy ez nem kerül elvételre az önkormányzatoktól általában, csak nem az ön által vezetett XIII. kerületi önkormányzat, hanem egy másik önkormányzat, a Fővárosi Önkormányzat fogja a közigazgatási ügyeket vinni. Nem is a kormányzat állt elő ezzel a javaslattal elsőként, nem a kormányzatnak volt az az ötlete egy minisztérium szintjén, hogy ezt a változást meghozza. Amikor a Fővárosi Önkormányzat végiggondolta a 2030-ig végrehajtandó fejlesztéseit, akkor azt látta, hogy azért van szükség erre a változásra, hogy a Margitszigetet megőrizzük ennek a kellemes természeti környezetnek itt, Budapest közepén, azért, hogy gördülékenyebben menjenek azok a fejlesztések - amelyek közül jó néhányat mindjárt felsorolok -, amit végrehajtanak, és végre fognak hajtani. A kormány nyilván rendszeresen egyeztet a főpolgármester úrral, a kormányülésen is többször vendég volt már főpolgármester úr, és ön is láthatja, hogy elég nagy arányú az a segítség, amit a Fővárosi Önkormányzatnak akár adósságmegváltásra, akár más területen nyújt a kormányzat. Ehhez a fejlesztési elképzeléshez ez egy jogszabályi változtatás volt, amivel szemben, mondom, én csak a hatalomféltés szavát hallottam az elmúlt percekben.

A közigazgatás pedig, tisztelt képviselő úr, nem gyengült meg, köszöni szépen, jól van, meglepő módon meglepő helyekről is hallunk elismerő szavakat. Még Gyurcsány Ferenc és Bajnai Gordon is, bár kevés dologban értenek egyet mostanában, de abban egyetértettek - korábban Gyurcsány Ferenc -, hogy magában a közigazgatás átalakításában a megyei kormányhivatalok létrehozatala egy helyes szakmai lépés volt. Bajnai Gordon pár héttel ezelőtt a járási rendszerrel értett itt egyet, mint ahogy ellenzéki felszólalók azért ilyesfajta támogató nyilatkozatokat azért elvétve, de tettek itt, a parlamentben is, úgyhogy én úgy gondolom, hogy jó irányba haladunk. Ez nem jobb vagy rosszabb; ez egy másik modell, tisztelt képviselő úr. A korábban létező önkormányzatisági széttagoltsággal szemben ez nyilvánvalóan egy francia modellre, egy lengyel vajdasági modellre, egy román prefektusi modellre jobban hasonlító közigazgatási modell, amit mi kiépítettünk az elmúlt esztendőkben.

Amit pedig a főváros szeretne ezzel a felhatalmazással építeni, fejleszteni, megóvni a Margitszigeten, az 27 olyan nagyprojekt 2014-2020 között, amely 50 millió euró fölötti értéktartományban található. Heteken belül átadják majd a megújult, felújított víztornyot, a kibővített szabadtéri színpadot, új szökőkutat, szintén a rózsakert felújítását. A későbbiekben, ha megkapja ezt a jogosítványt a Fővárosi Önkormányzat - amellyel önöknek meg kell állapodni, hiszen úgy gondolom, hogy a két fél igazából önök, itt a jogalkotás csak egyfajta segédszerepet tölt be -, ha ez a törvényjavaslat elfogadásra kerül, akkor a stadion javítása, a Palatinus strand fejlesztése, a teniszstadion felújítása, a futópálya javítása, a kikötő fejlesztése, a játszótér korszerűsítése, a díszvilágítás javítása, az öntözőhálózat korszerűsítése szintén napirendre fog kerülni a főpolgármester úr tájékoztatása szerint.

(9.30)

Emellett hosszabb távon a szabadtéri színpadot még tovább korszerűsítik a mostani százmilliós nagyságrendű fejlesztéseken túl; a kisállatkertre, a növényzet-karbantartásra, a közlekedés elektromos eszközökkel való megújítására és csatornázásra is ígéretet tett a főváros.

Úgy gondolom, hogy ezek olyan jó célok, amelyeket talán a kerületi önkormányzat is megvalósíthatott volna 23 év alatt. Nem tette, bízunk benne, hogy a Fővárosi Önkormányzat meg fogja tenni.

Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiból.)




Felszólalások:   1-4   5-8   9-12      Ülésnap adatai