Készült: 2024.09.20.03:09:18 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

252. ülésnap (2009.12.14.), 51. felszólalás
Felszólaló Manninger Jenő (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka elhangzik az interpelláció/kérdés/azonnali kérdés
Videó/Felszólalás ideje 3:09


Felszólalások:  Előző  51  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

MANNINGER JENŐ (Fidesz): Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Államtitkár Úr! A magyar állami közúthálózat utóbbi éveinek helyzetét egyik oldalról az autópályák átadása, a másik oldalról 30 ezer kilométernyi közút leromlása jellemzi. Az országos közúthálózat nagy részén balesetveszélyes a burkolat, gondozatlan az út környezete, elhasználódott KRESZ-táblák láthatóak. Míg az autópályákat állandóan javítják, újítják, addig ezen utaknál még az állagmegóvásra sincs pénz. 2006 októberében az Állami Számvevőszék már megállapította, hogy komplex fejlesztési koncepció csak a Széchenyi Plusz volt. A burkolatjavítások hiányának halmozott értéke mára elérte a 400 milliárd forintot.

A Magyar Országgyűlés 2004-ben elfogadta a 2003-2015 közötti magyar közlekedéspolitikát, amelyet a mai kormány sem hajt végre. Mit jelent ez? Nincsen egységes közútkezelői szabályzat, nincs bevezetve a háromszintű új rendszerű közúthálózat, és annak finanszírozása nincs biztosítva, és a balesetek számának csökkenése sem éri el az európai Fehér könyvben kiadott célkitűzést.

Ezzel párhuzamosan 2005-ben szétverték a közútkezelői állami szervezetet, elbocsátották a szakemberek nagy részét, az ottmaradottakat pedig megfélemlítik. A megfélemlített szervezet aggódva figyeli az állami vagyon elherdálását. Az év elején készült el egy anyag, ami az egykori megyei közútkezelők központjait, illetve telepeinek egy részét eladásra jelölte ki. Meg kívánták nyitni az utat a privatizáció felé, ugyanakkor egész Európában - kis kivételtől eltekintve - a közútkezelés állami feladat, közszolgáltatás. Érthetetlenül állunk az újabb átszervezés előtt, hiszen az utóbbi négy évben eddig minden átalakításról kiderült, hogy nem segítette elő a közúthálózat korszerűsítését.

Tisztelt Államtitkár Úr! Sajnos, mindezeken túl azt olvasni az újságokban, hogy a közútkezelő feladatait kiszervezik magánvállalkozásokhoz, akik busás felárral végzik el azokat a feladatokat, amelyeket korábban a jól működő intézményrendszer kisebb költségek mellett, jobb szakmai alapokkal végezhetett el.

A legújabb hírek szerint további szakembereket bocsátanak el. A megyei igazgatóságoktól 172 vezető távozik. Ugyanakkor az is nyilvánosságot kapott, hogy két vezérigazgató-helyettes felmondása 102 millió forintba kerül a cégnek, sőt van olyan vezető, akinek azért nem mondanak fel, mert 60 millió forintba kerülne a végkielégítése, amely összeg hallgatási és titoktartási pénzeket is tartalmaz. Olyan információnk is van, hogy van olyan vezető, akinek azért nem mondtak fel - többmilliós fizetést kap havonta -, mert még magasabb lenne a végkielégítése.

Tisztelt Államtitkár Úr! Kérdezem tehát öntől: mi lesz azokkal a közutakkal, amelyek felújítására a közeljövőben nem jut uniós pénz? Hány szakembert bocsátanak el? Mit várnak ettől? (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.) Mennyit fizettek ki évente tanácsadói szerződésekre? Miért kell titoktartási és hallgatási pénzeket fizetni a közúti igazgatóság egyes vezetőinek? (Az elnök ismét csenget.)

Várom válaszát. (Taps a Fidesz és a KDNP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  51  Következő    Ülésnap adatai